Moet mijn kind altijd luisteren naar andere volwassenen?

Als een kind straf krijgt op school en je bent het daar niet mee eens als opvoeder, wat doe je dan? En wat zeg je tegen je kind? Of als de oudere buurman je kind corrigeert en jij vindt zelf dat je kind niks verkeerd deed… 

Hoe je hiermee omgaat heeft alles te maken met hoe je aankijkt tegen de autoriteit van de ander. Wat is autoriteit? Ik bedoel ermee dat je luistert naar iemand en doet wat hij zegt. Iemand heeft dit gezag ofwel autoriteit door zijn functie, positie of rol. Wat is het nut van autoriteit? In een samenleving, school of gezin is het belangrijk dat er regels zijn. Zonder regels wordt het namelijk een chaos. Als er regels zijn moeten deze gehandhaafd worden en daarvoor heb je mensen met autoriteit nodig. Wie heeft autoriteit? De politie heeft autoriteit als het gaat om het handhaven van de wet. De directeur van de school heeft autoriteit over schoolzaken. De juf heeft autoriteit over klassenregels. Oudere mensen hebben autoriteit door hun levenservaring of niet?

Dat iemand autoriteit geniet is niet altijd vanzelfsprekend, er bestaan namelijk cultuur- en generatieverschillen. De autoriteit van de juf of van oudere mensen lijkt tegenwoordig bijvoorbeeld minder groot dan vroeger.

Wat wil ik mijn kinderen leren over autoriteit? Persoonlijk vind ik het belangrijk dat mijn kinderen luisteren naar volwassenen en gehoorzamen. Aan de andere kant wil ik dat mijn kinderen kritisch zijn en zelf nadenken over de gevolgen van hun gedrag. Van volwassenen verwacht ik daarom dat ze zeggen wat kinderen moeten doen en waarom dat zo moet. Als kinderen het echt niet snappen zouden ze netjes kunnen vragen naar de reden, bijvoorbeeld zo: “Ik snap niet zo goed waarom ik het zo moet doen, kunt u het me uitleggen?”  Dat kan volgens mij niet echt verkeerd begrepen worden. Terwijl de vraag: “Waarom moet het zo?” wel brutaal gevonden kan worden.

Mijn reactie op het voorbeeld van de juf die straf geeft en je bent het er als opvoeder niet mee eens: Mijn kind moet de straf gewoon uitvoeren. Als hij/zij niet snapt waarom dan kan je hier samen met je kind naar vragen bij de juf. Vaak zal ook blijken dat de versie van je kind niet dezelfde is als die van de juf… En als ik, na uitleg van de juf, nog steeds niet begrijp dat er straf nodig is? Dan zal ik mijn kind vertellen dat we thuis andere regels hebben, maar dat op school de regels van school gelden. De Juf vindt het belangrijk, dus zal je je zo moeten gedragen.

Waarom ga ik hier zo mee om? Ik denk omdat ik het belang van de regels en de groep/samenleving belangrijker vind dan het individuele belang. Als iedereen maar doet waar hij zelf zin in heeft, hebben anderen daar last van. Als het gaat om iets wat voor jou persoonlijk erg belangrijk is kan je natuurlijk wel de ander(en) uitleggen waarom jij het anders zou willen. Soms kan het dan zijn dat ze daarna toch begrijpen en accepteren dat jij het anders doet.

Posted in DAGBOEK | Tagged , , | Reacties staat uit voor Moet mijn kind altijd luisteren naar andere volwassenen?

Mijn kind zegt voor de grap “stommerd” “gekkerd” “sukkel”… Is dat erg?

Langzaam sluipt dat erin. Kinderen horen de woorden regelmatig op het schoolplein en op televisie. Zonder dat ze echt snappen wat ze zeggen gebruiken ze deze woorden voor de lol. Gewoon omdat het grappig klinkt of om te klieren. De ene keer zeg ik er wat van en de andere keer negeer ik het maar. De ene keer stoort het me ook meer omdat het bedoeld is om te klieren. Het lijkt heel onschuldig en ze weten niet wat ze zeggen, maar toch voelt het voor mij niet goed. Soms zeggen ze zelfs tegen andere volwassenen “gekkerd “.

Wat ik lastig vind aan dit gedrag is dat ik wel aanvoel dat ze mij aan het uitproberen zijn, ze zijn benieuwd hoe ik ga reageren. Dus hoe ik ook reageer, glimlachen of boos worden, zij krijgen hun aandacht. Negeren dan maar? Alleen negeren, lijkt mij geen goede oplossing. Ze moeten toch weten wat ze zeggen en dat je er een ander mee kan kwetsen? Uitleggen wat de betekenis vind ik daarom belangrijk. En dat er regels zijn die mensen met elkaar hebben afgesproken, bijvoorbeeld: Nooit tegen volwassenen of mensen die je niet goed kent deze woorden gebruiken, dat is namelijk brutaal. En van brutale kinderen houden mensen niet, dus daar doen ze niet aardig tegen. Andere mensen worden er verdrietig van of boos omdat ze denken dat je hun echt een gekkerd of een dommerd vindt. Dus als je deze woorden gebruikt en een ander heeft er last van, dan is dat niet aardig van jou.

Zelfs tegen mijn driejarige ga ik dit vertellen. Al is het voor haar nog moeilijk om zich in een ander te verplaatsen. Toch blijf ik het uitleggen, want hoe vaker ze iets horen hoe sneller ze het ook zo doen en uiteindelijk gaan snappen.

Dus mijn plan om hiermee om te gaan is:

  1. Uitleggen wat de betekenis is en waarom een ander daar last van kan hebben
  2. Negeren zolang niemand er last van heeft
  3. Corrigeren als een ander er wel last van heeft.

Mijn uiteindelijk opvoedingsdoel hierachter is dat ik mijn kinderen wil leren rekening te houden met anderen. En ik wil ze leren hoe je je hoort te gedragen in onze maatschappij.

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , | Reacties staat uit voor Mijn kind zegt voor de grap “stommerd” “gekkerd” “sukkel”… Is dat erg?

Actie: “Stel je opvoedvraag per e-mail” (gratis tot 1 mei)

In de periode 1 maart tot 1 juni GRATIS per e-mail je opvoedvraag mailen. Deze speciale actie is gekoppeld aan een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam om de kwaliteit van onze dienstverlening in beeld te brengen. De vraag aan jou is om 2 keer een kort vragenlijstje in te vullen. Meer praktische informatie en adressen: www.opvoedvraag.nl.

  1. je krijgt snel een persoonlijk antwoord
  2. je kunt je vraag op elk moment stellen
  3. het advies is altijd na te lezen
  4. je kunt zelf kiezen wat je er wel en niet mee doet
  5. en je hoeft nergens naar toe.

Je stelt de vraag op je eigen computer, in je eigen omgeving, zonder te hoeven reizen, en waar je maar wilt bijvoorbeeld aan sankofa@gezinscoach.com

 

Posted in NIEUWS | Tagged , , , , | Reacties staat uit voor Actie: “Stel je opvoedvraag per e-mail” (gratis tot 1 mei)

Hier komen!! .. en dan rent hij weg… en nu?!

Ik zal beginnen met een concrete situatie, maar het is een dilemma waar we al meermalen mee te maken hebben gehad.

Vier kinderen spelen buiten in de sneeuw en met ijsbrokken. Plotseling begint er één te huilen en blijkt dat hij ijs op zijn hoofd heeft gehad. Ik ga naar buiten en zie mijn zoon wegduiken. De anderen geven aan dat hij het was die gooide. Omdat dit de tweede keer is ben ik al aardig kwaad en zeg boos: “Kom jij maar even hier”. In plaats van te komen begint hij uitdagend te grinniken en maakt er een pak-me-dan-als-je-kan-spel van. Ik heb geen zin in spelletjes, dus ik roep hem nog eens en loop naar hem toe. Hij rent lachend weg. Nu word ik echt kwaad, want dit vind ik vreselijk brutaal gedrag. Met stemverheffing: “Ik ga echt niet achter je aan lopen, jij komt hier en anders… (dat weet ik ook even niet wat anders). Gelukkig komt hij dan toch.  Ondertussen heb ik begrepen dat het per ongeluk is gebeurd, maar ook al is het per ongeluk dan nog vind ik dat hij dat zijn excuses aan moet bieden. Dat doet hij mokkend en daarna gaan ze lief samen verder spelen.

