In de houtgreep tandenpoetsen, kan het ook anders?

Tandenpoetsen is in ons gezin altijd een heel gedoe. Al als dreumes draaiden ze hun hoofd weg, gingen huilen en de tandenborstel wegduwen of erin bijten. Nooit hebben we het tandenpoetsen overgeslagen. “Ze krijgen hun zin niet, waarom gaan ze toch door met dat gedrag?” denk je dan. Grapjes maken werkte nog het beste, maar dan dacht ik toch weer na een tijdje: “Ze zouden toch gewoon hun tanden kunnen laten poetsen zonder dat er een hele poppenkast van gemaakt moet worden!?” Dat bleef zo tot ze een jaar of 4 waren. Alleen onze dochter van 3 jaar haalt deze streken nog uit. Nu zou ik graag willen dat ook zij hiermee stopt, want ik word er zo moe van! Daarom heb ik voor dit onderwerp gekozen om een andere aanpak uit te proberen.

Ik denk zelf dat het de aandacht is waar het haar om te doen is. Als dat het is, zou ik dat dan kunnen ombuigen door haar juist te negeren als ze zich zo gedraagt? En haar te beloven lekker met haar te knuffelen en een boekje te lezen als het tandenpoetsen klaar is. Misschien helpt een beloningskaart ook wel, zodat ze elke keer als we rustig haar tanden hebben kunnen poetsen een kruisje kan zetten. Ik ga het vanaf vandaag uitproberen, ben benieuwd, want ze is over het algemeen niet heel gevoelig voor beloftes die je haar in het vooruitzicht stelt. Ze leeft echt in het hier en nu.

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor In de houtgreep tandenpoetsen, kan het ook anders?

Tanden poetsen, instructiekaart (dagritmekaart)

Deze instructie kaart voor tanden poetsen heb ik op de site van de GGD gevonden. Je kunt deze handig gebruiken om je kinderen zelfstandig te leren poetsen. Op de school van mijn kinderen is de GGD vorig jaar langs geweest en kregen ze naast zo’n kaart ook een poetsdiploma. Ze waren apentrots. Ik vind het zelf handig om zo’n kaart te gebruiken bij het napoetsen, zodat ze weten welke tanden ik allemaal nog moet poetsen. Ik post dadelijk nog een ander berichtje over tandenpoetsen, maar dat gaat dan over een tegenstribbelende peuter.

Posted in NIEUWS, TIPS | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Tanden poetsen, instructiekaart (dagritmekaart)

Wat waren ze lief vandaag…

De titel klinkt misschien wat sceptisch, maar ze waren echt lief vandaag. Mijn dochter kon heerlijk alleen spelen en ik heb een paar keer samen met haar een spelletje gedaan. Die afwisseling vond ze prima en ik heb veel andere huishoudelijke dingen kunnen doen. Ook met de jongens heb ik me prima vermaakt, we hadden veel lol aan tafel met allerlei fantasiegrapjes. Verder zijn we naar de speelgoedwinkel en de bibliotheek gefietst. Allemaal gezellig en zonder gemopper over dingen die ze eigenlijk willen kopen in de winkel of gezeur dat ze niet mee willen. Ik vond het zelf ook leuk! Als ik er zo over nadenk was ik zelf vandaag ook heel vrolijk. Ik hoefde niks echt te doen en daardoor heb ik eigenlijk heel veel gedaan. Dus mijn conclusie: als je zelf lekker in je vel zit is de opvoeding een stuk lichter!!

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Wat waren ze lief vandaag…

Waarom luisteren ze niet?

Van de week waren mijn zoontjes aan het spelen op het schoolplein, ik was bijna klaar met koken en liep even langs om ze alvast te roepen. Omdat ik nog even 10 minuutjes bezig was met het eten klaar maken en de tafel te dekken zei ik dat ze nog wel even 5 minuten mochten blijven spelen en dan naar huis moesten komen. Een half uur later waren ze er nog niet!! Ik werd geïrriteerd en ben ze gaan halen. Hun reactie was:”Ja maar,  jij zei dat we mochten blijven spelen, ik weet niet toch niet hoelang 5 minuten is. Ik dacht dat je ons wel weer kwam roepen..”

