Kort bericht: Nieuwe aftelkalenders voor Sinterklaas

Deze aftelkalenders helpen je kind te weten hoelang het nog duurt voordat Sinterklaas aankomt met de stoomboot

Kan jouw kind niet wachten totdat Sinterklaas komt?!

Speciaal voor die ouders en kinderen heb ik nieuwe aftelkalenders gemaakt. De aftelkalenders zijn zeker ook voor alle ouders en kinderen die het gewoon leuk vinden om af te tellen hoelang het nog duurt voordat Sinterklaas er is! En voor de ouders die geen zin hebben om iedere dag deze vragen te beantwoorden:

  • “Hoelang duurt het nog voordat Sinterklaas er weer is?”
  • “Wanneer krijgen we dan kadootjes?”
  • “Wanneer komt Sinterklaas met de stoomboot aan?”
TIP: Als je het losse schoentje dat onderaan de pagina met aftelkalenders staat klein afdrukt kan je die gebruiken om op de kalender aan te geven wanneer de schoen gezet mag worden. Je kunt dat er natuurlijk ook gewoon op schrijven of tekenen.
Posted in NIEUWS | Tagged , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Kort bericht: Nieuwe aftelkalenders voor Sinterklaas

Vervolg: Wie ben ik anders dan de moeder van?

Naar aanleiding van de eerste blog over dit onderwerp kreeg ik als reactie: “Het gaat erom of je zelf tevreden bent over jezelf!” Deze reactie slaat de spijker op z’n kop. De eerste jaren dat de kinderen klein waren had weinig tijd meer voor mezelf, maar dat vond ik helemaal niet erg. Daar had ik me op ingesteld en ik was helemaal gelukkig met mijn kinderen. De laatste twee jaar, toen de kinderen groter werden en minder verzorging nodig hadden merkte ik ineens dat mijn wereldje best klein geworden was. Ik had echt het gevoel dat ik iets miste: sporten, uitjes met vrienden, hobby’s enz. Ik wilde weer dingen doen die een uitdaging vormen, zowel op fysiek en sociaal vlak als intellectueel. Toen ik dit eenmaal in de gaten had en besloten had dat ik daar iets aan wilde veranderen merkte ik dat ik dat ik dat in de praktijk niet gemakkelijk vond. Ik kan heel goed allerlei uitvluchten bedenken om ergens niet aan te hoeven beginnen. Initiatief nemen blijkt best moeilijk.

In een volgend blog ga ik dieper in op hoe je er mee om kunt gaan.

Wie herkent dit en wil hierover mee praten? Mag ook via de mail zodat je anoniem blijft. Met meer input kan ik de stukken nog herkenbaarder maken voor anderen denk ik.

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , | 1 Comment

Vervolg: Wat leren kinderen van je reactie als opvoeder?

Deze blog is een vervolg op het stuk “Wat leren kinderen van je reactie als opvoeder?”

Ik beschrijf hier de mogelijke effecten van de verschillende reacties op ruziënde kinderen. Mijn motivatie om deze blog te schrijven is om inzicht te geven in de keuzes, reacties en de mogelijke effecten van opvoeding.

  • “wat goed/aardig dat jij met iets anders bent gaan spelen” Het kind zal het fijn vinden dat hij een compliment van jou krijgt. De volgende keer zal hij geneigd zijn weer met iets anders te gaan spelen, omdat hij dan een compliment krijgt. De vraag is wat hij zal doen als jij als opvoeder niet aanwezig bent?
  • “je hoeft niet altijd een ander zijn zin te geven” Door het woord ‘altijd’ lijkt het alsof het heel vaak voorkomt dat dit kind een ander zijn zin geeft. Ik denk dat door deze reactie het kind het gevoel krijgt het niet goed gedaan te hebben. De vraag is of dit kind door deze reactie leert om beter voor zichzelf op te komen. Wellicht zou het beter zijn geweest eerder in te grijpen door de ruziënde kinderen te vragen waarom zij zo graag met die pop willen spelen. Om vervolgens samen een goede oplossing te verzinnen.
  • “kijk eens hoe blij hij is dat hij ermee mag spelen” Bij deze reactie wijs je het kind op het effect van zijn handelen. Hij leert dat hij een ander blij kan maken door die zijn zin te geven.
  • “lego is leuk om mee te spelen, goed idee van jou om dat te gaan doen” Deze reactie negeert de ruzie eigenlijk en geeft aandacht aan de huidige situatie en de keuze die het kind gemaakt heeft. Er is geen interpretatie van de opvoeder of het nou goed of fout was om die ander zijn zin te geven.
  • Niks doen, ze hebben het al zelf opgelost, ook dit kan een oplossing zijn, kinderen leren daardoor op hun eigen manier ruzies op te lossen. Wanneer je ziet dat een van de kinderen er last van heeft is het misschien niet de beste oplossing.
Als iemand nog aanvullingen of opmerkingen heeft hoor ik dat graag. Het is een voorbeeld en omdat ieder kind en iedere situatie uniek is blijft het natuurlijk de vraag wat het effect echt is.

 

 

 

 

 

Posted in DAGBOEK, TIPS | Tagged , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Vervolg: Wat leren kinderen van je reactie als opvoeder?

De opvoedkaart voor ouders in de praktijk… best grappig!

Kinderen belonen ouders voor goede opvoeding

Bespreek met je kinderen wat ze een goede opvoeding vinden en spreek samen af hoe ze jou/jullie kunnen belonen bij een volle kaart

Ik heb vandaag mijn kinderen voorgesteld om de beloningskaart voor ouders te gaan gebruiken. Ik kwam erachter dat het moeilijk is om aan 5/6-jarigen uit te leggen wat opvoeden is.

Ik zei het zo:”Als jullie vinden dat wij goed voor jullie zorgen, of als jullie blij zijn met wat wij doen”. De oudste:”Dan weet ik al iets, jij krijgt een kruisje als ik een voetbal krijg!” Leuk bedacht, maar dat is toch niet helemaal wat ik in gedachten had. Uiteindelijk heeft de oudste verzonnen dat wij een kruisje verdienen als wij hun ‘kroelen’, dat is lekker knuffelen en kietelen. En de tweede wilde ons ook wel een kruisje geven als er goed gekookt is. ’s Avonds bij het invullen van de kruisjes gunde de tweede ons nog meer kruisjes, dus bedacht hij:”Jullie krijgen een kruisje als ik zelf mijn pyjama aantrek.” Dat vonden wij een goed idee! Uiteindelijk kan hij het zelfstandig doordat wij hem zo hebben opgevoed…. toch? Dus vandaag alweer 4 kruisjes verdiend en een hoop lol met het ‘kroelen’ gehad!!