Helaas komt het ook weleens voor dat hij niet komt in zo’n geval. En wat doe je dan als opvoeder? De keren dat het bij ons is voorgekomen, heb ik zoiets gezegd als: “Ik vind het heel brutaal dat je zo doet, ik ga niet achter je aanrennen, maar we zijn nog niet klaar zo. Je krijgt nu een laatste kans om te komen en anders ga ik er dadelijk eens goed met jou over praten. Denk ondertussen maar na over hoe jij doet en hoe dat voor mij en degene die jij pijn hebt gedaan is”.

Bij het uitpraten zeg ik dingen als: “Dat je een ander pijn doet is niet leuk, misschien is het per ongeluk, maar ook dan moet je er niet voor weglopen. Dat weglopen maakt het nog veel erger dan het is. Dat is voor degene die je pijn hebt gedaan niet aardig en tegen mij is dat heel brutaal. En als je brutaal doet tegen mij vind ik dat echt niet fijn en daarom word ik boos. Snap je dat?” Tenslotte moet hij alsnog zijn excuses aanbieden aan diegene die pijn had door hem.

Als ik het bovenstaande voorbeeld analyseer denk ik dat de oorzaak dat hij zich zo ging gedragen is dat ik meteen boos naar buiten ging. Tien minuten daarvoor was ik al heel boos geworden omdat hij een stuk ijs tegen iemand hoofd had aangegooid. Toen heb ik duidelijk gemaakt dat dat heel gevaarlijk is en dat ik dat echt niet meer wilde zien. Dus nu het toch weer (per ongeluk) gebeurde voelde hij al aan dat ik boos zou zijn. Als ik gewoon rustig naar buiten was gegaan en neutraal had gevraagd wat er was gebeurd was zijn reactie misschien wel heel anders geweest.

De andere kant is dat hij moet leren om te praten als hij vindt dat hij onrechtvaardig behandeld wordt. Het komt namelijk wel vaker voor dat hij loopt te mokken en dan blijkt later dat hij vond dat hij onterecht behandeld is of dat iemand niet heeft gedaan wat hij had beloofd. Dit uit zich vaak door explosief of teruggetrokken gedrag. Voordat je het weet blijf je hem (negatieve) aandacht geven, is de sfeer verpest en ben je zo een kwartier verder. Tegenwoordig probeer ik dat te voorkomen door te zeggen: “ik ga nu even niet met jou praten, maar dadelijk mag jij mij vertellen hoe het volgens jou zit. En vertel ik hoe ik erover denk” Ik laat hem dan wel ergens alleen zitten of spelen zodat hij even rust heeft.

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , | Reacties staat uit voor Hier komen!! .. en dan rent hij weg… en nu?!

Kinderen spelenderwijs kennis laten maken met verschillende soorten fruitsmaken

Deze kaart kan zowel thuis als in groepen, bijvoorbeeld in het onderwijs of in de kinderopvang gebruikt worden om kinderen uit te dagen om verschillende soorten fruit te proeven. Bij BINGO krijgen kinderen een kleine prijs, bijvoorbeeld een mooie sticker of kaart. De fruitbingokaart is te vinden bij de beloningskaarten.

En nu ook een warm-eten-bingo-kaart, ook bij de beloningskaarten.

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , | Reacties staat uit voor Kinderen spelenderwijs kennis laten maken met verschillende soorten fruitsmaken

Kinderfeest in de winterkou: ijsfeest

Onze zoon werd afgelopen week 7 jaar. Dat betekent een kinderfeestje met heel veel jongens! Hij heeft zeven jongens uitgenodigd omdat hij 7 jaar wordt, met hemzelf en zijn broertje erbij heb je dan 9 jongens in huis… Eigenlijk vind ik dat al erg veel. Bij de volgende verjaardagen kunnen we niet meer de leeftijd als criterium voor het aantal kinderen dat je mag uitnodigen hanteren, heb ik besloten.


En dan bedenken wat je wilt gaan doen. Ik heb dit jaar het nadeel van jarig zijn in de winter en de kou kunnen gebruiken als een voordeel. Het werd dus een ijsfeest. Iedereen moest met snowboots en skibroek aan komen. De bekers zijn ingevroren met limonade, borden van ijs met knikkers erin. Ballonnen gevuld met water worden mooie ijsballen, sommigen zijn hol geworden als een soort schaal en anderen hebben prachtige strepen erin, net zee-egels. Voor de grap heb ik fruitspiesen buiten gezet, dus die zijn ook bevroren. IJstaart met kaarsjes buiten. Ingevroren naambriefjes die kapot geslagen moeten worden om te bepalen wie zijn kado aan de jarige mag geven was een goede start van het ijsfeest.

De spelletjes waren allemaal buiten en met ijs. We hebben beestjes en smurfen ingevroren waar we zoekspellen mee konden doen. Grote emmers met ingevroren snoep en koekjes die uitgehamerd moeten worden waren een succes. Wel afstand houden, want als ze hard slaan schiet het ijs alle kanten op. Wat ze geweldig leuk vonden was het kapot gooien van ingevroren borden die we aan de heg hadden opgehangen (gaatje erin boren, touw erdoor en klaar ben je). Ik heb plastic wegwerpborden gebruikt voor het maken van de ijsborden. En natuurlijk sleeën en voetballen in de sneeuw.

Regelmatig gingen we naar binnen om op te warmen en wat te eten en te drinken. Dat is wel even chaotisch, al die jassen, handschoenen, mutsen en schoenen… Maar goed, uiteindelijk vindt iedereen zijn spullen wel terug en kunnen ze gelukkig bijna allemaal zichzelf weer aankleden. Al met al een aanrader voor een feestje in de winter als het vriest.

Ook leuk: huishoudhandschoenen en cake-vormen van siliconen  vullen met water en buiten leggen.

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Kinderfeest in de winterkou: ijsfeest

Pesten voorkomen of terugdringen, wat werkt?

In deze folder van het Nederlands Jeugdinstituut lees je meer. Uit recent onderzoek van Bonnet blijkt dat opvoeding van invloed is op het omgaan met pesten. Kinderen die slachtofferschap snel achter zich lieten, hadden ouders die goed luisterden naar hun kind, en hun kind ondersteunden bij het bedenken van oplossingen. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, bleken bescherming en directe bemoeienis door ouders niet samen te hangen met verergering van de situatie voor het kind. De kwaliteit van gehechtheid speelde geen duidelijke rol.

De rol van de opvoeding moet wel in perspectief worden gezien. Gegevens over meer dan 2.000 kinderen lieten zien dat de klas van de kinderen de belangrijkste factor is bij het voorkomen van slachtofferschap. Daarna komen kenmerken van de school, buurt en de kinderen zelf. Wel ondersteunen de resultaten dat er voor kinderen een verband is tussen hoe ze zich op school en thuis ontwikkelen. Bonnet bepleit daarom dat scholen en ouders samen optrekken bij het bestrijden van agressie tussen kinderen, juist als kinderen nog aan het begin van hun schoolcarrière staan.

Posted in TIPS | Tagged , , , , , | Reacties staat uit voor Pesten voorkomen of terugdringen, wat werkt?

Je kind leren klokkijken

Naar aanleiding van een vraag of ik een kaart zou kunnen maken om kinderen te leren klokkijken ben ik gaan zoeken en vond ik deze website. Hier vind je allemaal werkbladen met klokken om het klokkijken te leren. Je kunt ze printen en met je kind gaan oefenen. Ook voor het onderwijs zijn ze heel handig volgens mij.

En op deze website kun je met een klok op de computer de wijzers op de goede tijd leren zetten. Let op: je moet in het midden van de klok op de wijzers klikken, dan draaien ze rond. Ik wilde ze zelf ronddraaien door erop te klikken en de muis te bewegen, maar dat werkt niet.

Posted in TIPS | Tagged , , | Reacties staat uit voor Je kind leren klokkijken

Betrouwbare en overzichtelijke informatie over opvoeden en opgroeien

Ik kan iedereen die meer wil weten over opvoeden en opgroeien van kinderen deze website aanraden. Het is een hele overzichtelijke site met per leeftijdsgroep informatie over relevante onderwerpen. Alle informatie die op de site staat is gecontroleerd door professionals, dat maakt de informatie op de site zeer betrouwbaar. De informatie is zowel voor ouders als voor professionals interessant.

