Spreekbeurt, wel of niet helpen?

Onze zonen hebben hun eerste en tweede spreekbeurt. Ze zitten in groep 4 en 5. Ik hoor dat andere kinderen uit die klas mooie powerpoint-presentaties hebben laten zien, met filmpjes en plaatjes. Dát willen zij ook! Ik zit met het dilemma dat ik vind dat zij hun spreekbeurt (zoveel mogelijk) zelf moeten maken, maar dat ik ze tegelijkertijd een goede spreekbeurt gun.

Ik heb het als volgt aangepakt. Ze hebben zelf  het onderwerp verzonnen en de inhoud bedacht of op internet opgezocht. Dit alles hebben zij uitgeschreven op een blaadje. Samen met hen heb ik daarna de presentatie gemaakt. Zij moesten steeds zeggen wat ik op moest schrijven en welke plaatjes zij daarbij wilden hebben. Daarna heb ik ze laten vertellen wat ze bij elke pagina wilden vertellen. De stukken die zij moeilijk konden onthouden hebben ze zelf op een spiekbriefje geschreven. We hadden thuis allerlei spullen die ze konden laten zien om hun verhaal te verduidelijken. Ze hebben zelf uitgezocht wat ze mee wilden nemen. Ondanks dat ik vond dat niet alles logisch bij hun spreekbeurt paste, heb ik me er niet mee bemoeit. Ze waren trots op hun spreekbeurt en kregen een prima beoordeling.

Eigenlijk wil ik ze vooral leren dat het leuk is om te vertellen over je eigen ervaring en kennis. En dat je over een onderwerp nieuwe informatie kunt vinden en goede plaatjes. Van onderwerpen die ze moeilijk konden onthouden of begrijpen hebben we filmpjes gekeken of plaatjes gezocht. Op die manier snappen ze zelf goed waar ze het over hebben. Ik heb vooral vragen gesteld als:

  • Weet je wat dat is? Weet je wat dat woord betekent?
  • Zou dit plaatje goed te zien zijn in de klas?
  • Wat ga je vertellen?
  • Denk je dat andere kinderen dat al weten?
  • Zullen we daar een plaatje of filmpje van zoeken?

Twee keer heb ik een suggestie gedaan voor aanvullingen, maar ik merkte dat dat eigenlijk alleen maar verwarrend werkte. Dingen die ze niet goed snappen of niet logisch vinden zijn lastig te onthouden en over te brengen.

Ik heb geen filmpjes in de spreekbeurt verwerkt, omdat een spreekbeurt van 10 minuten al erg kort is en het belangrijkste dat ze moeten leren is om iets te vertellen voor de klas.

Tot zover mijn overwegingen en aanpak bij het helpen van je kind bij een spreekbeurt.

This entry was posted in DAGBOEK and tagged , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.