En als beloning voor een volle kaart wil de oudste leren om de vaatwasser in te ruimen. Al met al is het tot nu toe een geslaagd experiment!!

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor De opvoedkaart voor ouders in de praktijk… best grappig!

Wie ben ik anders dan de moeder van…?

Ik hoop dat niet heel veel moeders dit herkennen, maar ik ben bang van wel…

De kinderen liggen in bed, de oppas zit in huis, eindelijk ga je weer eens naar een feest, zonder de kinderen. “Heerlijk!” denk ik dan aan de ene kant, maar aan de andere kant voel ik me onthand omdat ik niet automatisch iets heb om over te praten en me mee bezig te houden. Nu moet ik de hele avond zelf interessant genoeg gevonden worden om mee te praten… Dat is best een eng idee! Want wat heb ik nog meer te vertellen dan wat ik vandaag met de kinderen heb gedaan hoe knap het van de jongste is dat ze zelf naar de wc kan… Dat zullen die andere volwassenen echt interessant vinden, maar niet heus!

Dan ben je op het feest en hoor je mensen over hun werk vertellen, over sporten, vakantie, interessante films en concerten… Daar kan ik niet over mee praten, hmmm, wat nu? Uiteindelijk heb je toch een gezellige avond door gewoon te luisteren en geïnteresseerde vragen te stellen. En gelukkig is er nog  een andere moeder met wie je lekker over de opvoeding van je kids kan praten!

Eenmaal thuis blijft het toch knagen: heb ik echt niet meer te zeggen? Is mijn leven zo saai? Ben ik saai? Moet ik meer andere dingen gaan doen? Maar ik heb het al zo druk! En mijn vroegere vriendinnen hebben het ook druk met de kinderen of een drukke baan en zitten daar ook niet op te wachten! En hoe moet ik dat dan regelen? Enz… De eindconclusie is meestal, ach dat lukt nu allemaal niet hoor en ik vind het zo ook wel prima. Dat komt later wel weer toch?!

Dit soort gedachtes dringen zich vaak aan mij op. Meestal gecombineerd met de overtuiging bij dat het mijn verantwoordelijkheid is om voor de kinderen te zorgen. De andere kant is dat ik toch niet echt gelukkig ben met de situatie en graag meer uit mijn leven wil halen dan alleen maar moeder zijn en een beetje werken. De volgende vragen helpen mij om anders te denken:

  • Worden mijn kinderen ongelukkig als ze logeren bij iemand anders?
  • Worden mijn kinderen ongelukkig als papa een avond of een weekend voor ze zorgt?
  • Worden mijn kinderen ongelukkig als de was niet is gedaan?
  • En zeker zo belangrijk: wordt mijn man ongelukkig als ik even weg ben en met leuke verhalen thuis kom?

De andere kant is dat je ook tevreden kunt zijn met wat je hebt. Het lijkt namelijk wel een beetje op de puberteit waarin ik ook vaak dacht dat anderen zelfverzekerder waren en het beter wisten dan ik…. En dat anderen een leuker leven hadden, en was dat toen echt zo?? En zou dat nu echt zijn?

Deze blog zijn wat gedachtes bij elkaar en wordt zeker nog vervolgd. Ik merk dat ik er nog niet over uitgepraat ben!

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Wie ben ik anders dan de moeder van…?

Tip van een ervaringsdeskundige om goed gedrag te stimuleren

Van een ouder kreeg ik de volgende tip: Samen sparen voor een uitje met het gezin (efteling). Je spreekt met elkaar af dat als er een dag lang niet geklierd is er geld in een spaarpot wordt gedaan door ouders. Met dit geld ga je als gezin iets leuks doen bijvoorbeeld naar de dierentuin. Zijn ervaring is dat dit goed werkt om een negatieve spiraal (alsmaar klierende, ruziënde kinderen) te doorbreken. Het is natuurlijk verstandig om te kijken hoe duur het uitje is en hoeveel er dan per dag gespaard moet worden om bijvoorbeeld na 4 weken een uitje te kunnen verdienen. Hier moet je ook tijd voor inplannen, anders loop je het risico zelf je afspraak niet na te komen…

Posted in TIPS | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Tip van een ervaringsdeskundige om goed gedrag te stimuleren

Wat zijn dat eigenlijk: Dagritmekaarten?

Dagritmekaarten zijn er in allerlei soorten en met verschillende doelen. Het woord dagritmekaart lijkt te zeggen dat de kaart voor een hele dag zou moeten gelden. In de praktijk gebruik je een dagritmekaart om een gebeurtenis, dag of week op te splitsen in overzichtelijke delen. Een week kan je verdelen in weekdagen en weekenddagen. De afzonderlijke dagen kan je opsplitsen doordat de activiteiten op die dag verschillend zijn. Bijvoorbeeld een hele dag naar school of alleen de ochtend naar school, zwemles of overblijven. Als je weer verder gaat kan je per activiteit weer een dagritmekaart maken zoals bijvoorbeeld voor het toiletritueel. En zelfs daarna kan je het nog verder uitsplitsen, door het handen wassen specifiek weer uit te werken in een kaart. Het gaat er om wat je je kind wilt leren, welk overzicht heeft je kind nodig.

Het is van belang te kijken hoeveel informatie en zelfstandigheid je kind aan kan. Het is namelijk zeker niet zo dat hoe meer dagritmekaarten je gebruikt hoe zelfstandiger je kind wordt!

Posted in TIPS | Tagged , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Wat zijn dat eigenlijk: Dagritmekaarten?

Wat leren kinderen van je reactie als opvoeder?

Door het lezen van een artikel dat nu op de Facebookpagina opvoedkaarten staat kreeg ik inspiratie voor het schrijven van dit blog.

De situatie is als volgt: Er is een groepje kinderen aan het spelen en op een gegeven moment hebben ze ruzie om een pop. Er wordt geruzied tot een van de kinderen zegt: Jij mag er wel mee spelen, dan ga ik met de lego spelen. Als volwassene observeer je deze situatie en heb je de keus om te reageren.