Posted in TIPS | Tagged , , , , | Reacties staat uit voor Betrouwbare en overzichtelijke informatie over opvoeden en opgroeien

Gezonde kersttraktatie voor kinderen

Gezonde kersttraktatie voor kinderen

Gezonde kersttraktatie voor kinderen

Voor het kerstdiner in de klas van mijn kinderen heb ik deze gezonde kerstboom met komkommer en cherrytomaatjes gemaakt. Ik wens jullie allemaal fijne Feestdagen toe en een goed 2013!

In 2013 zal deze website vernieuwd worden om opvoeders nog beter van dienst te kunnen zijn, daarover later meer…

Posted in NIEUWS | Tagged , , | Reacties staat uit voor Gezonde kersttraktatie voor kinderen

Opvoedingsdilemma: Mijn reactie op mijn zoon die (onterecht) boos is? Je in een ander verplaatsen…

Vier jongens zijn om de beurt een spel aan het spelen. Ondertussen bedenken wij als ouders dat het tijd is om naar huis en naar bed te gaan. Dan wordt er geschreeuwd en gehuild; “Het is niet eerlijk, want die heeft langer gespeeld” en “Ik mocht nog na hem en dat mocht niet van hem!” “Ja, maar die was nog veel langer…” enz. Misschien herken je het wel. Uiteindelijk was de ene zoon heel boos op ons omdat hij nog langer wilde spelen. De andere zoon was heel verdrietig omdat hij niet meer had kunnen spelen.

Als ik naar mezelf kijk voelde ik meer sympathie voor de verdrietige zoon. De ander speelde tenslotte de baas en werd boos op ons terwijl wij er toch niks aan konden doen en al hadden gezegd dat we zouden gaan?! Ik kreeg de neiging om heel boos terug te doen… Gelukkig hebben we drie kinderen en konden we onze aandacht richten op de andere twee. We besloten de ‘boze zoon’ maar even te negeren. Toen de andere twee in bed lagen ging ik naar beneden. Ik hoorde hem wegrennen en zich verstoppen. Geïrriteerd  zei ik ik: “Je kan nu binnen drie tellen komen, dan leg ik je gezellig in bed en kunnen we het even uitpraten anders mag je het zelf uitzoeken!” Natuurlijk niet helemaal handig omdat ik dat waarschijnlijk niet zou doen, maar dat hoefte niet want hij kwam tevoorschijn. Ik gaf hem een knuffel en we gingen samen naar boven. Tijdens het tandenpoetsen vroeg ik hem waarom hij zo boos was: De andere jongen die als eerste had gespeeld had heel lang gespeeld en hij vond dat niet eerlijk. Hij vond dat hij daarom ook lang mocht spelen. Ik:“Oké nu snap ik dat je boos was. Maar weet je wat ik vervelend vond? Dat je boos deed tegen ons terwijl wij er toch niks aan konden doen?” Verlegen keek hij de andere kant op, volgens mij snapte hij het… Dan ga ik nog even verder: “Snap je dat je broertje verdrietig was omdat hij helemaal niet aan de beurt is geweest?” Dat snap hij nu ook, hij is bijna 7 jaar dus hij kan zich al aardig inleven in een ander. “Wat moeten wij volgende keer doen volgens jou?” Heel lief zegt hij: “Zeggen dat mijn broertje mag spelen.”

Toen wist ik dat hij snapte wat ik hem wilde leren: Je moet ook rekening houden met anderen. Sociale vaardigheden.

Dit klinkt best gemakkelijk, maar als je zelf moe en geïrriteerd bent is het best moeilijk om rustig te blijven en je in de ander te verplaatsen…. toch?!

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Opvoedingsdilemma: Mijn reactie op mijn zoon die (onterecht) boos is? Je in een ander verplaatsen…

Afleren van de speen bij inslapen

Dikke duimkaart speen afleren

Twee van onze kinderen hebben in bed altijd hun speen nodig gehad om in slaap te vallen. Het gebruiken van de speen hebben we hun afgeleerd toen ze drie werden.

De reden voor ons om de speen af te leren was dat ze hun speen vaak lang in hun mond hadden ’s nachts. Als de speen tijdens hun slaap uit hun mondje was gegleden bleef hun mond vaak open en ademde ze door hun mond. Door je mond ademen is niet goed voor je kaakontwikkeling en je bent vaker verkouden doordat je neus ook virussen tegenhoudt. De oudste begon daarnaast licht te slissen en ik had het gevoel dat de speen het verergerde. Dat was wat ik er zelf over wist, hier vind je een artikel met veel meer informatie over duimen en speengebruik.

Voor het afleren van de speen hebben wij een week uitgezocht waarin we het niet te druk hadden en niet bijna gingen kamperen of logeren. Zonder veel poespas hebben we gezegd dat ze nu mochten leren om zonder speen te slapen en dat ze de speen zelf in de kliko mochten gooien. Dat vonden ze wel grappig om te doen en toen er ’s avond geen speen meer was vonden ze dat heel logisch. Voor hun en voor ons was er geen weg meer terug…

Het inslapen duurde zonder speen veel langer en als ze ’s nachts wakker werden konden ze moeilijk weer in slaap komen. Verder was het middagslaapje voorbij want zonder speen vonden ze de rust niet om te gaan liggen en te slapen. Al met al duurde het een week tot ze er aan gewend waren. Doordat ze geen middagslaapje meer hadden waren ze ’s avond moe genoeg… Tegenwoordig slapen ze allebei prima door, maar hebben ze nog steeds moeite met inslapen. Ze spelen of lezen altijd zeker nog een half uur voordat ze gaan slapen. Ik ben achteraf wel blij dat ze een speen gehad hebben, want ik denk dat wij anders kinderen zouden hebben gehad die veel te weinig sliepen. Door de speen kwamen ze tot rust (en wij ook!).

 

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Afleren van de speen bij inslapen

Jongeren en geld TIP! Voorkom schulden..

Omdat ik dit een belangrijk thema vind wil ik graag met jullie de onderstaande links delen.

Een interessant stuk lezen over jongeren en geld: Money Mindsets. Echt een aanrader voor ouders en professionals die met jongeren werken. Er staat veel nieuwe informatie in over de verschillen tussen jongeren en manieren waarop ze geld uitgeven. Leuk weetje uit het onderzoek: Jongeren praten vooral met hun ouders over geld.

Een test voor jongeren om te ontdekken welk geldtype ze zijn. Je hebt de trendsetter, levensgenieter, toekomstplanner en de regelaar. Vooral de trendsetter en de levensgenieter scoren hoog op impulsiviteit en lopen risico om schulden te maken. Tegelijkertijd zijn ze minder gevoelig voor / geïnteresseerd in adviezen van anderen. Via de bovenstaande link kun je meer lezen hoe hiermee om te gaan als ouders of professionals. En bij “uitdemin” kunnen jongeren anoniem chatten met een vrijwilliger van over geld en schulden.

Veelgestelde vragen van ouders worden beantwoord door het NIBUD, bijvoorbeeld over zakgeld, kleedgeld, kostgeld en belgeld.

Posted in TIPS | Tagged , , , | Reacties staat uit voor Jongeren en geld TIP! Voorkom schulden..

Goedgelovige kinderen en een leugentje om bestwil…

Intrigerend vind ik het wat je kinderen (5-6 jaar) allemaal wijs kan maken in deze tijden van Sinterklaas. Ze nemen echt van alles aan als je en stellen maar weinig kritische vragen. En als ze al eens iets vragen vinden ze het antwoord makkelijk goed.

Als je kinderen in deze tijden zoveel onzin kunt laten geloven, dan kan je dat normaal ook?! Nu zit je ze heel bewust voor de gek te houden, maar doe je dat (onbewust) niet altijd een beetje? Zeg je weleens dat als ze nu niet opschieten je gewoon doorloopt? Wat antwoord je als ze vragen hoe die baby in de buik komt? Of om te stimuleren dat ze door blijven lopen: “Wat kan jij hard lopen, ik kan je haast niet bijhouden.” “Jij bent de beste voetballer.” enz.