Achteraf vond ik dat ze eigenlijk wel gelijk hadden, ze zijn nog maar 5 en 6 jaar en kunnen nog geen klok kijken… Duidelijkere afspraken maken dus! Gelukkig hebben zij niet gemerkt dat ik boos was, want ik zag op tijd aan hun reactie dat ze niet expres langer weg waren gebleven.

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Waarom luisteren ze niet?

Je kind aan een tuigje, dat kan toch niet?!

Onze dochter heeft zeker een half jaar lang regelmatig aan een tuigje met een “touw” vastgezeten. Zeker als ik naar het schoolplein moest om de oudste op te halen was dat heel handig. Ook op de camping en aan het water vond ik het een uitkomst. Er zijn verschillende redenen dat zij wel in een tuigje heeft gezeten en de oudste twee niet terwijl dat ook weglopertjes waren op die leeftijd. De voornaamste reden is dat zij helemaal niet eenkennig was en werkelijk met iedereen meeliep. En een andere belangrijke reden is dat zij de jongste is en ik op dat moment ook al twee kinderen van 3 en 4 jaar in de gaten moest houden. Je ziet het misschien al voor je: “de een loopt weg, de ander wil niet meelopen en de derde huilt omdat hij is gevallen…” Dit soort situaties kwamen regelmatig voor en als moeder moet je dan kiezen, wie ga ik helpen of aandacht geven? Naast dat ik er als moeder doodmoe van werd levert het ook nog gevaarlijke situaties op. Dus ik had voor mijn gevoel de keuze of de jongste altijd vast in de buggy vervoeren of aan een tuigje. Aangezien ik het ook belangrijk vind om zelfstandigheid te stimuleren koos ik voor het laatste. Ik had wel het gevoel dat ik verantwoording af moest leggen aan andere ouders, maar eigenlijk is dat natuurlijk onzin. En ik moet zeggen dat ik altijd positieve reacties kreeg, iedereen snapt uiteindelijk wel dat het belangrijker is dat je kind veilig is. Het is voor jezelf als moeder een stuk rustiger om te weten waar je kind is in plaats van iedere seconde te moeten checken of ze nog in de buurt is.

Als ik kijk naar de uitgangspunten voor positieve opvoeding denk ik dat je kind in een tuigje rond laten lopen valt onder het bieden van een veilige en stimulerende omgeving. Ook het hebben van realistische verwachtingen speelt een rol, omdat zij nog te jong was om gevaar in te schatten en goed te luisteren was het nog niet mogelijk om met haar af te spreken dat ze niet wegloopt.

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Je kind aan een tuigje, dat kan toch niet?!

Nu ligt er weer een beker melk op de grond!!

Een week nadat ik het bericht over “het pak melk op de grond en wat nu?” heb geschreven gebeurt iets soortgelijks, maar mijn reactie is heel anders. Mijn dochter van 3 jaar heeft een halfvolle plastic beker karnemelk. Ze heeft haar ontbijt al op, de korsten ook na wat aandringen van mij. Nu moet ze alleen even een paar slokken drinken voordat ze van tafel mag, maar daar heeft ze geen zin in. Ik ben zeker 10 minuten tegen haar aan het mopperen dat ze nou toch echt moet drinken en moet oppassen dat de beker niet op de grond valt. Ondertussen speelt zij een beetje met haar beker, maar drinken ho maar. Ik begin al aardig geïrriteerd te raken en je raad het al: ze laat de beker per ongeluk vallen. Ik reageer boos:”Ik had het je toch gezegd! Ga het zelf maar schoonmaken!” Dat doet ze ook braaf, maar dat schiet natuurlijk niet echt op, dus daarna neem ik het van haar over. Dan wil ze weg, zonder dat ze melk heeft gedronken… Ik geef haar een andere beker met karnemelk en die drinkt ze dan gelukkig wel zonder mopperen op. Zij zegt sorry (ze weet dat dat moet, maar of ze snapt wat ze zegt??) en gaat van tafel.

