Opvoedingsidealen…

Wat wil je bereiken met de opvoeding van je kind(eren)? Afgelopen weken heb ik diverse artikelen over opvoeden gelezen. Vaak zijn de schrijvers voor- of tegenstanders van straffen en belonen in de opvoeding. Graag wil ik hier iets over kwijt als beheerder van een website met onder anderen beloningskaarten.

Ik denk dat het doel van opvoeding niet is om kinderen in een keurslijf te dwingen en alleen maar te laten doen wat jij als ouder wilt. Ik denk ook niet dat het doel van opvoeding moet zijn dat kinderen alleen maar doen waar zij zelf zin in hebben. Voor mij persoonlijk is het doel van opvoeden om kinderen te leren dat ze onderdeel uitmaken van een gezin, een klas, een wijk, een stad, een land, een wereld … etc. en dat zij binnen deze netwerken zichzelf mogen zijn, maar wel rekening houdend met de belangen van anderen. Daarom vind ik het in de opvoeding belangrijk om kinderen hun eigen emoties te leren herkennen, hun mening te leren verwoorden, maar tegelijkertijd ook te leren om signalen van anderen zien en te luisteren naar anderen.

Je hebt verantwoordelijkheid voor je eigen leven, maar ook voor dat van anderen om je heen en zelfs voor de wereld … Door je bewust te zijn van wat belangrijk is voor jezelf, voor de ander en voor je omgeving kun je binnen de grenzen van je eigen mogelijkheden werken aan een betere wereld. Idealistisch?! Onrealistisch?! Misschien wel, maar ik geloof dat we met  elkaar de wereld een beetje mooier kunnen maken en het in ieder geval moeten proberen.

Belonen en straffen zijn enkel hulpmiddelen om gedrag op de korte termijn beheersbaar te maken, daarna kan de opvoeding beginnen …

Posted in DAGBOEK | Tagged , | Reacties staat uit voor Opvoedingsidealen…

Emotiethermometer

Na de lange en heerlijke zomervakantie is het schoolprogramma weer begonnen. En ik weet niet hoe het bij anderen gaat, maar onze kinderen zijn sindsdien erg snel boos en hebben meer ruzie. Ze hebben het zelf nauwelijks in de gaten, maar continu zijn er discussies en wordt er op een boze toon met elkaar gepraat. Ik vind het erg ongezellig, maar als ik er iets van zeg, wordt het vaak nog erger…

Daarom ga ik denk ik starten met de emotiethermometer. Misschien dat als hun gevoel herkennen dat ze er makkelijker op aangesproken kunnen worden en in staat zijn er iets aan te doen. Ik weet namelijk zeker dat ze het onbewust doen en dat het met spanning en vermoeidheid te maken heeft. Er moet ook ineens zoveel na de vakantie!

Dit is de emotiethermometer die ik bedoel. Je kunt hem ook via deze website bij de pictogrammen downloaden.

Posted in TIPS | Reacties staat uit voor Emotiethermometer

Spreekbeurt, wel of niet helpen?

Onze zonen hebben hun eerste en tweede spreekbeurt. Ze zitten in groep 4 en 5. Ik hoor dat andere kinderen uit die klas mooie powerpoint-presentaties hebben laten zien, met filmpjes en plaatjes. Dát willen zij ook! Ik zit met het dilemma dat ik vind dat zij hun spreekbeurt (zoveel mogelijk) zelf moeten maken, maar dat ik ze tegelijkertijd een goede spreekbeurt gun.

Ik heb het als volgt aangepakt. Ze hebben zelf  het onderwerp verzonnen en de inhoud bedacht of op internet opgezocht. Dit alles hebben zij uitgeschreven op een blaadje. Samen met hen heb ik daarna de presentatie gemaakt. Zij moesten steeds zeggen wat ik op moest schrijven en welke plaatjes zij daarbij wilden hebben. Daarna heb ik ze laten vertellen wat ze bij elke pagina wilden vertellen. De stukken die zij moeilijk konden onthouden hebben ze zelf op een spiekbriefje geschreven. We hadden thuis allerlei spullen die ze konden laten zien om hun verhaal te verduidelijken. Ze hebben zelf uitgezocht wat ze mee wilden nemen. Ondanks dat ik vond dat niet alles logisch bij hun spreekbeurt paste, heb ik me er niet mee bemoeit. Ze waren trots op hun spreekbeurt en kregen een prima beoordeling.

Eigenlijk wil ik ze vooral leren dat het leuk is om te vertellen over je eigen ervaring en kennis. En dat je over een onderwerp nieuwe informatie kunt vinden en goede plaatjes. Van onderwerpen die ze moeilijk konden onthouden of begrijpen hebben we filmpjes gekeken of plaatjes gezocht. Op die manier snappen ze zelf goed waar ze het over hebben. Ik heb vooral vragen gesteld als:

  • Weet je wat dat is? Weet je wat dat woord betekent?
  • Zou dit plaatje goed te zien zijn in de klas?
  • Wat ga je vertellen?
  • Denk je dat andere kinderen dat al weten?
  • Zullen we daar een plaatje of filmpje van zoeken?

Twee keer heb ik een suggestie gedaan voor aanvullingen, maar ik merkte dat dat eigenlijk alleen maar verwarrend werkte. Dingen die ze niet goed snappen of niet logisch vinden zijn lastig te onthouden en over te brengen.

Ik heb geen filmpjes in de spreekbeurt verwerkt, omdat een spreekbeurt van 10 minuten al erg kort is en het belangrijkste dat ze moeten leren is om iets te vertellen voor de klas.

Tot zover mijn overwegingen en aanpak bij het helpen van je kind bij een spreekbeurt.

Posted in DAGBOEK | Tagged , , | Reacties staat uit voor Spreekbeurt, wel of niet helpen?

Doe ik mijn kind tekort als hij niet bij veel clubjes zit?

Als moeder van 3 kinderen krijg ik het niet voor elkaar om ieder kind meer dan één sport of activiteit te laten doen. En dan nog moeten ze regelmatig met vriendjes meerijden … Van andere ouders hoor ik regelmatig dat hun kind sport, muziek speelt en ook nog op paardrijden zit. Soms bekruipt mij dan het gevoel dat onze kinderen iets tekort komen. Hoe langer ik daarover nadenk hoe meer ik besef dat mijn kinderen niks te kort komen, maar dat het juist goed voor ze is dat ze niet de hele dag vermaakt worden want:

  • Ze spreken vaak af met vriendjes
  • Ze leren zich vervelen
  • Ze leren initiatief te nemen
  • Ze verzinnen zelf spelletjes
  • Ze leren ruzie maken en het weer goed te maken

Eigenlijk worden het creatievere, initiatiefrijke en sociale kinderen door niet altijd naar een clubje te gaan… Dus weg met dat schuldgevoel! En voor mijzelf is het allemaal een stuk beter te organiseren! Een win-win situatie dus…

Ik denk dat het belangrijk is om vaker te denken in win-win situaties. Daar krijg je veel meer energie van dan je te richten op waarom het niet goed is voor je kind.