Rond de leeftijd, 3-6 jaar hebben ze zo’n levendige fantasie dat er van alles mogelijk is. Meestal ligt het meer aan je toon of omdat je zelf moet lachen dat ze iets niet geloven, niet aan de inhoud. Al schrijvend merk ik dat ik me afvraag of het erg is dat je niet altijd de waarheid spreekt? In sommige gevallen heb je een ander doel zoals bijvoorbeeld dat ze door moeten lopen. Of je schat in dat de waarheid nog te moeilijk of te heftig is voor ze, dat is het geval bij de vraag hoe een baby in de buik komt. In het laatste voorbeeld, ‘je ben de beste voetballer’ wil je een compliment geven. Even ervan uitgaande dat je kind niet de beste voetballer is, maar jij zegt van wel en hij gelooft dat? Is dat erg? Is dat goed voor zijn zelfvertrouwen? Is dat goed voor zijn vertrouwen in jouw oordeel? Dit is denk ik wel belangrijk om over na te denken voordat je complimenten geeft die niet helemaal waar zijn… Daar ga ik zelf in ieder geval wel kritischer op letten.

Je kan volgens mij niet altijd de waarheid spreken tegen kinderen, maar het is wel goed om na te denken wat je kind snapt en wat hij ervan leert. Als dit past bij wat jij hem/haar wilt leren is een leugentje om bestwil soms best handig. Bijvoorbeeld als een kind bang is voor een monster op zijn kamer kan je er gewoon een ander dier bij fantaseren. Dat andere dier jaagt het monster weg. Dat werkt vaak goed, al lijkt het onzin. Voor kinderen is het heel logisch.

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , | Reacties staat uit voor Goedgelovige kinderen en een leugentje om bestwil…

Nieuwe beloningskaarten: Aankleden, opruimen, schoenen aandoen.

Voor de drie onderwerpen die bij ons thuis het meeste strijd opleveren heb ik beloningskaarten gemaakt.

Dikke duimkaart zelfstandig aankledenZelf aankleden, vooral ’s ochtends kan veel tijd kosten. Zelf heb ik heel lang dan maar zelf mijn kinderen aangekleed. Dat gaat toch sneller… Ik moet zeggen dat we nu zo ver zijn dat ze het automatisch zelf beginnen te doen. Ik hoop dat deze beloningskaart ouders en kinderen helpt dit sneller en met minder strijd voor elkaar te krijgen.

Dikke duim kaart zelf schoenen aandoen

Zelf schoenen aandoen, sokken trouwens ook is eigenlijk hetzelfde verhaal als hierboven. Zelfs al kocht ik schoenen zonder veters, dan nog vonden ze het veel gemakkelijker als papa of mama hun schoenen aan doet. En als je moet haasten voor school…

 

Dikke duim kaart opruimenEn dan opruimen, dat is werkelijk niet de favoriete bezigheid van onze kinderen. Toch zullen ze dat echt moeten doen van ons. Ik ga zelf ook met deze beloningskaart kijken of ze dan met minder gemopper hun speelgoed opruimen.. Ben benieuwd!

Posted in NIEUWS | Tagged , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Nieuwe beloningskaarten: Aankleden, opruimen, schoenen aandoen.

Uitspraken die je liever niet hoort … Grof taalgebruik wat doe je eraan?

Sinds de jongens naar school gaan komen ze regelmatig thuis met uitspraken die ik niet kan waarderen. Ondanks dat ik het verschrikkelijke woorden vind benoem ik er hier toch een aantal. Dit verduidelijkt naar mijn mening waar het over gaat en hoe je ermee om kan gaan.

Dit zijn voorbeelden van woorden waar mijn 5 jarige zoon mee thuis komt: “Ik haat dat”, ‘kut’, ‘stommerd’, ‘mongool’, gelukkig zeggen ze meestal ‘mango’ want zo klinkt het in het Brabants…

Om me heen hoor ik ook andere kinderen zulke taal gebruiken. Het lijkt wel normaler geworden dat je die woorden gebruikt. Persoonlijk ben ik echt tegen het gebruik van woorden die anderen kwetsen, vieze woorden en vloeken. Het is onnodig om deze woorden te gebruiken, je doet er anderen verdriet mee en het komt grof over.

Mijn aanpak is om consequent als ik een uitspraak hoor die ik niet wil horen, vraag of ze weten wat ze zeggen. Meestal weten ze dat niet. Als ze het niet weten probeer ik het uit te leggen. Daarna vraag ik wat de reden is om dit woord te gebruiken. Meestal volgt er een antwoord als: “Maar die zegt dat ook altijd!” Ik probeer ze te vertellen dat sommige woorden zoals mongool, kanker of homo echt kwetsend zijn voor mensen. Het zijn geen scheldwoorden, maar gewone woorden zoals blond haar, jongen, meisje. En dat zoals er ook geen reden is om “blond haar” te roepen er ook geen reden is om “homo” te roepen.

“Ik haat … ” Dat vind ik een lastige om aan mijn kinderen uit te leggen. Ze weten ondertussen wel dat ze dat woord niet mogen gebruiken omdat ik het een rotwoord vind. Ik probeer ze duidelijk te maken dat ze niet een persoon haten, maar wel iets dat iemand doet vervelend kunnen vinden. Dat mogen ze dan wel zeggen. Om dezelfde reden mogen ze geen stommerd of sukkel zeggen van mij. Ze mogen zeggen wat ze stom vinden op dat moment.

Het vergt een hoop discipline, maar ik ben er wel van overtuigd dat als je dit van jongs af aan doet, kinderen opgroeien met minder vooroordelen en meningen over anderen. Op mijn lijst van opvoedingsdoelen scoren sociale vaardigheden en rekening houden met anderen hoog, daarom voed ik mijn kinderen zo op.

P.s. Als iemand nog een goede tip heeft hoe je haten kan uitleggen aan een 5 jarige hoor ik het graag!

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Uitspraken die je liever niet hoort … Grof taalgebruik wat doe je eraan?

Voortbestaan en ontwikkeling van deze website

In de politiek wordt geroepen dat de nadruk meer op preventie moet liggen. “Hoe voorkomen we dat jongeren in de knel raken?” en “Hoe bereiken we ouders en jongeren met tips en informatie?” Als antwoord op deze vragen is Peer3 in september 2011 gestart met een website met allerlei opgroeikaarten, gecombineerd met een blog over opvoedingsdilemma’s. Een paar maanden na de lancering van de site onder de naam www.gratisbeloningskaart.nl trekt de site honderden bezoekers per dag.

Niet alleen opvoeders waarderen de website, maar ook professionals uit het veld van de jeugdgezondheidszorg, de centra voor jeugd en gezin, gezinscoaches, kinderopvang en onderwijs zijn enthousiast. De opgroeikaarten ondersteunen de adviezen die zij aan opvoeders geven, omdat ze passen binnen de huidige visie van positieve opvoeding (tripleP).[1]

Het succes van de website is boven verwachting. De website en zijn bezoekers verdienen het dat de website met opgroeikaarten blijft bestaan en verder ontwikkeld wordt. Het groeit ons echter boven het hoofd om de website met eigen middelen en tijd te blijven ontwikkelen en onderhouden.  Er is behoefte aan een eenmalige financiële impuls met als doel een website en organisatie die financieel zelfstandig zijn om zo de doelstellingen van de website te borgen.

Dit willen we onder andere doen door de website professioneler neer te zetten, verder uit te breiden en nog meer bekendheid te krijgen. Daarnaast hebben we verschillende ideeën over het genereren van inkomsten via de website.

 Als u het projectplan in wilt zien of van gedachten wilt wisselen over mogelijkheden voor samenwerking, neem dan contact op via hanne@peer3.nl.


Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Voortbestaan en ontwikkeling van deze website

Hoe ga je om met kinderen die elkaar duwen, schoppen, slaan, knijpen, bijten of uitschelden als ze boos zijn?

Wie herkent het niet: Kinderen die elkaar een duw geven, schoppen, slaan, knijpen, bijten of uitschelden als ze boos zijn? Dit stukje is bedoeld voor iedereen die kinderen wil leren om minder ruzie te maken.

Vooral peuters en kleuters reageren direct vanuit hun eigen gevoel. Ze moeten nog leren om zich in een ander te verplaatsen en om eerst even na te denken voor ze reageren. Dat zijn sociale vaardigheden die wij als opvoeders onze kinderen willen leren, zonder dat dit ten koste gaat van hun kinderlijke enthousiasme en eigenheid. 

Wanneer reageren kinderen zo fysiek op elkaar?