En nu de analyse van mijn reactie: “Hoe komt het dat ik nu wel zo boos ben?” Dat ligt natuurlijk aan haar getreuzel en mijn geïrriteerdheid daarover. “Had ik het kunnen voorkomen? Of is het gewoon haar schuld?” Toen ik begon met dit bericht dacht ik dat zij gewoon had moeten luisteren, dan was het ook niet gebeurd. Het is de zoveelste keer al dat dit gebeurt, dus zij is gewoon een onhandige treuzelaar… Gaandeweg het schrijven van dit bericht kreeg ik ineens het heldere inzicht dat ze misschien wel altijd treuzelt met haar korsten en de melk omdat ze dan (negatieve) aandacht krijgt. Dus het ligt toch ook aan mezelf. Daar ga ik maar eens op letten, negeren van haar getreuzel en aandacht aan positief eetgedrag geven. Wie weet hoeveel omgevallen bekers dat scheelt!!

Hanne Janssen-Peerenboom

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | 2 Comments

Tien tips voor positief opvoeden

De top tien van positieve opvoedtips:

Tip 1: Maak tijd voor je kind

Als je kind je iets wil laten zien, stop dan even waar je mee bezig bent en geef je kind aandacht. Dit hoeft niet veel tijd te kosten, vaak is een minuutje al voldoende. Zo ontstaan korte momenten waarin je samen even iets leuks doet.

Tip 2: Geef je kind een knuffel

Meestal vinden kinderen het fijn om geknuffeld te worden of je hand vast te houden. Voor jezelf kan dit ook een rustmoment zijn. Een knuffel is een goede manier om te laten merken dat je van je kind houdt.

Tip 3: Praat met je kind

Praat met je kind over dingen waar het in geïn­teresseerd is, over wat je kind die dag gedaan heeft en vertel ook wat je zelf die dag hebt meegemaakt; bijvoorbeeld tijdens het eten. Maar vraag ook even tussendoor tijdens het tekenen of knutselen aan je kind wat hij of zij aan het maken is.

Tip 4: Geef je kind een complimentje

Als je kind iets doet waar je enthousiast over bent, geef dan een gericht complimentje. Bijvoorbeeld bij een kind dat moeite heeft met opruimen: ‘Wat goed dat je de kleurpotloden hebt opgeruimd.’ Dat stimuleert je kind om het gedrag vaker te laten zien.

Tip 5: Vervelen kun je voorkomen

Het ligt voor de hand dat kinderen vervelend zijn als ze niks te doen hebben. Zorg voor genoeg materiaal voor activiteiten binnen en buiten, zoals brooddeeg, kleurpotloden en kleurboeken, kartonnen dozen, verkleedpartijen of een speeltent. Materialen hoeven geen geld te kosten; kinderen kunnen zich heel goed vermaken met oude lappen, papier en ander restmateriaal.

Tip 6: Een goed voorbeeld doet goed volgen

Leer je kind nieuwe vaardigheden door ze eerst voor te doen en je kind daarna de kans te geven om het zelf te doen. Praat bijvoorbeeld thuis op een beleefde manier met elkaar door ‘alsjeblieft’ en ‘dankjewel’ te zeggen, en stimuleer zo je kind om ook netjes te praten. Als dit goed gaat, kun je hiervoor een complimentje geven.