Posted in DAGBOEK | Tagged , , | Reacties staat uit voor Doe ik mijn kind tekort als hij niet bij veel clubjes zit?

Buurpad, wijken versterken op een positieve wijze

Tijdens een wandeling in de wijk is het idee voor een buurpad ontstaan. We waren aan het praten over vragen als:” Hoe kun je stimuleren dat wijkbewoners zich betrokken voelen bij elkaar en hun wijk?” en “Hoe kun je stimuleren dat kinderen meer buiten in de wijk spelen?”

Ik werd steeds enthousiaster over het idee voor een buurpad en de afgelopen maanden is het idee uitgewerkt tot een bruikbaar concept. Hieronder zal ik het kort beschrijven, maar veel leuker is om een kijkje te nemen op de buurpad-website. Daar zie je met leuke plaatjes en korte beschrijvingen hoe een buurpad er in de praktijk uit kan zien. Het leuke is dat iedereen die ervan hoort enthousiast en blij wordt. En helemaal trots zijn we omdat er binnenkort waarschijnlijk een buurpad in onze wijk ligt gefinancierd door de gemeente!

DE BASIS VAN EEN BUURPAD is een verleidelijke route door de wijk voor kinderen. In het buurpad worden op speelse wijze interessante en verscholen kanten van de wijk zichtbaar gemaakt. Ook nodigt het buurpad uit tot buitenspelen in de directe omgeving en geeft ruimte tot eigen initiatieven en ontmoetingen tussen wijkbewoners van alle leeftijden. In het buurpad hebben de volgende accenten gelegd:

Spel                bewegen en samen op straat buitenspelen
Natuur           spelen met en leren over het groen van je wijk
Cultuur          leren over de interessante dingen van je wijk
Verkeer         attenderen op oversteekplaatsen (+ eventueel verkeersles)

Mocht u na het lezen van dit bericht en een bezoek op de website van buurpad enthousiast geworden zijn neem dan gerust contact met ons op via hanne@peer3.nl. Wij hopen natuurlijk dat er binnenkort vele buurpaden zullen worden gerealiseerd in de Nederlandse gemeentes!!

Posted in NIEUWS | Tagged , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Buurpad, wijken versterken op een positieve wijze

Kinderen leren om “u” te zeggen

Onze oudste is ondertussen 8 jaar en ik vind dat hij dan eigenlijk wel moet weten dat hij tegen oudere volwassenen “u” moet leren zeggen. De andere kant is dat hij geen “u” hoeft te zeggen tegen de leerkracht, tegen ouders van vriendjes, buren, opa’s en oma’s of ooms en tantes. Niemand wil eigenlijk nog met “u” aangesproken worden, want dat voelt ouderwets.

Ik sprak erover met iemand die ouder is en wiens kinderen nu iets ouder zijn dan ikzelf. Zij stoort zich aan meisjes achter de kassa die je gewoon met “je” aanspreken. Haar kinderen spraken hun opa en oma, ooms en tantes, leraren enz. allemaal aan met u. Dat was toen heel gewoon. Ik sprak zelf als kind mijn opa en oma, leraren op de middelbare school en volwassenen die ik niet zo goed kende aan met “u”. Het was het al iets minder gewoon om u te zeggen, volwassenen begonnen steeds vaker te zeggen: “Zeg maar jij hoor, zo oud ben ik nog niet” Voor onze kinderen lijkt het tegenwoordig of het woord “u” nauwelijks nog bestaat.

Wat ik er lastig aan vind is dat als je mensen met “u” aanspreekt ze beledigt kunnen zijn, maar als je ze met “je” aanspreekt ook. Toch denk ik dat je maar beter iets te netjes kunt zijn en met “u” kunt beginnen. Nu moet ik dus op zoek naar mensen tegen wie mijn kinderen u mogen en moeten zeggen!!

Of zal deze beleefdheidsvorm gewoon verdwijnen en hebben we straks net als het Engelse “you” alleen nog “je”?

 

Posted in DAGBOEK | Tagged , , | Reacties staat uit voor Kinderen leren om “u” te zeggen

Nu mooie stoere leren beloningsarmbanden verkrijgbaar!!

Leren beloningsarmband

 

 

 

 

Deze stoere beloningsarmbanden zijn te bestellen via Studio Hipp

Posted in NIEUWS | Reacties staat uit voor Nu mooie stoere leren beloningsarmbanden verkrijgbaar!!

Vertrouwen maakt opvoeden makkelijker!

Ik was gisteren een onderzoeksverslag over opvoeding aan het lezen en toen viel mij het volgende resultaat op: “Als ouders denken dat ze veel invloed hebben op hun kind, dan voeden ze warmer en consistenter op.” Met andere woorden: “Het blijkt dat ouders die vertrouwen op hun eigen kunnen en denken dat ze hun kinderen wel goed op kunnen voeden dat dus ook beter doen.”

Al pratend hierover met een vriendin kwamen we tot de conclusie dat dit inderdaad klopt. De situaties met mijn kinderen waarin ik mijn geduld verlies of soms onredelijk reageer zijn situaties waarin ik onzeker ben over wat de juiste aanpak is. Het gaat om gedrag waar ik niet goed mee om kan gaan omdat ik het vervelend gedrag vind of omdat ik zie dat mijn kind of anderen er veel last van hebben. Dat gedrag wil ik dan zo graag veranderen en doordat dat niet meteen lukt baal ik daar dan van. Ik heb op zo’n moment ook het idee dat het weleens niet zou kunnen lukken om ander gedrag aan te leren.

Bij ander vervelend of lastig gedrag, vertrouw ik erop dat ik ze dat wel bij kan brengen door mijn opvoeding of dat ze dat vanzelf leren als ze ouder worden. In zulke situaties blijf ik rustig, corrigeer het gedrag en leg uit waarom ze zich anders moeten gedragen.