  • Als hun onrecht wordt aangedaan
  • Als iemand hun spel verpest
  • Als iemand hun pijn doet
  • Als ze al een aantal keer de zin van een ander hebben gedaan
  • Als ze worden uitgedaagd, geplaagd, gepest
  • Als ze worden buitengesloten

Waarom reageren kinderen dan zo heftig?

  • Ze worden overstroomd door emoties van boosheid en verdriet, dat moet eruit
  • Ze kunnen zich nog niet goed in een ander verplaatsen
  • Ze overzien niet de hele situatie, kijken vanuit hun eigen beleving naar de situatie
  • Jonge kinderen reageren primair, dat past bij hun ontwikkeling
  • Ze weten (nog) niet hoe het anders kan

Wat moeten ze allemaal leren?

  • Hun emoties herkennen
  • Hun emoties benoemen
  • Hun emoties onder controle houden
  • Zich in een ander leren verplaatsen, emoties van een ander zien en begrijpen
  • Benoemen wat er gebeurt, wie doet wat en wat is het effect daarvan
  • De situatie overzien, snappen waarom iets gebeurt

Hoe kunnen wij hun dat leren?

  • Door hun emotie te zien en voor ze te benoemen: “Ik zie dat je boos bent” Gebruik eventueel pictogrammen van emoties om het te verduidelijken.
  • Voor ze fysiek reageren vragen: “Volgens mij voel jij je nu heel boos, wat wil je doen?” “Volgens mij vind je het niet eerlijk en wil jij dat speeltje terug. Zullen we het eens vertellen dat jij daar zelf nog mee wilt spelen en het terugvragen?”
  • Leren begrijpen van een ander: “Zie je hoe blij ze is?” “Hij vindt het ook leuk om met dat speeltje te spelen, zie je dat?” “Zag je dat hij boos keek toen jij die bal wegschopte?”
  • Benoemen wat er gebeurt en wat het effect is: “Jullie zijn allebei met iets aan het spelen, dan pak jij haar pop, daarom werd zij boos. Zij wilde liever zelf nog met die pop spelen.”
  • De situatie overzien en begrijpen: “Wat zou er gebeuren als je nu die toren omgooit?” “Waarom werd zij zo boos op jou?” “Hoe kan je er voor zorgen dat de ander naar jou luistert?” “Als je gaat schoppen zal die dan naar jou luisteren?”
Het bovenstaande is zelfs voor volwassenen nog moeilijk. Verwacht dus niet dat als je het een keer voordoet, ze het de volgende keer nog weten en kunnen toepassen.
Conclusie: continu herhalen en het goede voorbeeld geven! 
Posted in DAGBOEK, NIEUWS, TIPS | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Hoe ga je om met kinderen die elkaar duwen, schoppen, slaan, knijpen, bijten of uitschelden als ze boos zijn?

Kinderlijke misverstanden!!?

Gisteren heb ik het een paar keer zien gebeuren: boze kinderen omdat ze niet mee mogen doen of omdat iemand (onbedoeld) iets doet wat niet mag bij het spel. Eigenlijk is dat iets wat heel vaak gebeurt en niet alleen bij kinderen. Misverstanden omdat de regels niet duidelijk zijn of omdat reacties anders geïnterpreteerd worden.

Ik weet nog goed dat we van de zomer op de camping stonden en dat ik zag hoe een jongen een mooie ‘gekerfde’ stok (van een ander) vond in de speeltuin en ermee ging spelen. Toen een half uur later de oorspronkelijke eigenaar van de stok weer terugkwam op de camping begon het geruzie over van wie die stok nou was. Die eerste jongen vond dat hij hem had gevonden en dat die stok van hem was. En die ander werd zo boos dat hij zijn vader erbij ging halen. De vader zei toen tegen die jongen die de stok gevonden had: “Geef die stok onmiddellijk terug en als ik nog een keer zie dat je mijn zoon pest dan krijg je met mij te maken. En ik ben veel groter dan mijn zoon, dus ik zal maar oppassen!” De stok werd vol schrik teruggegeven….

In dit voorbeeld is overduidelijk dat de vader meteen het verhaal van zijn zoon gelooft en daaruit een conclusie trekt. Heel vaak zijn situaties subtieler, er gebeuren steeds kleine dingen die stapelen tot de emmer overloopt. De opmerking: “Ik mag nooit mee doen” of “Zij doen altijd stom tegen mij” komt niet voort uit 1 keer. Vaak is er al een paar keer iets voorgevallen waardoor iemand een gevoel krijgt dat hij niet mee mag doen, dat hij aan hem ligt. Als je eenmaal zelf ook gelooft dat je niet mee mag doen omdat jij niet leuk, knap, goed genoeg bent gaat dit in de praktijk meestal ook nog kloppen….

Wat kun je eraan doen om te voorkomen dat je kind zo’n gevoel krijgt? Ik zal als voorbeeld onze zoon gebruiken die niet mee mocht doen met zijn oudere broer. De oudste speelt graag alleen en houdt van bouwen en rustig puzzelen. De jongste speelt het liefste samen met iemand anders en houdt erg van fysieke spellen. Er is dus een duidelijk verschil tussen die twee. De jongste kwam regelmatig (paar keer per dag) naar mij toe en zei dan helemaal in tranen: “Ik mag niet meedoen”

Hoe kan je hierop reageren?

  • Zeggen tegen de oudste dat de jongste gewoon mee mag doen.
  • Zeggen tegen de oudste dat hij de jongste niet buiten mag sluiten.
  • Zeggen tegen de jongste dat hij gewoon moet luisteren naar de oudste.
  • Zeggen tegen de jongste dat het zijn eigen schuld is omdat hij altijd alles stuk maakt.
  • Zeggen dat ze zo verschillend zijn dat ze niet met elkaar kunnen spelen
  • Zeggen tegen de jongste dat het toch veel leuker is om iets anders te doen.
Achter alle bovenstaande reacties ligt een vooronderstelling zoals: 
  • De jongste kan gewoon meedoen, snapt hoe het spel gaat
  • De oudste sluit de jongste buiten
  • De oudste weet het beter, is de baas
  • De jongste verpest bewust het spel door dingen stuk te maken
  • Kinderen kunnen zich niet aan elkaar aanpassen
  • Het is leuker om iets anders te doen
In werkelijkheid weet je helemaal niet wat er gebeurd is en wat de reden is dat de jongste niet mee mag doen. Wat ik dus meestal deed (als ik tijd en geduld had!) is uitvragen wat er gebeurd is. Heel concreet: Wat deed jij? Wat gebeurde er toen? Vond je dat leuk? Hoe  gaat het spel eigenlijk? Snap je het? Zou je dat kunnen? Mag hij proberen om mee te spelen? Steeds weer opnieuw probeer ik ze duidelijk te maken dat als je met elkaar wilt spelen je samen moet afspreken wat de regels zijn, wat de bedoeling is van het spel. Als het doel is een mooie toren maken, is het lastig als de ander het doel heeft een hoop lol maken door een toren om te gooien! Wat in dit geval vaak wel lukte is afspreken dat de jongste de blokken mag aangeven terwijl de oudste de toren bouwt.
Omdat het zo belangrijk is om te weten hoe het spel gaat en wat het doel is, zul je dit dus altijd even moeten vragen als je mee wilt doen. Als je vraagt: “Ik zou het leuk vinden om mee te doen, kan dat? Wat moet ik doen? of  Zou ik dat dan doen?” zul je zien dat je meestal mee kan doen.
Wanneer gaat het mis?
  • Als je mee wilt doen, maar zelf meteen de regels wilt veranderen
  • Als je zomaar meedoet
  • Als je je niet aan de spelregels houdt
  • Als je zegt dat je het een stom spel vindt
Mijn volgende blog zal gaan over het aanleren van een gepaste reactie als iemand zich niet aan de regels houdt…
Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Kinderlijke misverstanden!!?

Doorbreken van de negatieve spiraal…

Herkennen jullie dat? Zo’n dag waarop je alleen maar aan het mopperen bent op je kinderen? En die zijn die dag extra irritant, luisteren niet goed en er gaat van alles mis.. Ondertussen kom je zelf niet toe aan wat je eigenlijk had willen doen die dag en daar wordt het zeker niet beter van!

Hoe doorbreek je de negatieve spiraal op zo’n dag? Voorwaarde is dat je zelf herkent dat je in een negatieve spiraal zit met je kinderen, uit ervaring weet ik dat dat op zo’n moment niet altijd makkelijk is! Ik ga hier geen kant en klare oplossingen geven want geen situatie, kind en ouder is hetzelfde. Er is niet maar één goede oplossing. Wel geef ik voorbeelden van wat ik zelf doe, misschien kun je daar inspiratie uithalen.