Waarschijnlijk heb je een mening over het gedrag van de kinderen, bijvoorbeeld:

  • “wat goed of aardig dat die ander ermee mag spelen”
  • “die geeft ook snel op zeg”
  • “goed dat hij iets anders bedacht heeft, fijn dat hij uit de situatie stapt” enz.

Door jouw overtuiging interpreteer je gedrag dus op een bepaalde manier. Van deze interpretatie ben je jezelf lang niet altijd bewust en je reageert vaak intuïtief. Je kunt je verschillende reacties voorstellen als:

  • “wat goed/aardig dat jij met iets anders bent gaan spelen”
  • “je hoeft niet altijd een ander zijn zin te geven”
  • “kijk eens hoe blij hij is dat hij ermee mag spelen”
  • “lego is leuk om mee te spelen, goed idee van jou om dat te gaan doen”
  • Niks doen, ze hebben het al zelf opgelost
Deze verschillende reacties zullen ieder een ander effect hebben op de ontwikkeling van het kind. Wie wil reageren en meedenken over de mogelijke effecten op de ontwikkeling van kinderen van de verschillende reactie?  Reageren kan hier via de site of via Facebook. De uitwerking van deze vraag is hier te lezen.
Posted in TIPS | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Wat leren kinderen van je reactie als opvoeder?

Dagritmekaarten: voor een opgeruimde hal..

Herkennen jullie dat: Je moet de zomerjassen omruilen voor de winterjassen en alle ander winterspullen die daarbij horen? De hele kapstok vol, rondslingerende sjaals en handschoenen… Ik stel het nog maar even uit. Eerst maar de dikke vesten aan, daarna komen de winterjassen nog wel.

Voor dit ‘opruim-probleem’ heb ik net een dagritmekaart gemaakt. De jas aan de kapstok met de winterattributen in de mouw gepropt. De rugzak en de schoenen heb ik meteen maar op de dagritmekaart erbij gezet, want bij ons in de gang liggen die ook altijd ‘ergens’… Ik ben heel benieuwd of de dagritmekaart mij zal helpen aan een nette opgeruimde hal!

Wordt vervolgd! Graag hoor ik ervaringen van jullie over de dagritmekaarten. Ook als er behoefte is aan aangepaste dagritmekaarten.

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , | Reacties staat uit voor Dagritmekaarten: voor een opgeruimde hal..

Wat doe je als je kind geen zin heeft…

Een van onze kinderen reageert vaak met: “dat wil ik niet, daar heb ik geen zin in” als we iets voorstellen. Zelfs bij uitstapjes waarvan ik zeker weet dat hij ze heel leuk zal vinden zoals naar de dierentuin of naar het bos gaan. De reden van zijn weerstand heb ik nog steeds niet echt gevonden. De ene keer is het omdat hij net lekker aan het spelen is en de andere keer omdat hij niet goed weet wat hij kan verwachten. Het is in ieder geval lastig voor ons en voor hemzelf, want je ziet dat hij echt van slag is op zo’n moment.

Mijn dilemma is dat ik aan de ene kant zijn gevoel serieus wil nemen, maar tegelijkertijd wil voorkomen dat hij iedere keer heel veel aandacht krijgt voor dit gedrag waardoor hij misschien minder gemotiveerd is om het te veranderen. Ik wil hem leren dat hij zich over dat gevoel heen kan zetten. En het liefst nog een stapje verder dat hij zijn gevoel herkent, maar zich er niet meer door laat beïnvloeden.

Hoe wij het tot nu hebben aangepakt is als volgt: Ik praat met hem en probeer te achterhalen wat de reden is dat hij geen zin heeft. Vaak weet hij dat zelf niet goed uit te leggen. Daarna laat ik hem merken dat ik begrijp dat hij geen zin heeft en leg ik uit dat hij geen keuze heeft omdat we allemaal gaan en dat ik zeker weet dat hij het leuk zal vinden. Dan spreken we vaak af dat hij als we er eenmaal een tijdje zijn mag zeggen als hij het echt niet leuk vindt. Dan zullen we op dat moment wel kijken of we daar iets aan kunnen doen.

De ervaring tot nu toe is dat hij het daarna altijd naar zijn zin heeft (na misschien nog 5 minuten mokken). Op een moment waarop hij veel plezier heeft, herinner ik hem eraan dat hij dit anders gemist zou hebben. En praten we er nog even over en spreken we af dat ik hem de volgende keer weer gewoon mee moet nemen.

Langzaam begint hij zijn eigen patroon te herkennen en kan ik soms door hem te herinneren dat het altijd zo gaat dit patroon al doorbreken, dan lacht hij even wijs en zie je hem denken: “je hebt gelijk..” Dat geeft dan een heel goed gevoel!

Zou dit inderdaad de juiste aanpak zijn of kan het beter anders? Opvoeden blijft een zoektocht, nu lijkt het goed te werken, maar morgen kan alles weer anders zijn….

Tot nu toe heb ik geen beloningskaart of dagritmekaart gebruikt, ben benieuwd of er ouders zijn met soortgelijke ervaringen en wat jullie aanpak is geweest!

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Wat doe je als je kind geen zin heeft…

Zou het echt kunnen werken, zo’n beloningskaart voor ouders??

Kinderen belonen ouders voor goede opvoeding

Bespreek met je kinderen wat ze een goede opvoeding vinden en spreek samen af hoe ze jou/jullie kunnen belonen bij een volle kaart

Ik had deze kaart bij wijze van grap gemaakt voor de week van de opvoeding. Achteraf ging ik erover nadenken en dacht ik dat het eigenlijk serieus weleens zou kunnen werken.

Zou je als ouder beïnvloed worden als je weet dat je kinderen je daarvoor belonen?? Zouden je kinderen zich anders gedragen als zij bewust opletten hoe jij als ouder opvoedt??

Ik vind het zelf wel een experiment waard! Wordt vervolgd… Wil jij ook kijken of het werkt? De kaart staat tussen de beloningskaarten op deze site. Ik zou het erg waarderen om van jullie te horen wat jullie ervaringen zijn!