Mijn leerpunt hieruit is dat ik eens moet nadenken over de gedragingen van mijn kinderen waar ik moeite mee heb. Vervolgens kan ik kijken of mijn verwachtingen wel kloppen. Volgens mij helpt het ook door iets verder in de toekomst te kijken en je niet teveel laten meeslepen in het moment. Ik verwacht dat ik zo al veel onzekerheid en twijfel bij mezelf kan wegnemen.

Ik ben benieuwd of andere opvoeders dit herkennen en hier ook mee aan de slag kunnen! Mijn goede voornemen is in ieder geval: “Niet onzeker zijn, maar vertrouwen hebben in mezelf en in mijn kinderen!”

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , | 1 Comment

Hoe kan een beloningsarmband helpen bij gedragsverandering?

Knap gedaan! Ik ben trots op je! Goed hoor! Je bent een kanjer!

Dit soort complimenten hebben we verwerkt in beloningsarmbanden met behulp van letterkralen. Het doel van een beloningsarmband is om kinderen op een positieve manier te stimuleren om ander gedrag te vertonen. Wij zijn ervan overtuigd dat kinderen door positief stimuleren eerder ander gedrag aanleren. De beloningsarmband is meteen een blijvende herinnering aan het aangeleerde gedrag. Zo kan je kind nooit meer vergeten wat ook alweer de bedoeling is!

Het werkt als volgt: Je spreekt samen af welk gedrag je kind wil leren. Wanneer je kind het gewenste gedrag vertoont verdient hij/zij een kruisje op een beloningskaart. Bij een volle beloningskaart verdient je kind de beloningsarmband.

Er zijn ook beloningsarmbanden met bedeltjes. In plaats van een kruisje op een  beloningskaart verdient je kind een bedeltje of je spreekt samen af dat je kind een bedel verdient voor iedere volle beloningskaart. Dan duurt het wel wat langer voordat alle bedeltjes verdiend zijn.

Beloningsarmbanden zijn een gezamenlijk initiatief van Studio HIPP en Hanne Peerenboom van de Opgroeikaarten. De opbrengst van de verkoop van beloningsarmbanden zal door Hanne worden gebruikt voor het onderhoud en beheer van deze opgroeikaarten-website.

De beloningsarmbanden zijn te koop via Studio HIPP. Het is zelfs mogelijk om de naam van je kind te verwerken in een beloningsarmband!

 

Posted in TIPS | Tagged , , , , , | Reacties staat uit voor Hoe kan een beloningsarmband helpen bij gedragsverandering?

Hoe kies ik uit al die verschillende theorieën over opvoeding??

Waarom denkt iedereen anders over wat goed is voor een kind? Er zijn veel verschillende visies en theorieën die zeggen hoe je een kind moet opvoeden. Ik weet niet hoe het met andere opvoeders zit, maar ik word er weleens onzeker van. Daarom wil ik met jullie delen hoe ik zorg dat ik overzicht houd.

In grote lijnen zijn er 4 opvoedingsdoelen die alle ouders belangrijk vinden namelijk:

  1. Conformisme ofwel respect hebben voor ouderen, goede manieren hebben en je ouders gehoorzamen.
  2. Autonomie ofwel verantwoordelijkheidsgevoel hebben, zelfstandig oordelen en willen weten waarom dingen gebeuren.
  3. Sociaal gevoel ofwel verdraagzaam zijn, rekening houden met anderen en behulpzaam zijn.
  4. Prestatiegerichtheid ofwel het hebben van goede schoolresultaten,  ijverig en ambitieus zijn, slim zijn.

Als je de verschillende visies op opvoeding bekijkt zul je zien dat ze de nadruk leggen op een of meerdere van de bovenstaande doelen. Persoonlijk vind ik alle vier de doelen belangrijk en afhankelijk van de situatie reageer ik (meestal onbewust) met het ene of het andere doel in mijn achterhoofd. Voor een goede ontwikkeling van kinderen is een mix van deze doelen volgens mij nodig. Eigenlijk net zoals je om gezond te blijven afwisselend moet eten uit de schijf van 5.

Kinderen zullen gedurende hun leven leren in welke situaties ze kritisch moeten zijn en initiatief mogen nemen  en wanneer ze gewoon horen te luisteren of iets voor een ander over moeten hebben.

Ik zoek zelf ook iedere keer weer naar het juiste evenwicht tussen mijn eigen mening en mijn eigen belang enerzijds en het belang van een ander of de maatschappij anderzijds. Door bewust te zijn van je keuzes en de gevolgen van je keuze voor je omgeving en jezelf wordt het gemakkelijker om een keuze te maken waar je in gelooft en achter staat.

Posted in DAGBOEK, TIPS | Tagged , , , | Reacties staat uit voor Hoe kies ik uit al die verschillende theorieën over opvoeding??

Mijn iets te boze reactie… bekeken vanuit positief opvoeden

Ik ben in huis een muurtje aan het verven met oranje latex en mijn dochter wil mij graag helpen. Het is half vijf en ik wil het eigenlijk snel afmaken om daarna te kunnen koken. Ze vraagt het heel lief en ik weet dat ze het heel leuk vindt om te doen. Het mag dus van mij onder de voorwaarde dat ze super goed luistert naar wat ik zeg. Ik wijs haar een stukje aan dat zij mag verven. Het gaat redelijk goed totdat ze naast het door mij aangewezen stuk gaat verven en per ongeluk de vloer verft. Gelukkig is het er gemakkelijk af te vegen en gaan we verder. Ik baal ondertussen van de verloren tijd en het feit dat het niet zo opschiet… Even later raakt mijn dochter met de oranje kwast een stuk muur dat wit moet blijven. Ik word boos en zeg net iets te hard:”Wat doe je nu weer?! Geef die kwast aan mij want jij bezorgt mij alleen maar meer werk!” Zij is helemaal overstuur en ik voel me vervolgens schuldig dat ik zo boos wordt. De verf is er gelukkig gewoon af te vegen en er is dus niks ernstigs aan de hand. Ze zegt zelf: “Het was per ongeluk mama, ik was klaar en wilde verder gaan verven, maar de randen zijn een beetje moeilijk. Ik schrik van jou..” Ik maak het goed met haar door te zeggen dat ik inderdaad niet zo boos had hoeven worden, want ze had het tenslotte niet express gedaan. Wel vertel ik haar dat ze niet zomaar zelf verder had mogen gaan. We hadden tenslotte afgesproken dat ze alleen dat ene stuk mocht verven. Ik maak de muur zelf snel af en ga koken.