Veranderen van omgeving, dus niet meer binnen blijven, maar de boel de boel laten en een activiteit buiten doen. Het werkt het beste als je met de kinderen meedoet. Iets wat zij heel leuk vinden, zoals voetbal, pakkertje, speeltuin, wandelen… Als ik mijn aandacht focus op dat moment en niet meer denk aan wat ik eigenlijk allemaal nog wil doen die dag krijg ik vaak vanzelf plezier en goede zin. Voor mijn kinderen werkt dat ook zo, eenmaal binnen zijn ze een stuk rustiger en heb ik ineens wel tijd om mijn eigen dingen te doen…

Iets onverwachts/geks doen, bijvoorbeeld zeggen dat 5 minuten lang mogen boeren zo hard als ze kunnen, kliederen met eten, lekker stoeien en kietelen. Meestal zeg ik daarna, zo en nu stop ik met mopperen en maken we er samen een leuke dag van oké?

De eerder genoemde wisseltruc van je eigen kinderen met vriendjes kan ook prima werken.

Dit zijn de dingen die ik zelf toepas. Ik kan me voorstellen dat je dit niet echt herkenbaar vindt als je oudere kinderen hebt. Toch denk ik dat bij pubers verandering van omgeving en iets onverwachts doen ook kan werken. Daarnaast is het voor een puber volgens mij fijn als hij/zij de volle aandacht krijgt en je je als ouder echt verdiept en verplaatst in wat je kind wil doen en wat er in hem/haar omgaat. Dit kan op een speelse manier door te zeggen, als ik jou was dan zou ik nu, dat doen of denken… Wat denk jij nu?

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Doorbreken van de negatieve spiraal…

Onze kinderen eten bijna alles, hoe kan dat?

Ik was zelf vroeger een hele slechte eter, luste bijna niks en hield zeker niet van nieuwe dingen. Een echte Nederlander: “wat de boer niet kent…”

Toen wij kinderen kregen had ik me daarom ingesteld op een hoop strijd tijdens het eten. Tot mijn verbazing valt dat reuze mee. Mijn uitgangspunt is dat kinderen moeten wennen aan alle nieuwe smaken, dus de eerste paar keer zullen ze nieuwe dingen niet lekker vinden. Toen ze als dreumes gingen eten naast de flessen melk merkte ik dat ze sommige dingen meteen lekker vonden en andere niet. Dat viel mee, want ik was ervan uitgegaan dat ze niks zouden lusten…

We hebben onze kinderen altijd alles gegeven, eerst gemalen en al heel snel gewoon op hun bord. Ze hebben altijd van alles een paar happen moeten eten, wij houden hun leeftijd aan voor het aantal happen dat gegeten moet worden. Al snel kregen ze zelf ook in de gaten dat ze steeds meer smaken lekker vonden: “Eerst lustte ik dat nog niet en nu wel!” Onze kinderen helpen zelf vaak met koken en omdat ze het zelf gekookt hebben zijn ze trots en vinden ze het lekkerder. Wat wij doen is beginnen met een kleine porties, bijvoorbeeld een halve opscheplepel. Het is leuker om bij te scheppen dan om je bord niet leeg te krijgen toch? “Ik heb al 4 borden opgegeten!” roepen onze kinderen regelmatig. Heel flauw zeggen wij dan: “Heb je je bord op? of je eten?”

Natuurlijk zijn er bij ons aan tafel momenten dat ze niet goed eten, het eten echt niet lusten. Soms hebben ze uiteindelijk echt weinig gegeten. Ze mogen dan wel een toetje, maar verder wordt er niks anders gegeten. “Als je nog honger hebt, is dat jammer” En wij hanteren consequent de regel: “Je mag niet van tafel als je nog niet op hebt wat is afgesproken”.

Wellicht is het heel logisch, maar een uur voor het eten wordt er niet meer gegeten, zeker geen koeken, chips of bananen. Heel soms nog een stuk appel of mandarijn, maar ze moeten wel trek hebben als we samen aan tafel gaan eten.

Reflectie: Hoe komt het dat onze aanpak best goed werkt?

  • Duidelijke regels (paar happen eten, aan tafel blijven, niks anders eten)
  • Haalbare realistische verwachtingen (kleine porties, wennen aan nieuwe smaken)
  • Uitleg over de reden dat ze iets (nog) niet lusten
  • Aandacht (samen eten en koken)
  • De kinderen hebben deels controle over hoeveel ze eten, mogen zelf opscheppen
Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Onze kinderen eten bijna alles, hoe kan dat?

Hoe leer ik mijn kinderen omgaan met ruzie / conflicten?

Kinderen hebben regelmatig ruzie/conflicten, daar leren ze van en dat hoef je niet te voorkomen. Soms willen ze nou eenmaal iets anders dan de ander of juist hetzelfde als die ander en dat gaat niet altijd. Ik heb hieronder aandachtspunten opgeschreven die ik zelf belangrijk vind om mijn kinderen te leren. Ik probeer ze te leren hoe ze rekening kunnen houden met de mening van anderen, maar tegelijkertijd voor hun eigen mening kunnen opkomen. Vooral vanaf 4 jaar wanneer ze leren om zich te verplaatsen in een ander en na te denken over wat ze zelf vinden kun je deze ontwikkeling van sociale vaardigheden volgen en begeleiden.Dit is ook de leeftijd waarin ze leren vriendschappen te sluiten.

Ik wil niet zeggen dat iedereen deze aandachtspunten moet overnemen. Deze aandachtspunten zijn namelijk een gevolg van mijn eigen opvoedingsidealen: goede sociale vaardigheden en zelfstandigheid.

  • Iedereen is goed zoals hij is. Als iemand zich stom of onaardig gedraagt, zeg dan wat je er niet leuk aan vindt, waar je last van hebt. Noem die ander geen stommerik, want wat hij gedaan heeft is stom, niet hijzelf.
  • Als je mee wilt spelen vraag je of dat mag en kan. Soms moet je samen doorspreken of je het spel snapt en hoe je mee kan doen.
  •  Als jij wilt spelen met iets van een ander, vraag dan of hij/zij het goed vindt. Je kunt erbij zeggen waarom je er graag mee wilt spelen, dan is de kans groter dat de ander het wel goed vindt.
  • Doe of zeg geen dingen waarvan je weet dat de ander dat niet fijn vindt, zoals uitlachen, buitensluiten, spullen stuk maken en uitschelden. Als jij aardig bent voor een ander, is dat ook fijner voor jezelf.
  • Praat een ruzie uit, probeer van de ander te begrijpen waarom hij vindt dat hij gelijk heeft en vertel die ander waarom jij vindt dat jij gelijk hebt. Maak het goed nadat je ruzie hebt gehad.
  • Als je ziet dat een ander pijn heeft of verdriet en je kan hem zelf niet helpen, zoek dan hulp, bijvoorbeeld door de juf/meester of een moeder/vader erbij te roepen.
Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Hoe leer ik mijn kinderen omgaan met ruzie / conflicten?

Wie heeft gelijk, mijn zoon(5 jaar) of ik?! Reflectie op opvoeding in de praktijk

Op zaterdag vraagt mijn zoontje (5 jaar) of we weer eens een keer gaan gourmetten. Ik beloof hem dat we dat maandag of dinsdag zullen doen. Maandag gaan ze naar de BSO en ’s avonds bij het ophalen vraagt mijn zoontje blij: “Vandaag gaan we gourmetten toch?” Ik: “Nee, morgen doen we dat, vandaag had ik geen tijd om alles klaar te maken.” Hij raakt helemaal van slag, hij had zich er helemaal op ingesteld! Onderweg naar huis blijft hij huilen, gillen en zeggen: “Je had het beloofd!” En ik blijf maar zeggen: “Ik zei toch maandag of dinsdag en vandaag is het maandag en morgen dinsdag, dus morgen kan het ook…” Hij snapt er niks van en blijft maar huilen.

Tenslotte beloof ik hem dat ik thuis zal kijken of we eieren hebben zodat we pannenkoekenbeslag kunnen maken en alsnog een geïmproviseerde gourmet kunnen houden. Hij is even stil, maar helaas, eenmaal thuis blijken we geen eieren meer te hebben. Weer een hoop gekrijs!