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , | 1 Comment

Een peuter die weinig slaap nodig heeft

OpvoedkaartVorige week schreef ik dat ik ging nadenken hoe we moesten omgaan met onze dochter die weinig slaap nodig heeft. Tot 20:30 kwam ze om het kwartier naar beneden en slapen deed ze pas om 21:00. “Kwam” schrijf ik inderdaad, want het gaat een beetje beter. Ze slaapt nog steeds pas rond 21:00, maar ze roept niet meer continu en komt bijna niet meer naar beneden. Hoe hebben we dat aangepakt? We zijn begonnen met een beloningskaart op te hangen, omdat zij dat graag wilde. Ze had ze op mijn computer gezien en was helemaal enthousiast. Die beloningskaart is echter nog steeds niet gebruikt. We hebben toen wel samen afspraken gemaakt: Je mag rustig op je kamer spelen, kleuren of lezen. Als je wat wilt drinken, pak je het zelf in de badkamer. Als je gepoept hebt in je luier mag je ons roepen.

Ze roept nu wel als ze wil drinken, maar gaat het daarna wel zelf pakken. Soms vraagt ze nog een papiertje of andere kleurtjes, maar over het algemeen is het wel een stuk rustiger voor ons geworden. Om het voor haar nog duidelijker te maken, ga ik misschien de regels met pictogrammen op een dagritmekaart zetten. Alles onthouden is denk ik nog best lastig voor een peuter. 

Gisteren riep ze: “ik wil drinken” Ik zeg terug:”Pak maar zelf, in de badkamer staat een beker water” Zij:”Oké dan, mama” Klonk heel schattig uit zo’n jong ding!

 

Opvoeding-Dagritmekaarten-Opvoedkaarten-Beloningskaarten-Aftelkalenders-Hanne

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Een peuter die weinig slaap nodig heeft

Inspiratie gezocht voor aftelkalender

Een aftelkalender gebruik je om je kind te laten zien hoelang het nog duurt een bepaalde gebeurtenis plaatsvindt. Je kind zet elke dag een kruisje op de aftelkalender totdat het zover is. Ik heb verschillende onderwerpen al ingevuld op de aftelkalenders op deze site, maar ben nog op zoek naar nieuwe onderwerpen. Ik heb nu al “naar school, jarig, kerst, vakantie, sinterklaas, verhuizing” Zou iemand ze voor andere feestdagen willen gebruiken? Of voor logeerpartijtjes? Misschien ga ik die alvast maken binnenkort, maar als iemand nog een suggestie heeft, GRAAG. Kan er zelf even niet opkomen…

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , | Reacties staat uit voor Inspiratie gezocht voor aftelkalender

Dagritmekaarten

Voordat ik deze website startte had ik zelf nooit echt aan dagritmekaarten gedacht. Ik kende de term ook niet echt. Nu ik me er meer in ben gaan verdiepen word ik steeds enthousiaster. Voor kinderen en anderen die visueel ingesteld zijn is een dagritmekaart echt een handig hulpmiddel om gedrag aan te leren. Veel beter dan alles maar blijven herhalen!!

Ik heb ondertussen al erg veel kaarten gemaakt en zal daar zeker mee door blijven gaan.

Een tip voor ouders: Print de dagkaarten uit en combineer die met allerlei pictogrammen. Zo maak je per dag een persoonlijke indeling. Veel succes! Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn.

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Dagritmekaarten

“Die jongens doen altijd stom!” Hoe zal ik hierop reageren?

Zoon vertelt aan tafel dat twee jongens met voetbal altijd stom doen. Hoe zal ik hierop reageren? 

“Dan moet je maar niet meer met ze voetballen.” “Dan zeg je dat ze niet meer mee mogen doen.” In deze reactie zou ik meegaan in de mening van mijn zoon en bedenk ik een oplossing voor hem.

“Wat doen die jongens dan?” “Waarom vind jij dat ze stom doen dan?” Bij deze reactie laat ik mijn zoon zelf nadenken over zijn opmerking en het gedrag van die jongens.

Wat adviseer je je kind als reactie naar die jongens? Dit hangt er natuurlijk vanaf wat er is voorgevallen. Als je zegt tegen je kind dat hij jou de volgende keer maar moet komen halen, weet je zoon dat jij altijd voor hem klaar staat. Aan de ander kant leert hij niet om zelf de situatie op te lossen. Als je samen met hem nadenkt hoe hij zelf de volgende keer zou kunnen reageren stimuleert dit zijn zelfstandigheid meer. Een derde mogelijkheid is dat hij het gedrag van de jongens anders zou kunnen interpreteren. Als die jongens duwen en trekken bij voetbal willen ze gewoon graag winnen. Dat is niet stom, maar dan is wel belangrijk duidelijke regels te hanteren met z’n allen.

Deze laatste reactie is mijn reactie geweest dit keer. Ik heb eerst een aantal vragen gesteld en maakte daaruit op dat de jongens niet bewust vervelend deden, maar erg fanatiek waren en daardoor overtredingen maakten. Zo zie je maar wat een simpele opmerking al veel op kan rakelen bij een moeder zoals ik.

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor “Die jongens doen altijd stom!” Hoe zal ik hierop reageren?

Kinderen leren emoties herkennen

Wanneer kinderen van kleins af aan leren wat ze voelen hebben ze daar hun hele leven profijt van. Ik probeer te signaleren welke emotie mijn kind voelt. Is die boos. verlegen, jaloers, verdrietig, teleurgesteld… enz? Wanneer ik een emotie waarneem (en ik denk eraan) benoem ik die emotie, bijvoorbeeld: “Volgens mij ben je nu jaloers, zo voelt dat als je jaloers bent. Dan ben je verdrietig en boos omdat een ander iets heeft dat jij wilt hebben” Boos, blij en verdrietig kennen ze al redelijk snel. Deze emoties komen vaak voor, maar soms zit achter boosheid teleurstelling, jaloezie of frustratie. Persoonlijk vind ik het een uitdaging om daarachter te komen zodat ik mijn kinderen kan leren hun gevoel te herkennen.

Waarom vind ik dat nu belangrijk? Ik merk dat als ik een boze bui heb daar uiteindelijk vaak teleurstelling achter zit. Bijvoorbeeld omdat je andere verwachting had van een situatie. In plaats van die teleurstelling meteen te herkennen, te benoemen en op te lossen, stapelt dat op en word ik op een gegeven moment boos. Ik hoop dat ik mijn kinderen kan leren hier handiger mee om te gaan.

Ik heb nu twee kaarten met boos en blij op deze site gezet, er volgen er meer. Deze kunnen je helpen bij het signaleren en benoemen van emoties. Ik ben heel benieuwd hoe andere ouders hier mee omgaan. Is het gemakkelijk om de emoties van je kind te signaleren, begrijpen en te benoemen?