Tijdens het koken gaan de volgende gedachten door mijn hoofd:

  • Als ik geen tijd heb om ontspannen met mijn dochter te kunnen verven kan ik het beter niet doen, daar doe ik haar uiteindelijk geen plezier mee.
  • Als ik mijn dochter mee laat verven, moet ik zelf maar beter opletten, ze is nog maar 4 jaar. Zeker omdat ik weet dat ze een meisje is dat niet zomaar doet wat je zegt, maar vaak haar eigen plan trekt.
  • Ik had er eigenlijk al geen zin in, dus logisch dat ik bij het minste op geringste boos werd.

Analyse aan de hand van  de uitgangspunten van positief opvoeden 

  • Ik had geen realistische verwachtingen.
  • Ik had geen aandacht gehad voor de dingen die ze wel goed heeft gedaan. Pas toen het mis ging kreeg ze mijn aandacht.
  • En ik heb onvoldoende aan mezelf gedacht, ik had het te druk en toch geef ik toe…

Wat valt er toch een hoop te leren over opvoeding uit zo’n klein voorvalletje!!

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , | Reacties staat uit voor Mijn iets te boze reactie… bekeken vanuit positief opvoeden

Beloningskaarten in het onderwijs

Beloningskaarten zijn heel goed in de klas in te zetten en hoeven niet alleen maar thuis voor 1 kind gebruikt te worden. Dit inzicht kreeg ik gister toen ik in gesprek was met een leerkracht.  Achteraf snap ik eigenlijk niet waarom ik daar niet eerder op gekomen ben?! Je kunt in de klas naast een kaart voor een individueel kind natuurlijk ook een beloningskaart voor de hele klas gebruiken. Juist voor activiteiten als zelfstandig werken, rustig op je stoel blijven zitten, niet pesten, samenwerken, opruimen enz. Ik heb deze kaarten helaas nog niet allemaal gemaakt, er staan er nu nog maar 4 op deze site.

Ik beloof echter dat ik er zeker mee aan de slag ga en ik vraag jullie om met mij mee te denken. Over welke thema’s zouden er klassikale beloningskaarten moeten komen?

Antipestkaart voor in het onderwijs, kan in de klas gebruikt worden om het pesten tussen leerlingen te verminderen.

Antipestkaart voor in het onderwijs, kan in de klas gebruikt worden om het pesten tussen leerlingen te verminderen.

Opruimen in de klas, onderwijs-beloningskaart

Opruimen in de klas, onderwijs-beloningskaart


Posted in NIEUWS | Tagged , , , | Reacties staat uit voor Beloningskaarten in het onderwijs

Zijn pictogrammen een oplossing bij een drukke, driftige dreumes?

Een aantal keer kreeg ik van ouders een soortgelijke vraag als deze:

Wij zijn de trotse ouders van een ontzettend mooi en lief kindje die ontzettend druk is. Nu is onze vraag vanaf welke leeftijd zijn pictogrammen echt geschikt? Wij hebben namelijk een dochtertje van 11 maand en zij is erg druk in alles. En wij zijn aan het uitzoeken wat een geschikte manier is om haar leventje meer structuur te geven. Want op dit moment kan eigenlijk niemand ons goede handvatten geven hoe om te gaan met haar schattige dreumes gedrag. Zo vind ze het lastig te stoppen met badderen/douchen en wil ze niet verschoond worden. Ze gilt en schreeuwt met enige regelmaat. Daarnaast slaat, bijt en krabt ze als ze niet haar zin kan krijgen bij de kinderopvang. Kunnen we dan iets met het picto systeem of is het misschien slimmer om toch een andere methode te gaan proberen?

Naast de kaarten op deze site heb ik niet de intentie om ouders persoonlijk te adviseren. Wel wil ik met opvoeders meedenken en dit via dit bericht delen met de bezoekers van mijn site. Ik denk zelf dat de pictogrammen wel iets kunnen helpen in het structureren van activiteiten en de dag, maar 11 maanden is nog wel erg jong. Zelf probeer ik altijd te kijken wat de reden is van het drukke gedrag of de driftige reactie. Bijvoorbeeld het badderen. Ze vindt dit misschien gewoon heerlijk  en gezellig, ontspannen. Zodra het badderen is afgelopen weet ze dat ze weer van alles moet dat ze niet wil. Als het vervolg van het badderen ook leuk is bijvoorbeeld door een liedje, dansje met mama, kiekeboespel met de handdoek enz… Kan het best zijn dat het drama na het badderen opgelost wordt. Goed is om je in ieder geval bewust te zijn dat een dreumes alleen maar handelt vanuit zijn eigen ik. Ze kunnen zich nog helemaal niet verplaatsen in een ander, dus geen gedachtes hebben als: Als ik dit doe dan doet de ander … Of ik ga dit doen want dat vindt mama vervelend.. enz. Ze reageren alleen continu op het moment met hun gevoel. De ene dreumes is daarin heftiger dan de andere. Ze krabt bijvoorbeeld niet omdat ze haar zin wil krijgen, zover kan ze niet denken. Wel voelt ze zich vervelend omdat ze iets niet krijgt en probeert ze van alles om dit vervelende gevoel kwijt te raken. Dat kan ze kwijt raken door haar zin te krijgen, maar ook door afgeleid te worden. Ze gaat door uitproberen ontdekken met welk gedrag het vervelende gevoel verdwijnt. Bijvoorbeeld ik ga iemand krabben en dan krijg ik het speelgoed terug of krijg ik aandacht van iemand, gaat iemand iets leuks met mij doen. Als ze heel vaak het speelgoed daarmee terugkrijgt, zal ze dit gedrag vaker gaan vertonen. Door er geen “beloning” aan te koppelen zal het gedrag vanzelf over gaan.
Ik probeerde meestal voordat het krabben gaat plaatsvinden te benoemen hoe ze zich nu voelen. Bijvoorbeeld, hee je speelgoed is afgepakt nu voel je je boos of verdrietig. Zullen we vragen of je het weer terug kan krijgen zodat je niet meer verdrietig hoeft te zijn.
Al met al, eigenlijk heel simpel: Proberen in hun leefwereld te kruipen en gevoelens voor kinderen te verduidelijken door hun gevoel te benoemen. Door voorbeeldgedrag kun je ze aanleren wat je zou willen dat zij zelf gaan doen.
Posted in TIPS | Reacties staat uit voor Zijn pictogrammen een oplossing bij een drukke, driftige dreumes?