Toen heb ik mijn man gebeld, die heeft onderweg naar huis eieren gekocht. Het gourmetstel uit de garage gehaald, snel wat groente gesneden, beslag en omeletmix gemaakt. De kinderen helpen heel goed mee tafel dekken, mixen en snijden. Om 18:45 zitten we gezellig te gourmetten met een glunderende zoon: “Goed idee van mij hè mama!”

Hoe is dit misverstand nou ontstaan? Eerst dacht ik echt dat ik zelf gelijk had omdat ik maandag of dinsdag had gezegd, dus ik zag echt geen reden om maandag hals over kop te moeten gourmetten. Gaandeweg ging ik nadenken waarom hij zo overstuur bleef. Ik bedacht dat de BSO die week geruild is van dinsdag naar maandag. Dus in zijn gedachten was het waarschijnlijk dinsdag. Daarnaast vroeg ik me af of het tijdsbesef van een 5-jarige al zo goed is dat hij op zaterdag snapt wanneer het maandag of dinsdag is? Al met al was dat voor mij de reden om hem uiteindelijk gelijk te geven. Hij blij en ik had toch nog niks anders gekookt…dus eind goed al goed!

Als ik naar de uitgangspunten van positieve opvoeding kijk denk ik dat ik in dit geval niet duidelijk genoeg was en geen realistische verwachting had van wat mijn zoon kon snappen.

Ik had beter in de ochtend nog even tegen hem kunnen zeggen dat het maandag was en dat we morgen, dinsdag gaan gourmetten. Dat zou voor hem wel te overzien zijn geweest. Vandaag en morgen snapt hij wel, maar een paar dagen ertussen is nog te moeilijk! Vandaag zei hij nog:” De juf zegt dat we alle dagen naar school moeten deze week, dus we moeten ook zaterdag en zondag naar school! Ze lijken al zo wijs en groot, maar ondertussen moeten ze toch nog een hoop leren, besef ik dan nu ineens maar weer.

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , , | 1 Comment

Deel 3: Wie ben ik anders dan de moeder van?

De eerdere delen kun je hier vinden. Ik eindigde toen dat mijn wereldje nogal klein geworden was na het krijgen van mijn drie kinderen. Toen de jongste een jaar of 2 was merkte ik dat ik behoefte kreeg om weer andere dingen te ondernemen dan alleen werken en kinderen opvoeden. De vraag was alleen wat en hoe.

In de weekenden spreek ik weleens af en ik ga af en toe uit eten met een vriendin, maar toch merk ik dat het vaker de mannen zijn die met z’n allen de stad in gaan en de vrouwen die thuis blijven… Hoe komt dat toch? Ik merk dat dat niet alleen bij mij zo is en vraag me af of al die vrouwen daar zelf voor kiezen en gewoon liever thuis op de bank relaxen in plaats van de stad in te gaan? Of is het omdat je niet weet met wie je de stad in moet gaan, nadat je dat een aantal jaar niet hebt gedaan? Zeker als je net voordat je kinderen kreeg ergens heen verhuisd bent, kan ik me voorstellen dat je nog niet veel tijd gehad om een sociaal netwerk op te bouwen.

Wat ik ben gaan doen is lid worden van de oudercommissie, het organiseren van Paaseieren zoeken en een lampionnen-tocht voor de kinderen in de wijk. En als mijn kinderen met anderen gaan spelen nodig ik de ouder(s) uit om even binnen te komen. Op deze manier heb ik een hele nieuwe vriendenkring in de wijk opgebouwd. Ik heb daarnaast ontdekt dat als je zelf initiatief neemt, anderen dat vanzelf overnemen. Met het regelen van oppas werkt dat hetzelfde, als je op andere kinderen let, kun je voor je eigen kinderen ook gemakkelijker oppas vinden.

Sporten zou ik nog wel meer willen doen en vaker wat drinken in de stad lijkt me gezellig. Het gevoel dat ik veel mis of weinig te vertellen heb heb ik gelukkig niet meer. Al met al zit ik veel lekkerder in m’n vel. Er komt veel meer uit mijn handen, waardoor ik weer extra energie krijg!

De conclusie voor mij is: Gewoon doen! Hoe meer je doet, hoe meer je aankan!

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Deel 3: Wie ben ik anders dan de moeder van?

Opvoeddilemma: Geef ik hem zijn zin of niet?!

Gisteren had ik zo’n dilemma. De oudste had een oude fiets gekregen van de buurjongen en zijn huidige mooie fiets met versnellingen wordt dus voor de middelste. De middelste rijdt al een half jaar op een te kleine oude fiets waar hij overigens heel blij mee is.

Je raadt het al, de oudste wil zijn fiets niet aan de middelste afgeven omdat hij die andere niet zo mooi vindt. We moeten naar de stad en ik wil graag dat ze op de grotere fietsen gaan omdat ze dan zelf veel beter mee kunnen fietsen. Ondertussen heb ik hem al zover dat hij die oudere fiets wel wil als we in de stad een spuitbus kopen om de fiets een andere kleur te geven. Maar tot die tijd wil hij er niet op! Uiteindelijk zegt de middelste: “Dan ga ik er wel op”. Dat past net, maar eigenlijk vind ik dat hij dat niet hoeft te doen. We stappen op, maar ik blijf wel dubben hoe ik nou voor elkaar krijg dat mijn oudste zoon op die grote oude fiets gaat. Uiteindelijk zei ik: “Wie op de fiets fietst mag kiezen welke kleur we hem gaan spuiten.” Zegt hij: “Dan ga ik er zeker niet op fietsen hoor!” Dat lijkt dus niet echt te werken. We fietsen rustig door en na een tussenstop bij een winkel gaan we verder naar de verfwinkel. Ik vraag de oudste: “Kan jij dit laatste stuk op die grote fiets, want je broertje dan die grote fiets nooit in de fietsenkelder krijgen en jij wel.” Hij twijfelt even, maar doet het uiteindelijk! Lopend naar de verfwinkel zegt hij: “En nu mag ik de kleur uitkiezen.” Zijn broertje is het daar helemaal mee eens, dus uiteindelijk fietsen we gezellig met z’n allen terug met een spuitbus knalgroene verf. De oudste gaat meteen de fiets schuren… Na een uur moeten we naar zwemles en begint het weer, hij gaat echt niet op die geschuurde fiets! Gelukkig wil de jongste graag op zijn oude kleine fiets en heb ik niet lang hoeven onderhandelen. Conclusie: Die fiets moet zo snel mogelijk gespoten worden zodat we deze discussie niet meer kunnen hebben!!

Wat vind ik hier nou het moeilijkste aan? De oudste houdt voet bij stuk en de middelste geeft sneller toe. Dat is een patroon dat vaker voorkomt. De oudste is eigenwijzer, doet wat hij wil. De middelste wil graag dat het gezellig is, geeft daardoor anderen sneller hun zin. Allebei de eigenschappen hebben voor- en nadelen. Voor mij als ouder is het de uitdaging om de oudste te leren om ook rekening te houden met anderen. En de jongste te leren dat hij weet wat hij zelf wil en dat zijn mening even belangrijk is als die van een ander.

De valkuil voor mij is dat het wel handig is dat de jongste sneller toegeeft, dan is het even opgelost op dat moment.

Wat daarnaast meespeelt is dat ik twee verschillende opvoedingsdoelen belangrijk vind in dit geval:

  • Mijn kinderen moeten luisteren en gehoorzaam zijn, respect hebben voor de mening van volwassen.
  • Mijn kinderen moeten weten wat ze willen en goed voor zichzelf op kunnen komen.
Wanneer stimuleer je nou het ene opvoedingsdoel en wanneer het andere? De gulden middenweg: onderhandelen is mijn manier. Het kost meer tijd, maar kinderen leren zowel naar mij te luisteren als zelf argumenten aan te dragen.
Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Opvoeddilemma: Geef ik hem zijn zin of niet?!

Flyers voor ouders, voor in de wachtkamer of om uit te delen

Ik heb een flyer gemaakt die zelf geprint kan worden om mee te geven aan ouders. Je kunt deze flyer in een wachtruimte leggen of ophangen. Naast voorbeelden van kaarten staat er een korte uitleg over het gebruik van de opgroeikaarten.

Tweede folder over opgroeikaarten

Je kunt de beide flyers dubbelzijdig afdrukken en in het midden vouwen. Handig voor in de wachtkamer of om aan ouders uit te delen.