Posted in TIPS | Tagged , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Kinderen leren emoties herkennen

Vanaf welke leeftijd kun je werken met een beloningskaart?

Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. En het ene kind is gevoeliger voor een beloningskaart dan het ander. Wat ik hieronder beschrijf zal dus ook niet voor ieder kind gelden, maar voor het “gemiddelde kind”. Gelukkig is niet ieder kind gemiddeld en als ouder zul je daarom in moeten inschatten of uitproberen welk effect een beloningskaart kan hebben.

In zijn algemeenheid kun je zeggen dat kinderen vanaf 4 jaar leren om in processen te denken. Dat betekent dat ze dan in staat zijn tot dit soort ‘oorzaak-gevolg-gedachtes: “Als ik dit doe dan gebeurt dat….”.  Vanaf 4 jaar leren ze dus het verband leggen tussen het gedrag, de sticker en de beloning.

Voor die tijd kun je weliswaar een kaart gebruiken, maar kun je nog niet van je kind verwachten dat die het echt snapt. Tussen de anderhalf en de drie jaar neemt de onafhankelijkheid van je kind toe. Ze ontwikkelen een eigen ik. Als ouder is het goed dit aan te moedigen, door je kind zélf te laten kiezen en zélf te laten doen. Je kind te steunen bij pogingen om moeilijke taak te volbrengen. Ze hoeven niet alles alleen te doen. Wel: initiatieven van kind om zelf activiteiten te ondernemen volgen en aanmoedigen. En regels en grenzen stellen, gedrag sturen door duidelijk en consequent grenzen aan te geven. Wat is de meerwaarde van een beloningskaart in de peuterfase? Ze ontdekken eigenlijk dat als zij iets doen dat ze dan een sticker te plakken. Ze zullen echter het verband nog niet echt snappen. Ze ontdekken wel dat het leuk om het gedrag te vertonen waarvoor ze een sticker krijgen. Waarschijnlijk zullen ze het daardoor vaker doen of met minder tegenzin. Belangrijk daarbij is om (kort) uit te leggen waarom het goed is dat ze zich zo gedragen. Zo leren ze het echt begrijpen.

Posted in TIPS | Tagged , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Vanaf welke leeftijd kun je werken met een beloningskaart?

Maak je dagritmekaarten echt persoonlijk

Als je zelf dagritmekaarten maakt door foto’s te maken van de momenten die je aan wilt leren wordt je dagritmekaart echt persoonlijk. Het is wat meer werk, maar zeker de moeite waard. Je kind is dan namelijk zelf aan het meedenken over wat op de foto moet staan. Het werkt misschien waarschijnlijk nog beter omdat je kind dan echt betrokken is om een goede kaart te maken waar alles op staat wat nodig is in de aan te leren handeling. Grote kans dat hij meer geneigd is zich eraan te houden. Ik kreeg deze tip van een andere ouder die hierover zelf heel enthousiast is!

Posted in NIEUWS | Tagged , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Maak je dagritmekaarten echt persoonlijk

Verdwijnen van ouderlijk gezag op kind heeft keerzijde, TROUW

OPINIE Ouders en kinderen hebben nog nooit zo dicht bij elkaar gestaan. Toch is er een kloof te zien in het omgaan met verantwoordelijkheid. Daarin vertonen jongeren een zekere machteloosheid. En afgaande op de Miljoenennota is straks niet meer alles voor ze geregeld. Dat kan nog best ingewikkeld worden.

In de Miljoenennota zegt het kabinet dat het de zorg voor de jeugd beter wil laten aansluiten op de eigen kracht van jongeren en hun ouders. De vraag is echter of ouders hun primaire verantwoordelijkheid wel kunnen dragen, of ze de opvoeding van hun kinderen nog wel aankunnen. Een paradoxaal effect van de kleinere afstand tussen ouders en kinderen is namelijk een grotere kloof tussen jong en oud.

Alles kan, alles mag Kinderen hoeven hun ouders niet meer met u aan te spreken, of te wachten met spreken totdat hen iets gevraagd wordt. Er is sprake van een verstandhouding waar alles kan en mag. Ze zijn opgevoed in vrijheid en voorspoed, leven intens en zijn gefascineerd door uiterlijk, spanning, status en netwerken. De jongeren van nu staan te boek als individualistisch, zelfstandig en assertief.

Daarmee verschillen zij van hun ouders die vaker als bescheiden, sober en terughoudend gekarakteriseerd worden. Zo kan het gebeuren dat de verschillen tussen generaties groter worden terwijl de afstand tussen ouders en kinderen juist kleiner wordt.

Vraatzucht en alcoholmisbruik Dat de traditionele kloof tussen ouders en kinderen kleiner is geworden, valt toe te juichen. De autoritaire verhoudingen van vroeger waren niet bepaald gunstig voor de persoonlijke ontwikkeling tot een zelfstandig, kritisch mens. Het verdwijnen van de vanzelfsprekende gezagsverhoudingen heeft er echter ook toe geleid dat ouders het belang van zelfbeheersing en verantwoordelijkheidszin nauwelijks meer op hun kinderen weten over te dragen. En dat heeft negatieve effecten, voor de opvoeding en de samenleving.

De gevolgen komen bij jongeren onder meer tot uiting in vraatzucht, alcoholmisbruik, schooluitval, schulden en publieke agressie. De ouders worden ondersteund door een inmiddels compleet leger aan hulpverleners, en zijn zelf niet in staat om deze problemen (alsnog) onder controle te krijgen.

Jongeren gaan er vanuit dat er altijd hulp is In De grenzeloze generatie, een analyse van 25 jaar waarden- en opinieonderzoek door bureau Motivaction, blijkt dat jongeren altijd op zoek gaan naar grenzen om ze vervolgens te overschrijden. Dat is niet nieuw, dat doen jongeren per definitie. Wat wel nieuw is, is dat de ouders hun kinderen in het afgelopen kwart eeuw steeds vrijer zijn gaan opvoeden. Een trend die is versterkt door internet. Jongeren vinden op internet al heel snel wat ze willen vinden.

