logo

Wist je dat Peer3 naast deze website ook de meest positieve oudertraining van Nederland heeft ontwikkeld?

         logo_hbbm_rond_zonder.nl

Link naar oudertraining

Hoe ga je om met kinderen die elkaar duwen, schoppen, slaan, knijpen, bijten of uitschelden?

Wie herkent het niet: Kinderen die elkaar een duw geven, schoppen, slaan, knijpen, bijten of uitschelden als ze boos zijn? Dit stukje is bedoeld voor iedereen die kinderen wil leren om minder ruzie te maken.

Vooral peuters en kleuters reageren direct vanuit hun eigen gevoel. Ze moeten nog leren om zich in een ander te verplaatsen en om eerst even na te denken voor ze reageren. Dat zijn sociale vaardigheden die wij als opvoeders onze kinderen willen leren, zonder dat dit ten koste gaat van hun kinderlijke enthousiasme en eigenheid. 

Wanneer reageren kinderen zo fysiek op elkaar?

  • Als hun onrecht wordt aangedaan
  • Als iemand hun spel verpest
  • Als iemand hun pijn doet
  • Als ze al een aantal keer de zin van een ander hebben gedaan
  • Als ze worden uitgedaagd, geplaagd, gepest
  • Als ze worden buitengesloten

Waarom reageren kinderen dan zo heftig?

  • Ze worden overstroomd door emoties van boosheid en verdriet, dat moet eruit
  • Ze kunnen zich nog niet goed in een ander verplaatsen
  • Ze overzien niet de hele situatie, kijken vanuit hun eigen beleving naar de situatie
  • Jonge kinderen reageren primair, dat past bij hun ontwikkeling
  • Ze weten (nog) niet hoe het anders kan

Wat moeten ze allemaal leren?

  • Hun emoties herkennen
  • Hun emoties benoemen
  • Hun emoties onder controle houden
  • Zich in een ander leren verplaatsen, emoties van een ander zien en begrijpen
  • Benoemen wat er gebeurt, wie doet wat en wat is het effect daarvan
  • De situatie overzien, snappen waarom iets gebeurt

Hoe kunnen wij hun dat leren?

  • Door hun emotie te zien en voor ze te benoemen: “Ik zie dat je boos bent” Gebruik eventueel pictogrammen van emoties om het te verduidelijken.
  • Voor ze fysiek reageren vragen: “Volgens mij voel jij je nu heel boos, wat wil je doen?” “Volgens mij vind je het niet eerlijk en wil jij dat speeltje terug. Zullen we het eens vertellen dat jij daar zelf nog mee wilt spelen en het terugvragen?”
  • Leren begrijpen van een ander: “Zie je hoe blij ze is?” “Hij vindt het ook leuk om met dat speeltje te spelen, zie je dat?” “Zag je dat hij boos keek toen jij die bal wegschopte?”
  • Benoemen wat er gebeurt en wat het effect is: “Jullie zijn allebei met iets aan het spelen, dan pak jij haar pop, daarom werd zij boos. Zij wilde liever zelf nog met die pop spelen.”
  • De situatie overzien en begrijpen: “Wat zou er gebeuren als je nu die toren omgooit?” “Waarom werd zij zo boos op jou?” “Hoe kan je er voor zorgen dat de ander naar jou luistert?” “Als je gaat schoppen zal die dan naar jou luisteren?”

Gratis beloningskaarten Gratis beloningskaarten Gratis dagritmekaarten Gratis dagritmekaarten Gratis aftelkalenders Gratis aftelkalenders Sinterklaas aftelkalenders en schoenkalenders gratis Sinterklaas aftelkalenders en schoenkalenders gratis Gratis diploma's Gratis diploma's Gratis pictogrammen Gratis pictogrammen Gratis inzicht in je opvoeding Gratis inzicht in je opvoeding Gratis schema's roosters Gratis schema's roosters Tegeltjeswijsheden Tegeltjeswijsheden Kleine beloningstips Kleine beloningstips Video's Het Begint Bij Mij Video's Het Begint Bij Mij Gratis onderwijskaarten Gratis onderwijskaarten
Deel deze website met andere opvoeders.

Wij bieden u alle opgroeikaarten gratis aan, want hoe meer kinderen, ouders en professionals blij worden én baat hebben van onze kaarten, hoe beter!

logo

Reactie van Claudia 2

waarom ook niet thuis, die dagritmekaarten’; kleine kinderen hebben toch behoefte aan structuur en voorspelbaarheid. En het geeft je zelf een stuk meer rust!

Bekijk alle reacties
Tips  
Hoe ga je om met kinderen die elkaar duwen, schoppen, slaan, knijpen, bijten of uitschelden?
Hoe ga je om met kinderen die elkaar duwen, schoppen, slaan, knijpen, bijten of uitschelden als ze boos zijn?
Lees meer
Nieuws Meer nieuws
Mentale gezondheid, praat erover!

Schrikbarend, maar toch ook niet verassend nieuws over het emotionele welbevinden van jongeren en studenten. "Het merendeel van de studenten in het hoger onderwijs ervaart psychische klachten zoals angst en somberheid. Studenten ervaren prestatiedruk, eenzaamheid, emotionele uitputting of zelfs levensmoeheid. Dat blijkt uit de Monitor mentale gezondheid en middelengebruik van het RIVM." Ook onze pubers hebben last van de gevolgen van corona en de bijbehorende maatregelen. Toen ik dit met hen besprak zei een van hen: "Dat is toch logisch! En weet je wat het stomme is? Op school gaan ze gewoon door, ze hebben het er niet over en doen alsof er niks aan de hand is!" Ik: Maar jullie hebben toch best veel leuke dingen gedaan, zoals dat uitje naar Efteling?" Hij: pff... alsof dat helpt..." Ik vond dit wel bijzonder, na al die berichten en extra geld dat scholen ter beschikking hebben om de mentale gevolgen voor leerlingen te compenseren. Hoe kan het dan dat zij het gevoel hebben dat er geen aandacht voor is. Scholen besteden wel tijd en geld aan activiteiten, inkoop van huiswerkbegeleiding.. maar gaan kennelijk het echt gesprek uit de weg. Daarom heb ik deze poster gemaakt. Een poster waarmee je in gesprek kunt met jongeren, een poster die inzicht geeft aan jongeren en houvast biedt. Een poster die hopelijk helpt om het taboe te doorbreken en perspectief geeft aan jongeren. Waar kan je wel invloed op hebben? Herkenning dat je niet de enige bent, tijd nemen om je zorgen te delen met een ander kan al zoveel op leveren.

Lees meer

Reactie van Inka 2

Voor mijn jongens (5,5 jaar en bijna 4 jaar) werkte de beloningskaarten meteen, ze doen zo hun best voor een stikker, ik ben hier super blij mee.

Bekijk alle reacties

Vriend worden van opgroeikaarten
  Lees meer
Onze website maakt gebruik van cookies.   SluitenClose Cookies Opgroeikaarten