Vervolg: Wat leren kinderen van je reactie als opvoeder?

Deze blog is een vervolg op het stuk “Wat leren kinderen van je reactie als opvoeder?”

Ik beschrijf hier de mogelijke effecten van de verschillende reacties op ruziënde kinderen. Mijn motivatie om deze blog te schrijven is om inzicht te geven in de keuzes, reacties en de mogelijke effecten van opvoeding.

  • “wat goed/aardig dat jij met iets anders bent gaan spelen” Het kind zal het fijn vinden dat hij een compliment van jou krijgt. De volgende keer zal hij geneigd zijn weer met iets anders te gaan spelen, omdat hij dan een compliment krijgt. De vraag is wat hij zal doen als jij als opvoeder niet aanwezig bent?
  • “je hoeft niet altijd een ander zijn zin te geven” Door het woord ‘altijd’ lijkt het alsof het heel vaak voorkomt dat dit kind een ander zijn zin geeft. Ik denk dat door deze reactie het kind het gevoel krijgt het niet goed gedaan te hebben. De vraag is of dit kind door deze reactie leert om beter voor zichzelf op te komen. Wellicht zou het beter zijn geweest eerder in te grijpen door de ruziënde kinderen te vragen waarom zij zo graag met die pop willen spelen. Om vervolgens samen een goede oplossing te verzinnen.
  • “kijk eens hoe blij hij is dat hij ermee mag spelen” Bij deze reactie wijs je het kind op het effect van zijn handelen. Hij leert dat hij een ander blij kan maken door die zijn zin te geven.
  • “lego is leuk om mee te spelen, goed idee van jou om dat te gaan doen” Deze reactie negeert de ruzie eigenlijk en geeft aandacht aan de huidige situatie en de keuze die het kind gemaakt heeft. Er is geen interpretatie van de opvoeder of het nou goed of fout was om die ander zijn zin te geven.
  • Niks doen, ze hebben het al zelf opgelost, ook dit kan een oplossing zijn, kinderen leren daardoor op hun eigen manier ruzies op te lossen. Wanneer je ziet dat een van de kinderen er last van heeft is het misschien niet de beste oplossing.
Als iemand nog aanvullingen of opmerkingen heeft hoor ik dat graag. Het is een voorbeeld en omdat ieder kind en iedere situatie uniek is blijft het natuurlijk de vraag wat het effect echt is.

 

 

 

 

 

This entry was posted in DAGBOEK, TIPS and tagged , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.