Gezamenlijk hebben die twee factoren, vrijere opvoeding en internet, er voor gezorgd dat jongeren anders in het leven staan dan hun ouders. Jongeren tonen veel minder maatschappelijke belangstelling dan hun ouders en ook hun empathie is beduidend minder. Neem bijvoorbeeld de zorg voor het milieu: jongeren vinden het milieu niet spannend en doen er weinig aan. Ze vertrouwen erop dat het bedrijfsleven en de overheid er wel een oplossing voor vinden.

Ook het gevoel voor gemeenschapszin en de betrokkenheid op anderen zijn bij jongeren minder ontwikkeld dan bij hun ouders. Jongeren gaan ervan uit dat er altijd instanties zijn die ingrijpen wanneer zaken dreigen mis te lopen. De overheid of het bedrijfsleven regelen het wel, dus zij hoeven zich er niet druk om te maken. Aan die houding kun je zien dat de jongeren zijn opgegroeid in een periode van overvloed, van grenzeloosheid. Alles werd voor hen geregeld: als ze te dik zijn of schulden hebben; er was altijd wel een instantie om je eruit te redden.

Verandering De vraag is of dit gaat veranderen. In de Miljoenennota worden tal van bezuinigingen op zorg en welzijn aangekondigd en gaat de regering de burger ook meer op zijn eigen verantwoordelijkheid aanspreken. Maar dat laatste kan nog best ingewikkeld worden, want jongeren die zijn opgevoed met de idee dat er altijd een instantie klaar staat om hen uit de problemen te helpen, ze zijn opgevoed met een zekere machteloosheid. Een machteloosheid die je breed in de samenleving terug ziet. Bijvoorbeeld: het jonge boefje dat zich op de straat of in het park misdraagt, wordt niet of nauwelijks door andere burgers gecorrigeerd.

In de Miljoenennota geeft de regering weliswaar aanzetten tot wijziging van het jeugdbeleid en benadrukt zij het belang van burgerschap, maar draagt zij nauwelijks bij aan het creëren van gezonde opvoedingsverhoudingen.

Om die te realiseren moeten ouders weer enige distantie betrachten tegenover hun kinderen. Om in dezelfde paradox te blijven: door grotere afstand in de opvoeding kan de kloof tussen jong en oud worden verkleind. Ruim een jaar geleden hebben wij een contigent 19-jarigen geïnterviewd en hen gevraagd: als jij kinderen hebt, hoe ga je ze dan opvoeden? Vrijwel alle respondenten antwoordden toen: strenger. Duidelijker kan een antwoord niet zijn, lijkt mij.

via Verdwijnen van ouderlijk gezag op kind heeft keerzijde – Kloven in Nederland – TROUW.

Posted in TIPS | Tagged , , , , | Reacties staat uit voor Verdwijnen van ouderlijk gezag op kind heeft keerzijde, TROUW

Kinderboekenweek

Hoe merken kinderen dat het Kinderboekenweek is en dat het thema Helden is?

Op de school van onze kinderen werd een heel grappig en interactief toneelspel opgevoerd door de leerkrachten. De groepen kregen nieuwe boeken over helden. Die boeken zijn kennelijk voorgelezen in de klas, want ’s avonds op televisie werd een boek voorgelezen dat mijn zoontje meteen herkende. Het ging over een boef die vrienden kreeg omdat hij hun niet kon laten schrikken. Alleen de vos kon hij bang maken omdat hij toen voor zijn nieuwe vriendje op wilde komen. De boodschap van zowel het toneelstuk als het boek lijken te zijn dat je niet als held of boef wordt geboren, maar dat je pas een boef of held wordt door je gedrag. Dat is in ieder geval bij ons thuis door het thema geleerd.

’s Middags stelde ik voor om naar de bibliotheek te gaan, een groot JAAA was het antwoord. Onze kinderen vinden het altijd een geweldig uitstapje. Bij de bibliotheek herkende ze meteen de posters van helden, “die hebben we ook op school mama”. Een half uur boeken uitzoeken leverde een hoop grappige en educatieve momenten op. We hebben bijvoorbeeld in boeken kunnen zien hoe kinderen worden gemaakt, hoe slakkeneieren eruit zien en hoe de poep van verschillende dieren eruit ziet.

’s Avonds moest natuurlijk voorgelezen worden uit de boeken. Ook in deze boeken zat weer een boodschap. De ene was het maakt niet uit waar je woont, als je je er maar thuis voelt. En de andere is een van Dale voor kinderen waarin je met een verhaal leert dat woorden meerdere betekenissen kunnen hebben. Zo leuk bedacht!!

Als ik zo terugkijk op de eerste dag van de kinderboekenweek, dan hebben ze echt veel geleerd op één dag. Terwijl zij geen moment alleen maar (saai) hebben moeten luisteren, ze hebben echt zelf het verhaal en de boodschap kunnen beleven. Dat vind ik nou zo mooi aan boeken, verhalen raken je kind en zo praat je gemakkelijk over allerlei onderwerpen. En we vinden het allemaal nog leuk ook!!

 

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , | 1 Comment

Je kind “dwingen” om te drinken, doe je dat wel of niet?

“Je kind dwingen om te drinken dat doe ik niet” hoorde ik van iemand. Dan heb je geen respect voor de mening van je kind.  Ik ben hierover gaan nadenken. Ik vind het belangrijk dat mijn kind voldoende drinkt en in dit geval is de mening van mijn kind toch ondergeschikt omdat een kind dat zelf nog niet snapt?

Na hier een tijdje over nagedacht te hebben realiseerde ik dat er grote opvoedidealen een rol spelen bij deze simpele opmerking. Idealen als: Mijn kind kan zelfstandig dingen beslissen. Mijn kind moet leren luisteren naar volwassenen. Mijn kind moet zich aan de regels houden. De mening van mijn kind is belangrijk en moet gewaardeerd worden.

Het is aan jou als opvoeder om te bepalen wat je jouw kind leert. Waarschijnlijk is het ook de ene keer zus en de andere keer zo. En is dat dan verkeerd? Is het het beste om alleen maar na te streven dat je kind zelfvertrouwen heeft? Of is het in sommige situaties beter om je gewoon aan de regels te houden? Kan het ook tegelijk?

Mijn manier is meestal uitleggen waarom het belangrijk is en samen afspraken maken waar je je aan moet houden. Zo leren ze dat zowel hun mening en als die van mij belangrijk is. “Wil je je beker leegdrinken, want ik vind het belangrijk dat je genoeg drinkt. Als je niet genoeg drinkt kan je namelijk ziek worden. Snap je dat? Wil jij ziek worden? Nee, zullen we dan samen afspreken dat we altijd onze beker leegdrinken, mama ook ja.” Maar soms ben ik minder geduldig en zeg ik: “Drink je beker nu op, anders mag je niet van tafel” Vast niet heel zinvol voor de lange termijn, maar wel gemakkelijker op dat moment!

