Alles op website is gratis beschikbaar met dank aan de maatschap logo

held_op_sokken_hbbm_hbbm_ingekleurd_peer3_home_banner_1

Als je onze kaarten handig vindt, dan past deze training vast ook bij jou!

Het Begint Bij Mij oudertraining

Hoe ga je om met kinderen die elkaar duwen, schoppen, slaan, knijpen, bijten of uitschelden?

Wie herkent het niet: Kinderen die elkaar een duw geven, schoppen, slaan, knijpen, bijten of uitschelden als ze boos zijn? Dit stukje is bedoeld voor iedereen die kinderen wil leren om minder ruzie te maken.

Vooral peuters en kleuters reageren direct vanuit hun eigen gevoel. Ze moeten nog leren om zich in een ander te verplaatsen en om eerst even na te denken voor ze reageren. Dat zijn sociale vaardigheden die wij als opvoeders onze kinderen willen leren, zonder dat dit ten koste gaat van hun kinderlijke enthousiasme en eigenheid. 

Wanneer reageren kinderen zo fysiek op elkaar?

  • Als hun onrecht wordt aangedaan
  • Als iemand hun spel verpest
  • Als iemand hun pijn doet
  • Als ze al een aantal keer de zin van een ander hebben gedaan
  • Als ze worden uitgedaagd, geplaagd, gepest
  • Als ze worden buitengesloten

Waarom reageren kinderen dan zo heftig?

  • Ze worden overstroomd door emoties van boosheid en verdriet, dat moet eruit
  • Ze kunnen zich nog niet goed in een ander verplaatsen
  • Ze overzien niet de hele situatie, kijken vanuit hun eigen beleving naar de situatie
  • Jonge kinderen reageren primair, dat past bij hun ontwikkeling
  • Ze weten (nog) niet hoe het anders kan

Wat moeten ze allemaal leren?

  • Hun emoties herkennen
  • Hun emoties benoemen
  • Hun emoties onder controle houden
  • Zich in een ander leren verplaatsen, emoties van een ander zien en begrijpen
  • Benoemen wat er gebeurt, wie doet wat en wat is het effect daarvan
  • De situatie overzien, snappen waarom iets gebeurt

Hoe kunnen wij hun dat leren?

  • Door hun emotie te zien en voor ze te benoemen: “Ik zie dat je boos bent” Gebruik eventueel pictogrammen van emoties om het te verduidelijken.
  • Voor ze fysiek reageren vragen: “Volgens mij voel jij je nu heel boos, wat wil je doen?” “Volgens mij vind je het niet eerlijk en wil jij dat speeltje terug. Zullen we het eens vertellen dat jij daar zelf nog mee wilt spelen en het terugvragen?”
  • Leren begrijpen van een ander: “Zie je hoe blij ze is?” “Hij vindt het ook leuk om met dat speeltje te spelen, zie je dat?” “Zag je dat hij boos keek toen jij die bal wegschopte?”
  • Benoemen wat er gebeurt en wat het effect is: “Jullie zijn allebei met iets aan het spelen, dan pak jij haar pop, daarom werd zij boos. Zij wilde liever zelf nog met die pop spelen.”
  • De situatie overzien en begrijpen: “Wat zou er gebeuren als je nu die toren omgooit?” “Waarom werd zij zo boos op jou?” “Hoe kan je er voor zorgen dat de ander naar jou luistert?” “Als je gaat schoppen zal die dan naar jou luisteren?”

Gratis beloningskaarten Gratis beloningskaarten Sinterklaas aftelkalenders Sinterklaas aftelkalenders Toolkits voor ouders Toolkits voor ouders Gratis dagritmekaarten Gratis dagritmekaarten Filmpjes opvoeding Filmpjes opvoeding Gratis aftelkalenders Gratis aftelkalenders Levensreisboeken en doe-boeken vluchtelingen Levensreisboeken en doe-boeken vluchtelingen Gratis diploma's Gratis diploma's Kleine beloningstips Kleine beloningstips Gratis pictogrammen Gratis pictogrammen Tools voor professionals Tools voor professionals Gratis schema's roosters Gratis schema's roosters Tegeltjeswijsheden Tegeltjeswijsheden Gratis onderwijskaarten Gratis onderwijskaarten
Deel deze website met andere opvoeders.

Peer3 biedt jou alle opgroeikaarten gratis aan, want hoe meer kinderen, ouders en professionals blij worden én baat hebben van onze kaarten, hoe beter!

logo

Reactie van Jansje

Ik vind het geweldige kaarten ga er een gebruiken voor mijn kleinzoon die bezig is met zindelijk worden.

Bekijk alle reacties
Tips  
Hoe krijgt je kind tijdsbesef?
Hoe krijgt je kind tijdsbesef? Belangrijk om te beseffen is dat kinderen vanaf 5 jaar tijdsbegrippen als vandaag, morgen, gisteren, straks, nu, binnenkort of zojuist leren toepassen. Vanaf 6 kunnen de meeste kinderen dagdelen (morgen, middag, avond), dagen van de week, seizoenen, maanden en jaren in de juiste volgorde noemen. Ook het klokkijken komt nu op gang.
Lees meer
Nieuws Meer nieuws
Zullen we stoppen met te streven naar de beste versie van ieder kind?

Zullen we streven naar een ideale samenleving in plaats van te streven naar ideale kinderen?? Deze video heb ik gemaakt om andere ouders en mede-opvoeders te inspireren dat het anders kan. Laten we stoppen met onze kinderen te helpen om de beste te worden van zichzelf te willen zijn. Dit is een onbereikbaar doel dat zeker niet leidt tot een gelukkig leven en al helemaal niet tot een fijne samenleving.

Lees meer

Reactie van Marianne

Ik ben heel blij met de beloningskaarten!
Vooral de “dikke duim kaart” gebruik ik voor mijn cliëntjes.

Bekijk alle reacties
Onze website maakt gebruik van cookies.   SluitenClose Cookies Opgroeikaarten