Hoe krijgt je kind tijdsbesef?

Hieronder lees je hoe een weekplanner kan helpen bij deze vraag:

Ik ben op zoek naar een methode om mijn zoon te helpen bij het begrijpen van vandaag, morgen en gisteren en ook ochtend middag avond. (relatieve tijdsbegrippen).

Ik zal een voorbeeld noemen: Als hij vraagt,”Ik ga toch zwemmen” dan zeg ik: „ja je gaat vanmiddag zwemmen” zijn antwoord is dan: „vanmiddag, is dat vandaag?
Nog een voorbeeld: Ik vertel hem: je mag morgen logeren. Dan zegt hij: Vandaag is toch morgen, want ik heb nu toch geslapen?

Belangrijk om te beseffen is dat kinderen vanaf 5 jaar tijdsbegrippen als vandaag, morgen, gisteren, straks, nu, binnenkort of zojuist leren toepassen. Vanaf 6 kunnen de meeste kinderen dagdelen (morgen, middag, avond), dagen van de week, seizoenen, maanden en jaren in de juiste volgorde noemen. Ook het klokkijken komt nu op gang. (via JMouders)

Hoe kan je jonge kinderen of kinderen met een beperking toch een beetje inzicht geven in tijd? Hang een weekplanner, zoals de onderstaande op in huis. Om de dagen van de week te verduidelijken laat je je kind iedere dag een knijper plaatsen op de juiste dag aan de onderkant.Om de dagdelen te verduidelijken kan je je kind een andere knijper aan de zijkant op het juiste dagdeel (ochtend/middag/avond) laten plaatsen. Bijzondere activiteiten kun je in de weekplanner aangeven met plaatjes op het juiste dagdeel.

Met deze weekplanner kan je kind besef krijgen van de dagen van de week en de ochtend, middag, avond.



Posted in TIPS | Tagged , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Hoe krijgt je kind tijdsbesef?

Moederuitspraken, bingo

Deze bingokaart kwam ik net tegen. Ik vind hem herkenbaar! En jullie?

Posted in NIEUWS | 1 Comment

Waarom moet onze dochter (4 jaar) eigenlijk opruimen?

Vrijwel dagelijks heb ik strijd met onze dochter over het opruimen van speelgoed. Ze speelt even met het één en dan even met het ander, weer met het één en dan weer iets anders… Als ik haar vraag om het één op te ruimen voordat ze iets anders pakt antwoordt ze steevast: “..maar daar ga ik nog mee spelen, …ik ben daar nog mee bezig.” Om er vervolgens inderdaad weer mee verder te gaan en het andere te laten liggen… Haar kamer is dan ook altijd een rommeltje en als ze dan gaat opruimen duurt het heel lang omdat ze ondertussen gewoon weer gaat spelen. Ze heeft zelf geen last van de rommel en kan heerlijk alleen of met anderen spelen. Kennelijk is ze nooit klaar met spelen als ze iets anders gaat doen, maar wordt het spel gewoon later vervolgd.

Eigenlijk ben ik dus degene die last heeft van de rommel. Waarom?

  • Je raakt spullen kwijt
  • Het staat ongezellig
  • Ik kan niet stofzuigen
  • Ik struikel over de spullen op de grond of trap ze per ongeluk kapot
  • Ik vind dat je hoort op te ruimen, dat moet ook op school en bij anderen

Zijn dit goede redenen om haar uit haar spel en gewoonte te halen en te dwingen om op te ruimen? Vaak denk ik van wel, vooral als het beneden is en het in de weg staat. Op haar kamer ben ik soepeler. Wel probeer ik haar te laten begrijpen dat spullen kwijt kunnen raken, opgezogen kunnen worden of stuk kunnen gaan. Langzaam begint ze dit wel te snappen, maar meestal vind ze het niet zo erg. “Dan speel ik wel met wat anders…” Op school en bij anderen begint ze wel op te ruimen, gewoon omdat het moet of voor het compliment.

Het blijft toch zoeken in de opvoeding naar een goed evenwicht van wat ik wil en hoe zij in elkaar zit. We moeten elkaar leren begrijpen en rekening houden met elkaar. En allebei accepteren wat de consequentie is van een bepaalde keuze. Opvoedingsdillemma…

Posted in DAGBOEK | Tagged , | 2 Comments

Dagritmekaarten, wat is het nut?

Dagritmekaarten

In dit stuk licht ik kort toe wat dagritmekaarten zijn, wat het nut ervan is en voor welke kinderen en welke situaties ze gebruikt kunnen worden.

Dagritmekaarten zijn er in allerlei soorten en met verschillende doelen. Het woord dagritmekaart lijkt te zeggen dat de kaart voor een hele dag zou moeten gelden. In de praktijk gebruik je een dagritmekaart om een activiteit, gebeurtenis, dag of week op te splitsen in overzichtelijke delen.

Voorbeelden van dagritmekaarten zijn een kaart met de weekdagen erop of een kaart met de stappen van het toiletritueel of de stappen van het handen wassen. Het hangt er vanaf wat je kind wil leren of wat jij aan je kind wilt leren.

Het is van belang te kijken hoeveel informatie en zelfstandigheid het kind aan kan. Het is namelijk niet zo dat hoe meer dagritmekaarten je gebruikt hoe beter!

Waarom zijn dagritmekaarten nuttig? Dagritmekaarten geven kinderen duidelijkheid over wat van ze verwacht wordt. Doordat het plaatjes zijn kunnen het zelf bekijken en begrijpen.

Voor welke kinderen zijn dagritmekaarten het meest geschikt? Dagritmekaarten hebben vooral een toegevoegde waarde voor kinderen die visueel ingesteld zijn of die (nog) niet kunnen lezen. Een dagritmekaart is ondersteunend voor kinderen die regels en het ritme van de dag moeilijk kunnen onthouden, door de dagritmekaart weten ze wat er gaat gebeuren en wat er van hun verwacht wordt.

Voor opvoeders is het handig om met dagritmekaarten te werken omdat je als opvoeders onderling moet afstemmen wat je wilt en hoe je dat gaat doen. Je wordt als opvoeder gedwongen duidelijkheid en regelmaat te bieden voor je kind(eren).

De situaties waarvoor dagritmekaarten het meest geschikt zijn, zijn situaties waarin vaak gemopperd wordt of nieuwe gebeurtenissen of activiteiten die nog geleerd moeten worden. Het visualiseren van regels waar meerdere kinderen zich aan moeten houden, kan ook goed met dagritmekaarten, bijvoorbeeld op een kinderdagverblijf of op school.