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Je kind “dwingen” om te drinken, doe je dat wel of niet?

Wat doe je als je kind weinig slaap nodig heeft!!??

Al als kleine baby was het een heel gedoe om onze dochter overdag te laten slapen en als dreumes lukte het middagslaapje bijna nooit en nu als peuter lukt het inslapen niet! Iedere avond komt ze er weer uit met allerlei smoesjes. Rond 21:00 slaapt ze meestal wel, tot 7:00 om dan weer vrolijk wakker te worden. Lang dachten wij dat het aandachttrekkerij was, maar nu ben ik er nu wel echt van overtuigd dat ze weinig slaap nodig heeft. Alleen moeten we nu een manier zien te vinden om hier goed mee om te gaan, die zowel voor haar als voor ons werkt. Wij willen rond 19:30 het liefst geen kinderen meer beneden hebben, dus dit wordt de uitdaging voor de komende maand!

Ik kom er nog op terug hoe we dit gaan aanpakken, als iemand tips heeft in de tussentijd, graag!!

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Wat doe je als je kind weinig slaap nodig heeft!!??

Beloningskaart en zindelijkheidstraining

Hoera mijn dochter is (zo goed als) zindelijk!!

Komt dat nou door die beloningskaart?? Ik moet zeggen dat ze niet iedere keer een kruisje ging zetten. Eigenlijk tekende ze zelf de hele kaart vol met strepen (“plasjes”). Dat vond ze heel leuk om te doen en omdat de kaart bij de wc hing combineerde ze het wel met naar de wc gaan. Door die kaart was het voor mij wel gemakkelijker om haar te motiveren om regelmatig naar de WC te gaan. Voor die tijd nam ze er de tijd niet voor. Ze is altijd heel druk aan het spelen en vergeet dan te gaan plassen. Het is waarschijnlijk zo dat ze nu merkte dat het haar echt lukte om niet meer zoveel ongelukjes te hebben. Dat is natuurlijk altijd goed voor je zelfvertrouwen.

Mooie uitspraak van haar: “Ik ben al heel groot “gebloeid”, dan kan ik al naar de wc!” Ze is zo trots op zichzelf, dat is toch de mooiste beloning die er is!!

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Beloningskaart en zindelijkheidstraining

Beetje ziek, thuis blijven of naar school?

Onze zoon (5 jaar) was vannacht een keer wakker en vanmorgen voelde hij nog heel warm aan. Ik dacht daarom: “Laat hem maar een dagje thuis blijven” Hij stond toch zelf op en werd levendiger, dus begon ik te twijfelen of hij niet naar school zou kunnen. Ik liet hem daarom deze keus: Naar school of thuis blijven en op de bank liggen en een middagslaapje doen. Hij koos toen voor school, want thuis blijven klonk wel heel saai en een middagslaapje zag hij helemaal niet zitten. Dus wij naar school wandelen en onderweg is hij nog wat rustig, maar op het schoolplein speelt hij alweer tikkertje. Het lijkt erop dat het allemaal wel meevalt, maar ik twijfel nog want hij heeft echt een beetje verhoging. Ik geef daarom aan de juf aan dat ze echt moet bellen als hij zieker wordt in de loop van de dag.

Als je dit voorbeeld bekijkt zie je dat je op verschillende manieren om kan gaan met ziek zijn. In zulke situaties hink ik steeds op twee gedachten: “Ik wil ze niet aanleren dat ze om ieder kleinigheidje thuis blijven en ze moeten wel aandacht en rust krijgen als ze ziek zijn.”

Wanneer doe je het goed? Ik weet redelijk zeker dat je als moeder je eigen kind het best in kan schatten. Het hangt er verder vanaf wat je eigen opvoedingsdoelen zijn, wat wil je je kind aanleren? Ik heb er zo een goed gevoel over want hij leert dat als je niet zo fit bent en je staat op dat het best eens mee kan vallen. En als hij echt ziek is belt de juf mij op en kan hij naar huis komen.

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Beetje ziek, thuis blijven of naar school?

Een vies geval van goedbedoelde hulp!

Wat er gister weer gebeurd is…. Achteraf is het wel lachwekkend, maar op dat moment dacht ik echt “SHITZOOI”!! Wat er aan de hand was: Mijn dochter is net (niet) zindelijk. Ze was boven op zolder aan het spelen, plast in haar broek. Ik maak alles droog, maar heb haar nog geen schone kleren aangedaan. Ondertussen ben ik met mijn zoon bezig en hoor ik haar rommelen en iets met poep zeggen…. Ik als een speer kijken wat er aan de hand was, TE LAAT! Ze had gepoept, is er vervolgens ingestapt en is toen de trap afgegaan om de billendoekjes te halen. Druk in de weer was ze om alles schoon te maken!! Heel goed bedoeld, maar smerig…. Gelukkig kon ik er meteen de grap wel van inzien en ben ik met mijn neus dicht de vloer, de trap en mijn schattige dochter niet te vergeten gaan poetsen.

Ik hoef dit denk ik niet te analyseren, de humor inzien van sommige situaties helpt vaak het beste! Ik heb in ieder geval een grappig stukje voor deze website. Het is maar hoe je het bekijkt. Het is de kunst om er een positieve draai aan te geven.

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , | 2 Comments

Kinderen belonen, is dat nou goed of niet?

Vandaag las ik op twitter een reactie van een moeder die zei dat zij nooit straf en beloning gebruikt. Dit zette mij aan het denken, ik als eigenaar van een website met beloningskaarten. Wat is eigenlijk een beloning? Noem je een kruisje zetten op een kaart, een knuffel of compliment al een beloning, of noem je alleen een kadootje een beloning? Ik kan me voorstellen dat je geen voorstander bent van het geven van kadootjes aan je kind. Zelf vind ik er echter wel wat voor te zeggen om een kind te stimuleren tot gewenst gedrag door een beloning in het vooruitzicht te stellen. Natuurlijk moet de beloning in verhouding zijn en bij voorkeur is het een sociale beloner in de vorm van aandacht. Het is ook belangrijk dat je kind zelf gemotiveerd is om zijn gedrag aan te passen. Bij sommige kinderen werkt dat echter niet en kan de beloning net helpen om de gedragsverandering door te zetten. En als je eenmaal nieuw gedrag hebt aangeleerd kun je dit misschien volhouden… Het blijft als ouder zoeken naar de passende stimulans, ieder kind iedere situatie en iedere ouder is nou eenmaal uniek. Wat bij de een werkt, werkt bij de ander helemaal niet. Tsja, dat hoort nou eenmaal bij opvoeden!!

