Belonen werkt averechts voor creativiteit

Vorige week zag ik op televisie een experiment over creativiteit en belonen. Deelnemers moesten zo snel mogelijk een vraagstuk oplossen. De groep die werd verteld dat degene die het vraagstuk het snelste had opgelost een geldbedrag zou krijgen deden er duidelijk langer over. Dezelfde resultaten worden in dit onderzoek gevonden. Pas als je een gerichte creatieve training combineert met een beloning is het resultaat positief.

Ik vind het interessant om hierover na te denken en te bedenken hoe dat nou werkt bij kinderen en belonen. Voor welk gedrag werkt belonen wel en waarvoor werkt het juist niet? Ik denk dat als het bij aanleren van simpel gedrag een beloningskaart wel werkt, maar dat voor complex gedrag een beloningskaart minder geschikt is. Complex gedrag bestaat uit verschillende factoren zoals je eigen kunnen, het gedrag van anderen of je motivatie. Complex gedrag vraagt van je kind een bepaalde strategie, ze moeten nadenken over hun aanpak en reageren op de situatie. Voorbeelden van complex gedrag zijn dat een kind moet zorgen dat die een goed cijfer haalt op school of dat hij  moet scoren met voetbal of gewicht moet verliezen. Onderdelen van dit gedrag zou je wel kunnen stimuleren zoals een half uur huiswerk maken of een appel eten als tussendoortje in plaats van snoep.

Dit is mijn eigen gedachtegang, ik hoor graag van anderen als ze hier andere of aanvullende ideeën over hebben. Aarzel dus niet om te reageren!

This entry was posted in DAGBOEK and tagged , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.