logo

Bekijk de training 'Het Begint Bij Mij' als je op zoek bent naar een positief en succesvol programma voor ouders

logo_hbbm_rond_zonder.nl

OUDERTRAINING

Hoe ga je om met kinderen die elkaar duwen, schoppen, slaan, knijpen, bijten of uitschelden?

Wie herkent het niet: Kinderen die elkaar een duw geven, schoppen, slaan, knijpen, bijten of uitschelden als ze boos zijn? Dit stukje is bedoeld voor iedereen die kinderen wil leren om minder ruzie te maken.

Vooral peuters en kleuters reageren direct vanuit hun eigen gevoel. Ze moeten nog leren om zich in een ander te verplaatsen en om eerst even na te denken voor ze reageren. Dat zijn sociale vaardigheden die wij als opvoeders onze kinderen willen leren, zonder dat dit ten koste gaat van hun kinderlijke enthousiasme en eigenheid. 

Wanneer reageren kinderen zo fysiek op elkaar?

  • Als hun onrecht wordt aangedaan
  • Als iemand hun spel verpest
  • Als iemand hun pijn doet
  • Als ze al een aantal keer de zin van een ander hebben gedaan
  • Als ze worden uitgedaagd, geplaagd, gepest
  • Als ze worden buitengesloten

Waarom reageren kinderen dan zo heftig?

  • Ze worden overstroomd door emoties van boosheid en verdriet, dat moet eruit
  • Ze kunnen zich nog niet goed in een ander verplaatsen
  • Ze overzien niet de hele situatie, kijken vanuit hun eigen beleving naar de situatie
  • Jonge kinderen reageren primair, dat past bij hun ontwikkeling
  • Ze weten (nog) niet hoe het anders kan

Wat moeten ze allemaal leren?

  • Hun emoties herkennen
  • Hun emoties benoemen
  • Hun emoties onder controle houden
  • Zich in een ander leren verplaatsen, emoties van een ander zien en begrijpen
  • Benoemen wat er gebeurt, wie doet wat en wat is het effect daarvan
  • De situatie overzien, snappen waarom iets gebeurt

Hoe kunnen wij hun dat leren?

  • Door hun emotie te zien en voor ze te benoemen: “Ik zie dat je boos bent” Gebruik eventueel pictogrammen van emoties om het te verduidelijken.
  • Voor ze fysiek reageren vragen: “Volgens mij voel jij je nu heel boos, wat wil je doen?” “Volgens mij vind je het niet eerlijk en wil jij dat speeltje terug. Zullen we het eens vertellen dat jij daar zelf nog mee wilt spelen en het terugvragen?”
  • Leren begrijpen van een ander: “Zie je hoe blij ze is?” “Hij vindt het ook leuk om met dat speeltje te spelen, zie je dat?” “Zag je dat hij boos keek toen jij die bal wegschopte?”
  • Benoemen wat er gebeurt en wat het effect is: “Jullie zijn allebei met iets aan het spelen, dan pak jij haar pop, daarom werd zij boos. Zij wilde liever zelf nog met die pop spelen.”
  • De situatie overzien en begrijpen: “Wat zou er gebeuren als je nu die toren omgooit?” “Waarom werd zij zo boos op jou?” “Hoe kan je er voor zorgen dat de ander naar jou luistert?” “Als je gaat schoppen zal die dan naar jou luisteren?”

Doe boek Oekraïnse kinderen Doe boek Oekraïnse kinderen Gratis beloningskaarten Gratis beloningskaarten Tools speciaal voor ouders Tools speciaal voor ouders Gratis dagritmekaarten Gratis dagritmekaarten Gratis aftelkalenders Gratis aftelkalenders Gratis diploma's Gratis diploma's Gratis pictogrammen Gratis pictogrammen Gratis schema's roosters Gratis schema's roosters Tegeltjeswijsheden Tegeltjeswijsheden Video's Het Begint Bij Mij Video's Het Begint Bij Mij Kleine beloningstips Kleine beloningstips Gratis onderwijskaarten Gratis onderwijskaarten Sinterklaas aftelkalenders en schoenkalenders gratis Sinterklaas aftelkalenders en schoenkalenders gratis
Deel deze website met andere opvoeders.

Wij bieden u alle opgroeikaarten gratis aan, want hoe meer kinderen, ouders en professionals blij worden én baat hebben van onze kaarten, hoe beter!

logo

Reactie van Nathalie

Wat een genot, het werkt voor onze drie jongens (8, 6 en 5 jaar) geweldig. Ze vinden het fijn om zelf op de kaart te kijken wat ze nog moeten doen.

Bekijk alle reacties
Tips  
Hoe kan een beloningsarmband helpen bij gedragsverandering?
Knap gedaan! Ik ben trots op je! Goed hoor! Je bent een kanjer! Dit soort complimenten hebben we verwerkt inbeloningsarmbanden met behulp van letterkralen. Het doel van een beloningsarmband is om kinderen op een positieve manier te stimuleren om ander gedrag te vertonen.
Lees meer
Nieuws Meer nieuws
Doe-boek voor gevluchte kinderen uit Oekraïne

Vanaf vandaag is er voor deze kinderen het Mylifejourneybook: een doe-boek waarin kinderen hun ervaring over de reis kunnen opschrijven, maar ook hun herinneringen aan Oekraïne en hun hoop voor de toekomst. Het boek is voor iedereen in 3 talen gratis te downloaden.

Lees meer

Reactie van Ramona 2

Nu stikkers plakken omdat hij een oogpleister heeft, en als hij hem er niet zelf af haalt, mag hij een stikker plakken en als de kaart vol is, krijgt hij een kadootje.

Bekijk alle reacties

Vriend worden van opgroeikaarten
  Lees meer
Onze website maakt gebruik van cookies.   SluitenClose Cookies Opgroeikaarten