Posted in TIPS | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , | 2 Comments

Hoe reageer je als je kind met dingen gooit?!

Vanmiddag hoor ik ineens een klap, ik kijk op en zie mijn dochter staan en op de grond ligt een grote kaars. De kaars is een beetje kapot. Terwijl ik dit zie denk ik waarom doet ze dat nou? En tegelijkertijd denk ik: “Misschien liet ze hem wel per ongeluk vallen”. Dus ik vraag: “Liet je de kaars per ongeluk vallen of gooide je hem op de grond?” Zij antwoord heel eerlijk:”Ik gooide hem op de grond.” Tsja, daar sta je dan denkend: “Het is goed dat ze eerlijk is dat wil ik niet afstraffen door nu heel boos te worden, maar ze moet tegelijkertijd leren dat ze niet zomaar met spullen mag gooien.” Ik probeer haar daarom maar uit te leggen dat ze niet met spullen mag gooien omdat die dan kapot gaan en dat vind ik (mama) niet leuk. Dus als ze het weer doet word ik boos zeg ik tegen haar. Nu maar hopen dat het voldoende helpt….

Even daarvoor toen we aan tafel zaten werkte dit niet: Er met een mes op de tafel werd getimmerd. Ik zeg: “Niet doen, zo komen er deuken in de tafel en daar wordt ik verdrietig van” Nog geen minuut later wordt er weer flink op de tafel getimmerd! Nu wordt ik boos: “Wat had ik nou gezegd?! Je maakt deuken in de tafel!” Zij huilend:”Ik schrik ervan…” Ik:”Dat was ook de bedoeling, zul je het nu niet meer doen?” “Nee, sorry…” Dan is het weer goed gemaakt.

Als ik dit zo analyseer, vraag ik me af of ik in het tweede voorbeeld duidelijk genoeg was toen ik zei dat ik er verdrietig van werd? Eigenlijk is dat niet waar, want ik werd er boos van. Misschien vond zij het wel interessant om te zien dat ik verdrietig werd?? Conclusie: Duidelijker uitleggen wat er gebeurt als ze iets nog een keer doet.

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | 2 Comments

Weekend weg en alles gaat gewoon door..

Afgelopen weekend zijn we erop uit geweest en hebben opa en oma voor de kinderen gezorgd. Vanmorgen ben ik weer thuis gekomen en tussen de middag ging ik de kinderen ophalen van school. Alsof ik niet weggeweest ben zeiden ze hoi en gingen lekker weer spelen. Ik hoef me dus zeker niet schuldig te voelen! Ze hebben het heerlijk gehad en wij ook. Het was al een paar jaar geleden dat we dit gedaan hadden en achteraf snap ik dan niet waarom dat we niet vaker doen. Dat is ons goede voornemen. Goed voor jezelf zorgen is een uitgangspunt van positieve opvoeding, dus dat komt mooi uit!!!

Wij zijn helemaal “opgeladen”, dat kon ik net al merken: “De herrie van de kinderen tussen de middag was een stuk beter te hebben!”

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Weekend weg en alles gaat gewoon door..

Geen bekers melk meer op de grond geland..

Het gaat nu al een paar dagen goed met het omgooien van bekers aan tafel. Mijn vorige conclusie was dat ik teveel negatieve aandacht gaf aan het treuzelgedrag van mijn dochter. Ik had me voorgenomen om het treuzelen te negeren. Tot nu toe lukt dat aardig behalve als ik haast heb. En net dan gaat ze natuurlijk treuzelen. Zodra ze aanvoelt dat ik er last van heb gaat ze er langer mee door.  Ik zou nu kunnen denken: “Ze doet het om mij dwars te zitten, ik heb haast, dat weet zij en daarom gaat ze expres lopen treuzelen.” Gelukkig weet ik vanuit mijn opleiding dat kinderen pas vanaf een jaar of 4 leren om zich te verplaatsen in anderen. Dan pas kunnen ze dus rekening houden met anderen en anderen pesten. Voor hun vierde jaar reageren ze dus heel primair: “Als ik dit doe, wat doet mama dan? Of vorige keer kreeg ik hier aandacht voor, ik probeer het nog eens.”

Conclusie, als ik maar blijf negeren, zal zij op den duur niet meer de link tussen treuzelen en aandacht leggen. Dus blijven volhouden en op dagen dat het niet lukt (ik ben niet iedere dag geduldig…) moet ik maar accepteren dat het erbij hoort denk ik dan.

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Geen bekers melk meer op de grond geland..

Gezellig tanden poetsen, wat een verademing! (instructiekaart en beloningskaart in 1)

Ik had verteld dat we vanavond eens zouden kijken hoe we met onze dochter rustig zouden kunnen tandenpoetsen. We hebben de instructiekaart met de monden gebruikt die op deze site te vinden is bij de beloningskaarten of de dagritmekaarten. Ze vond het enig om de plaatjes na te doen die boven die kaart staan als instructie voor het tanden poetsen. Daarna heeft ze zelf een rondje gekleurd en was ze helemaal blij dat ze zo’n grote meid was. Zo kan het dus ook! Ik snap niet dat we dit niet al veel eerder bedacht hebben. Goed, daar zullen we maar niet teveel over nadenken. Voor dit moment hebben we de passende aanpak voor ons tandenpoetsdrama. Hopelijk voor lang, maar het kan natuurlijk ook snel niet meer interessant genoeg zijn… Ik houd jullie op  de hoogte.

We zijn nu twee weken verder en we poetsen nog steeds zonder gemopper! We hebben zelfs een nieuwe instructiekaart en beloningskaart in 1 uitgeprint en opgehangen.

Drie maanden later begon de strijd met tandenpoetsen weer! We hebben weer een tandenpoetskaart afgedrukt en nu werkt het goed als zij de volgorde mag bepalen van het tandenpoetsten door de monden aan te wijzen.

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | 1 Comment