 

 

 

 

 

 

 

Je kunt de beide flyers dubbelzijdig afdrukken en in het midden vouwen. Handig voor in de wachtkamer of om aan ouders uit te delen.

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Flyers voor ouders, voor in de wachtkamer of om uit te delen

Groeidiagram voor de lengte en gewicht van je kind

Groeidiagram meisje 1-21 jaar

Groeidiagram jongen 1-21 jaar

Via de bovenstaande links kun je een groeidiagram voor meisjes en voor jongens afdrukken. Daarmee kun je thuis bijhouden hoe je kind groeit. De lengte meet je door je kind met blote voeten met hakken, billen en hoofd tegen de muur te laten staan. Je kind moet recht naar voren kijken, niet omhoog of omlaag dus. De interpretatie van de groeidiagram is moeilijk uit te leggen. Het is niet zo dat je kind binnen de lijnen moet moet zitten, het ene kind is nou eenmaal lang en het andere klein. Als je vragen of twijfels hebt kun je die het beste stellen bij het consultatiebureau, de GGD of je huisarts.

Bij het gewicht kun je wel zeggen dat als je kind boven het donkerdere gedeelte zit er vaak sprake van overgewicht. Je kunt dit preciezer narekenen via deze site.

De onderste grafiek die erop staat is voor de hoofdomtrek, dat kan je het beste aan professionals overlaten, dat is echt lastig om zelf op te meten.


Posted in TIPS | Tagged , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Groeidiagram voor de lengte en gewicht van je kind

Opvoedkundig onverantwoord, troosten met snoep…

Gisteren heb ik toch een opvoedkundig onverantwoord staaltje opvoeden uitgehaald!! Eigenlijk schaam ik me rot, maar omdat het misschien wel herkenbaar en leerzaam is wil ik het toch met jullie delen.

De situatie was als volgt: De oudste twee waren woensdagavond met papa mee naar het voetbal geweest en waren daardoor pas om 22:15 thuis. Dat is vooral voor de jongste van de twee (5 jaar) erg laat, want die slaapt normaal al om 19:30. De volgende morgen was hij helaas op tijd wakker 7:00. Ze hebben vakantie en opa en oma kwamen ze rond 11:00 ophalen om te logeren. In de loop van de ochtend hebben ze lekker gespeeld, tijd buiten en toen met nog twee vriendjes erbij binnen. Dat ging heel gezellig totdat mijn 5-jarige niet mocht bepalen hoe het spel ging. Hij raakte helemaal overstuur en na 20 minuten toen het tijd was om in de auto bij opa en oma te stappen zei hij:”ik wil bij jou blijven mama!” Hij bleef hier echt in hangen, hard huilen en roepen, wat ik ook zei het hielp niks. Normaal is hij altijd enthousiast over logeren, maar door zijn vermoeidheid was hij helemaal aanhankelijk geworden. Ten einde raad zei ik op een gegeven moment, wil je dan een snoepje mee in de auto, je favoriete dropsnoepjes? Ik zie hem opkijken en ja-knikken. Met een rolletje snoep in zijn hand loopt hij naar de auto, geeft me een kus en zwaait, alles is weer goed!

Ik ben blij dat hij zonder gedoe de auto in is gestapt, maar voel me toch niet zo’n goede moeder. Troosten met snoep gaat echt tegen al mijn principes in! Maar hij was zo zielig en moe… Gelukkig is het bijna nooit nodig zulke onverantwoorde acties, daarom werkt het misschien nog zo goed?!

Waarom voelt dit zo slecht voor mij? 

  • Troosten met snoep is ongezond, maakt dik
  • Negatief gedrag (huilen omdat hij zijn zin niet krijgt) wordt nu beloond met snoep
  • Schuldgevoel, door ons is hij te laat naar bed gegaan
Had ik het anders op kunnen lossen? Ja, ik denk dat ik door meer rekening te houden met de grenzen van mijn zoon had kunnen voorkomen dat hij zo overstuur raakte. Dus minder laat naar bed, geen extra drukte door vriendjes binnen te laten. De 3 RRR-en dus Rust Regelmaat en Reinheid!! Ouderwets maar het werkt wel!
Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , | Reacties staat uit voor Opvoedkundig onverantwoord, troosten met snoep…

Het verschil tussen een “ik kan kaart” en een beloningskaart?

Bij een “ik kan kaart” wil jouw kind iets leren. Je kind verzint het zelf en is daardoor gemotiveerd om het te leren. Je kind zal zelf tevreden zijn als het lukt. De kaart wordt bijgehouden door je kind en brengt in beeld hoe vaak het lukt. Dit stimuleert je kind om ermee door te gaan. Er hoeft vaak geen beloning gekoppeld te worden aan hetgeen je kind wil leren, aangezien hij waarschijnlijk trots genoeg is op zichzelf. Als hetgeen je kind wil leren moeilijk voor hem is kan je samen afspreken hoe je hem kan stimuleren  en begeleiden. Je kind is echter de “manager” van het leerproces.

Een beloningskaart gebruik je als jij jouw kind bepaald gedrag aan wilt leren. De vraag is of je kind zelf gemotiveerd is voor het nieuwe gedrag. Over het algemeen ga je er als ouder vanuit dat je kind in staat is het nieuwe gedrag te vertonen, maar dat niet uit zichzelf doet. Een reden kan zijn dat hij er geen belang bij heeft, maar misschien is het aan te leren gedrag zo nieuw voor hem dat hij het zich nog eigen moet maken. Jij hebt als ouder belang bij het aan te leren gedrag. Het is jouw opvoed-uitdaging, met andere woorden: jij bent de manager van het leerproces.

In sommige gevallen kan je kiezen tussen een “ik kan kaart” in plaats van een beloningskaart. Bijvoorbeeld bij zindelijkheid. Het uitgangspunt bij een “ik kan kaart” blijft dat je kind zelf gemotiveerd is om zindelijk te worden en dat je kind aangeeft hoe jij hem daarbij kan helpen. Niet iedere peuter zal dit al kunnen, simpelweg omdat ze nog te jong zijn om te bedenken wat jij moet doen om hun te helpen. En niet iedere ouder ziet dit zitten, omdat je als ouder nou eenmaal graag (meer) invloed wilt hebben op de ontwikkeling van je kinderen.

Een belangrijk aandachtspunt bij beide kaarten is dat het aan te leren gedrag in de praktijk haalbaar is! Anders zal het averechts werken om ermee aan de slag te gaan!

Naar mijn mening is het niet altijd beter om de ene kaart of de andere kaart te gebruiken. Ik denk dat je als ouder moet kijken welke kaart past bij jezelf, je kind, het aan te leren gedrag, de situatie enz… En op basis daarvan maak je een keus tussen de ene of de andere aanpak.

Posted in TIPS | Tagged , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Het verschil tussen een “ik kan kaart” en een beloningskaart?

De grote wisseltruc, als broertjes en zusjes ruzie maken…

Als je kinderen elkaar in de haren vliegen, lopen te klieren en uit te dagen. Wat doe je dan? Vandaag hebben wij weer gebruik gemaakt van de grote wisseltruc. Wat bedoel ik daarmee, nou gewoon een kinderruil met de buurtkinderen. Een van onze kinderen bij hun en een van hun bij ons. Nou wil het geluk dat wij in de wijk een aantal gezinnen hebben met kinderen van dezelfde leeftijd en waarmee onze kinderen graag spelen. Dus het lukt meestal wel om de wisseltruc toe te passen. Het werkt echt, met andere kinderen erbij is het klieren en ruzie zoeken ineens verdwenen als sneeuw voor de zon. En kunnen ze plotseling wel leuk spelen.

Je kunt hiervan zeggen dat ze met eigen broertjes en zusjes lekker zichzelf kunnen zijn en zich daarom zo gedragen. Dat ze het maar moeten leren. Of andere redenen om dit geen goed idee te vinden. Ik vind zelf dat ze voldoende momenten hebben om zichzelf te zijn en om goed om te leren gaan met hun broertjes en zusje. Zeker in de vakantie is dit echt een geweldige oplossing die ik iedereen aan kan raden!

Wat trouwens ook goed werkt is met z’n allen naar buiten gaan, het bos in of naar een speeltuin.

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor De grote wisseltruc, als broertjes en zusjes ruzie maken…