Ik heb hier nog een kort bericht geschreven over wat dagritmekaarten zijn.

Posted in TIPS | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Dagritmekaarten, wat is het nut?

Vele gratis beloningskaarten voor zindelijkheidstraining overdag en ’s nachts

Om de zindelijkheidstraining van peuter en kleuters, maar ook oudere kinderen leuker te maken kan je gebruik maken van een beloningskaart. Meer hierover kun je lezen op de pagina “zindelijkheidstraining“. Hieronder al drie voorbeelden die ook op die pagina staan.

Zindelijkheidskaart

Posted in NIEUWS | Reacties staat uit voor Vele gratis beloningskaarten voor zindelijkheidstraining overdag en ’s nachts

Zo stimuleer je het zelfvertrouwen van je kind – Ontspannen Opvoeden

Wat is er nodig voor een kind om zelfvertrouwen te ontwikkelen? In de eerste plaats het vertrouwen van zijn ouders! En hoe doe je dat dan? Nou, vertrouwen is iets wat je geeft. Bij voorbaat. Niet als je hebt gezien dat een kind iets aankan. Dat is achteraf, een soort mosterd na de maaltijd. Nee, vooraf erop vertrouwen, dat je het kind het zelf wel weet, kan, oplost,enz. En dat is nou juist gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want immers, als ouder ben je nergens zo kwetsbaar als waar het over je kind gaat. Je wilt dat het goed gaat, dat ie geen domme dingen doet, schade oploopt, gevaar loopt. Dus wat er nodig is, is dat je je eigen angsten onderkent en onderzoekt. Hoeveel vertrouwen heb jij in je kind, en waar regeert de angst? Hoeveel vertrouwen heb jij eigenlijk in jezelf en in het leven?

Er zijn een aantal concrete tips die het zelfvertrouwen van je kind stimuleren.

WEES ZUINIG MET HET GEVEN VAN HULP OF ADVIES

Geef je kind de ruimte  om dedingen op zijn eigen manier te doen, zijn eigen fouten te maken, zijn eigen ontdekkingen te doen. Dat vergroot de autonomie van het kind. Dat betekent dus ook, dat je het kind stimuleert om zijn eigen oplossingen te vinden. In plaats van dat jij adviezen aanreikt.

En dat is oefenen voor ons als ouders. Hoe gemakkelijk zeg je niet tegen je kind: “doe het maar zo” of “zou je niet….”.  Het lijkt ook voor de hand liggend om als iemand met meer (levens)ervaring die kennis aan te reiken. Als je je kind voordoet wat een handige manier is om zijn jas aan te trekken, lijkt het of je hem zelfstandig maakt. Want nu kan hij het zelf. Maar je hebt hem ook de kans ontnomen om het zelf uit te vinden. En te ervaren, dat hij zonder hulp een oplossing kan vinden. Ook als het kind je iets vraagt, kun je eerst vragen: “heb je zelf een idee?” of “waar of hoe zou je een antwoord kunnen vinden?”

GUN JE KIND ZIJN DROMEN EN FANTASIEËN.

Durf het enthousiasme van je kind te delen. I.p.v je kind voor een teleurstelling te willen behoeden: “ik zou er maar niet teveel op rekenen”. Ook een lastige voor ons, want zien wij die teleurstelling niet allang aankomen? En we willen ons kind daar tegen beschermen. Maar juist door hen hun eigen ervaringen te gunnen, kunnen ze vertrouwen in zichzelf en in het leven ontwikkelen. En bovendien: hoe zeker kun je zijn, dat je eigen verwachting klopt? Wie weet, soms kan je kind je verrassen met wat ie kan.

LAAT MERKEN DAT JE IN JE KIND GELOOFT

Ook al kan ie het nu nog niet, laat merken dat je erop vertrouwt dat het wel komt. “Op een dag kan jij dat ook. Het komt wel, als jij er aan toe bent”.

NEEM JE KIND SERIEUS EN LUISTER GOED

Om het vertrouwen te ontwikkelen dat je goed bent zoals je bent, heeft ieder mens erkenning nodig. Ook je kind wil gezien en gehoord worden. Daarom is het zo belangrijk dat je goed naar je kind luistert, en dat zo terug kunt geven, dat het zich ook daadwerkelijk gehoord voelt. Dan weet je kind dat ie er toe doet.

Deze informatie komt van kindercoach Karla Mooy via Ontspannen Opvoeden – Zo stimuleer je het zelfvertrouwen van je kind – Ontspannen Opvoeden.

Posted in TIPS | Tagged , , , , , | Reacties staat uit voor Zo stimuleer je het zelfvertrouwen van je kind – Ontspannen Opvoeden

74 beloningskaarten en 53 dagritmekaarten! (gratis)

Vorig jaar zomer kwam ik op het idee om te starten met deze site. In september ben ik begonnen met het maken van de eerste beloningskaarten. Ondertussen heb ik welgeteld 74 beloningskaarten gemaakt die nu allemaal gratis te printen zijn. Al gauw ben ik naast de beloningskaarten dagritmekaarten gaan maken. Dat zijn er ondertussen ook alweer 53. Dan zijn er nog kaarten voor jongeren en met pictogrammen.

Sinds kort heb ik van veel kaarten ook een Engelse variant gemaakt. Ik ben heel benieuwd of de Engelstalige ouders mijn site ook zo goed weten te vinden en de kaarten net zo kunnen waarderen als de Nederlandse ouders!

Tot nu toe vind ik het een geslaagd experiment en voor zover ik kan inschatten profiteren veel ouders en kinderen van de opgroeikaarten. Dat blijkt onder anderen uit de vele enthousiaste reacties! Dank daarvoor, want het is altijd fijn te lezen dat de kaarten geprint worden en in gebruik zijn!!

Al met al een vruchtbaar jaar en ik denk dat er nog velen kaarten bij zullen komen…
Fijne zomervakantie gewenst allemaal!!


Posted in NIEUWS | Tagged , , , , , , | Reacties staat uit voor 74 beloningskaarten en 53 dagritmekaarten! (gratis)

How to use a reward chart?

The Reward system

Temporarily use of a reward chart may well help to learn children new behavior or to unlearn bad behavior. The reward chart works as an additional incentive. For a child tangible reward stickers are often more attractive than a happy reaction from a parent. After a while, if the behavior is more natural for the child, the reward can be reduced and the positive reaction of the parent is almost always sufficient. In addition, the excitement of the system after a while decreases. A temporarily used reward chart is a powerful means!

How to use reward charts?

  1. Decide what behavior you wish to see. You can choose different behaviors within one theme or choose some concrete things throughout the day. (See examples)
  2. Make a reward chart or print one from this site.  Write the desired behavior and also the days of the week.
  3. Buy cute little stickers together with your child. For each behavior that has gone well your child can stick a sticker (or draw a smiley). For failure behavior is a cross. .
  4. After a number of stickers your child earns a reward. What kind of reward depends on the age and the effort it takes to learn the new behavior. Do not make it too difficult nor too easy to earn the reward. When things go well you can increase the number of stickers your child needs to achieve, but also increase the reward a little.
  5. Hang the reward chart in a prominent place at home
  6. Let your child stick the stickers or draw the cross.
  7. Before you start working with a reward chart explain to your child what to do for a sticker and what the rules are. Of course at the level of your child!

Infinitely many behaviors can be chosen, as long as they are concrete and clearly defined. Make sure there are not too many and that there are achievable behaviors among them. This encourages your child. Examples:

  • Eat all the food of your plate
  • Sit at the table during supper
  • Eat with your fork
  • Questions or table you can
  • Do a job for mommy or daddy
  • 1/2 hour play itself
  • Do not get out of bed

Ideas for rewards:

  • Later Bedtime
  • Do something fun with mommy or daddy
  • A familytrip
  • A delicious dessert or ice cream
  • Choose what to eat
  • Small gift
  • Mama cleans your room
  • Watching a film

A few things to remember:

  • Choose clear, well to score desired behavior. That creates clarity and no discussion!
  • Be consistent and reward immediately. Let your child stick a sticker or cross as soon as possible after the desired behavior. Do not cheat and do not negotiate.
  • Never use a reward charts for a long period. It loses its strength. However,  after a while you can start again with a  reward system for different behavior if this method appeals to your child.
  • Ensure good variety in tangible and intangible rewards.
  • You can also use a reward system for two children who often argue. Scheduled periods without fight but with nice play together or alone is rewarded with a sticker. A real reward can be earned together .
  • You can make simple versions for small children, for example with just go to sleep or eat well. Pasting a sticker and after a few times getting a small gift is for the little ones often very exciting.

 

Posted in NEWS | Tagged , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor How to use a reward chart?

Nieuw op de site: Studieschema en Tasinhoudschema, voortgezet onderwijs

De onderstaande twee schema’s heb ik op verzoek van een professional die veel met scholieren werkt gemaakt. De schema’s ondersteunen de brugklassers om overzicht te houden over wat ze allemaal moeten doen en meenemen naar school. Je kunt deze en andere handige schema’s vinden op de pagina voor jongeren.

Studieschema voor huiswerk en opdrachten op de middelbare school

Studieschema voortgezet onderwijs, dit schema kan vooral voor brugklassers handig zijn om overzicht te houden op alle verschillende opdrachten en het huiswerk op de middelbare school. (klik op de kaart om te printen of te downloaden)

Een schema dat scholieren helpt om te weten wat ze op welke dag mee moeten nemen naar school. Vooral handig voor brugklassers.

Een schema dat scholieren helpt om te weten wat ze op welke dag mee moeten nemen naar school. Vooral handig voor brugklassers. (klik op de kaart om te printen of te downloaden)


Posted in NIEUWS | Tagged , , , , , | Reacties staat uit voor Nieuw op de site: Studieschema en Tasinhoudschema, voortgezet onderwijs

Emotion cards with pictograms

Again a new page on my website: Pictograms. Here you find different free printable emotion cards with pictograms of emotions you can use to teach children to recognize and name emotions. Examples:

More Galleries | Reacties staat uit voor Emotion cards with pictograms

New page: Free countdown calendars for kids

The countdown calendars help children understand how long it takes untill the fun and exciting event where they look forward to occurs. For example, their birthday, Christmas, first day of school, holiday, a long journey, New Year or a rehousing. … Continue reading

More Galleries | Reacties staat uit voor New page: Free countdown calendars for kids

Why using daily rhythm charts?

In this paper I briefly write about daily schedule charts, what is its benefits and for which children and which situations can daily rhythm charts be used. Daily rhythm charts come in all shapes and with different goals. The word … Continue reading

More Galleries | 1 Comment

New page: Free printable English behavior and reward charts

Ik heb een start gemaakt met het vertalen van alle kaarten die op mijn site staan.

Free printable from today on this site on the page “English Behavior Charts“:

  • Reward charts
  • Behavior charts
  • Countdown calendars
  • Day activity schedule charts and so on.

I just started to translate the Dutch charts, there are more English versions soon.This webpage is also accessible via www.rewardchart.nl.

Some examples of cards you can already print:

Countdown calendar for your child's first day of school

Pictogram card visualizing the 7 steps of handwashing

Reward and instruction card Teeth brushing

This reward chart might encourage your child to dress independently.

This reward card supports the potty training.

Posted in NEWS, NIEUWS | Tagged , , , , , , , , | Reacties staat uit voor New page: Free printable English behavior and reward charts

De invloed van jouw reactie bij huilen, pijn of vallen van je kind.

‘We zijn aan het wandelen met een bolderkar over en onregelmatige zanderige ondergrond. Onze dochter zit in een bolderkar en die kar kantelt halverwege om. Dus zij valt op de grond, geschrokken kijkt ze ons aan. Wij maken er een grapje van dat wij een beetje dom waren en zeggen sorry, sorry. Zij vindt het wel grappig en kijkt of ze nergens bloed heeft. Gelukkig vindt ze niks en stapt ze vrolijk weer in de bolderkar.’

Wat doe je als je je kind ziet vallen? Of als die ergens tegenaan botst?

Natuurlijk troost je je kind als die echt pijn heeft, ik denk dat we het daar allemaal over eens zijn. Een kind mag best even huilen en gillen als die echt pijn heeft. Soms is echter de reden achter het huilen meer de schrik of de angst voor pijn of een vraag om aandacht. Wanneer een kind valt probeer ik in te schatten of het ernstig is, in dat geval ren ik er meteen op af. Anders wacht ik meestal even de reactie van mijn kind af voordat ik zelf reageer. Als ik inschat dat ze vooral geschrokken zijn, zeg ik iets in de trant van: “Dat was even schrikken, maar gelukkig viel het verder wel mee, kom maar even, kus erop en we gaan weer door.” Als ze toch moeten huilen krijgen van mij zeker aandacht als ze pijn hebben of geschrokken zijn. Ze mogen dan alleen niet keihard en lang door blijven huilen. Ik hoor mezelf vaak zeggen: “Kan je even stoppen met gillen? Dan kan ik rustig kijken wat er aan de hand is en wat we eraan kunnen doen.” of “Als je kan stoppen met gillen mag je lekker op schoot blijven knuffelen.”

Motivatie van mijn reactie

De reactie van jezelf als opvoeder heeft invloed op de reactie van je kind. Je eigen gevoel speelt een duidelijke rol in dit soort situaties. Een kind wordt beïnvloed door jouw eigen reactie: Als hij jou ziet schrikken denkt hij dat er iets ergs aan de hand is. Als je meteen begint te troosten denkt je kind dat het dus pijn zou moeten hebben. De redenen dat ik altijd probeer of ze kunnen stoppen met gillen is zijn dat ik dan echt beter in staat ben om ze aandacht te geven en dat ik ze wil aanleren dat ze niet hoeven te gillen om aandacht. Daarnaast weet ik meteen dat het erg pijn doet als ze niet kunnen stoppen met huilen.

Het gevolg van onze aanpak

Onze kinderen kunnen heftig huilen als ze pijn hebben of bloed zien, maar laten zich goed troosten. Als ze vallen staan ze vaak zonder een kik op, ze kijken en voelen even of er niks ergs aan de hand is en gaan weer verder.

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , | Reacties staat uit voor De invloed van jouw reactie bij huilen, pijn of vallen van je kind.

Modern beloningssysteem om te stoppen met roken: Een App.

Steeds meer mensen hebben een smartphone met allerlei app’s. Vooral jongeren bezitten tegenwoordig een smartphone waarop ze allerlei applicaties kunnen downloaden. Ik kwam net de app “Rookvrij Pro” tegen. Ik ben zo enthousiast dat ik er een blog aan wil wijden. Stopen met roken is moeilijk en alles wat jongeren kan helpen is de moeite van het proberen waard. “Rookvrij Pro” is een uitgebreide app, die je ondersteunt om met roken te stoppen.

Je vult voor je gaat stoppen in hoe je rookgewoonte is. De app houdt allerlei grafieken voor je bij over hoeveel geld en tijd je hebt bespaard. Maar ook hoeveel sigaretten, nicotine en allerlei andere gifstoffen je niet hebt binnengekregen sinds je bent gestopt. Volgens de recensies motiveert het echt om het stoppen beter vol te kunnen houden.

Ik hoop dat er opvoeders en jongeren zijn die met deze of soortgelijke app’s geholpen kunnen worden om te stoppen met roken.

Posted in NIEUWS | Tagged , , , | Reacties staat uit voor Modern beloningssysteem om te stoppen met roken: Een App.

Belonen werkt averechts voor creativiteit

Vorige week zag ik op televisie een experiment over creativiteit en belonen. Deelnemers moesten zo snel mogelijk een vraagstuk oplossen. De groep die werd verteld dat degene die het vraagstuk het snelste had opgelost een geldbedrag zou krijgen deden er duidelijk langer over. Dezelfde resultaten worden in dit onderzoek gevonden. Pas als je een gerichte creatieve training combineert met een beloning is het resultaat positief.

Ik vind het interessant om hierover na te denken en te bedenken hoe dat nou werkt bij kinderen en belonen. Voor welk gedrag werkt belonen wel en waarvoor werkt het juist niet? Ik denk dat als het bij aanleren van simpel gedrag een beloningskaart wel werkt, maar dat voor complex gedrag een beloningskaart minder geschikt is. Complex gedrag bestaat uit verschillende factoren zoals je eigen kunnen, het gedrag van anderen of je motivatie. Complex gedrag vraagt van je kind een bepaalde strategie, ze moeten nadenken over hun aanpak en reageren op de situatie. Voorbeelden van complex gedrag zijn dat een kind moet zorgen dat die een goed cijfer haalt op school of dat hij  moet scoren met voetbal of gewicht moet verliezen. Onderdelen van dit gedrag zou je wel kunnen stimuleren zoals een half uur huiswerk maken of een appel eten als tussendoortje in plaats van snoep.

Dit is mijn eigen gedachtegang, ik hoor graag van anderen als ze hier andere of aanvullende ideeën over hebben. Aarzel dus niet om te reageren!

Posted in DAGBOEK | Tagged , , | Reacties staat uit voor Belonen werkt averechts voor creativiteit

Picto Selector, gratis software en pictogrammen

Vaak is het maken van een dagritmekaart een heel karwei. Hoe zorg je ervoor dat je boodschap duidelijk overkomt? Welke pictogrammen gebruik je? En als er iets veranderd hoe gemakkelijk pas je het dan aan?

Deze vragen waren onder andere de reden voor het ontstaan van Picto Selector eind 2009. We (Martijn en Linda van der Kooij) wilden picto’s gebruiken om het dagritme te verduidelijken voor onze jongste zoon en gestoei met Word was het gevolg. “Dat moest gemakkelijker kunnen” dacht Martijn en begon aan een project dat momenteel wereldwijd bezoekers trekt.

Kern van Picto Selector is het gemakkelijk kunnen vinden van picto’s en die dan samenvoegen tot een kaart. Daarbij kan de volgorde en aantallen heel eenvoudig aangepast worden. In een grote lijst met wel meer dan 23000 picto’s wordt door middel  van zoektermen de gewenste picto gevonden en in een blad geplaatst.

Picto Selector zorgt ervoor dat je niet meer hoeft na te denken hoe je iets vorm geeft, je kan je volledig concentreren op wat je boodschap moet zijn. Heb je meer plaatjes nodig? Dan drukt Picto Selector ze gewoon wat kleiner af voor je.

Iedere picto kan dan nog aangepast worden door er bijvoorbeeld een krul in te zetten of bij iets dat ongewenst is er een kruis doorheen te halen.

Maar ook klokken en time timer picto’s kunnen gemaakt worden (en op iedere gewenste tijd ingesteld). Daarnaast zijn ook foto’s te gebruiken en die zijn heel gemakkelijk toe te voegen.

Dit en nog vele andere mogelijkheden zijn voor iedereen gratis beschikbaar en te downloaden van www.PictoSelector.eu

Posted in NIEUWS, TIPS | Tagged , | Reacties staat uit voor Picto Selector, gratis software en pictogrammen