Tip 7: Maak duidelijke afspraken

Maak duidelijke afspraken over wat je wel en niet van je kind accepteert. Het werkt goed om regels positief te formuleren. ‘Niet met de bal in huis spelen’ wordt bijvoorbeeld ‘met de bal spelen we buiten’. Neem de tijd om met het hele gezin te praten over de regels die in huis gelden en maak je kind ook duidelijk wat de consequentie is als regels overtreden worden.

Tip 8: Gaat het toch mis? Probeer rustig te blijven

Als kinderen ongehoorzaam of stout zijn, probeer dan rustig te blijven en geef een duidelijke instructie. Zeg dat het afgelopen moet zijn en vertel daarbij ook wat je wel wilt, bijvoorbeeld: ‘Hou op met ruziemaken en ga samen spelen.’ Geef een complimentje als ze dat ook doen. Als ze toch doorgaan, kun je een consequentie geven die past bij het gedrag en de situatie, bijvoorbeeld door even het speelgoed weg te leggen waarover ze ruziemaken.

Tip 9: Perfecte ouders en kinderen bestaan niet

Wees realistisch in de verwachtingen die je hebt. Alle kinderen zijn van tijd tot tijd onge­hoorzaam of stout. Als ouder is het niet altijd makkelijk om hiermee om te gaan en dat mag. Ouderschap is een leerproces, met steeds weer nieuwe uitdagingen. De perfecte ouder proberen te zijn leidt alleen maar tot frustraties en teleurstellingen.

Tip 10: Zorg goed voor jezelf

Zorg ook goed voor jezelf. Het is moeilijk om een rustige en ontspannen ouder te zijn als je onvoldoende tot rust komt, te gespannen bent of je zorgen maakt. Probeer elke week genoeg tijd vrij te maken om je te ontspannen of dingen te doen die je leuk vindt. Jezelf de tijd gunnen om een half uur je favoriete tijdschrift of krant te lezen doet al goed!

Triple P: positief opvoedprogramma

Deze tien tips zijn afkomstig van Triple P, wat staat voor ‘Positief Pedagogisch Programma’. De methode Triple P biedt ouders en andere opvoeders informatie en advies bij veelvoorkomende opvoedingsvragen en -problemen. Voor meer informatie: www.positiefopvoeden.nl (voor ouders) en www.triplep-nederland.nl (voor professionals).

via Week van de Opvoeding – Tien tips voor positief opvoeden.

Posted in TIPS | Tagged , , , , | Reacties staat uit voor Tien tips voor positief opvoeden

Zelf combineren met de pictogrammen

Dagritmekaarten kun je gebruiken om je kind zelfstandigheid bij te brengen. Je kind kan zelf op de kaart zien wat hij moet doen en in welke volgorde. Klopt de volgorde niet?? Print de kaart en knip de pictogrammen uit. Plak ze daarna in de door jezelf gewenste volgorde op een ander papier of hang ze met een knijper aan een lijntje. Door ze te combineren met de rest van de pictogrammen kun je helemaal zelf bepalen welk gedrag of situatie je wilt uitbeelden met de plaatjes. Zit het pictogram dat je zoekt er niet tussen, mail mij dan even dan kijk ik of ik dat kan toevoegen, info@peer3.nl t.a.v. Hanne.

Posted in TIPS | Tagged , , , , , , , | Reacties staat uit voor Zelf combineren met de pictogrammen

Straffen en belonen, een informatieve folder

Deze folder kwam ik tegen via www.opvoedwinkel.be in België. Er staan veel praktische voorbeelden en tips in over opvoeding. Ik vond het zelf informatief om eens door te lezen, daarom heb ik besloten om er hier op deze site een link te plaatsen. In de folder wordt uitgelegd waarom straffen vaak minder goed werkt dan belonen. Verder gaan ze in op hoe de beloning of de straf in overeenstemming met het gedrag moet zijn. Het is eigenlijk een praktische uitwerking van de uitgangspunten van positief opvoeden.

Posted in TIPS | Tagged , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Straffen en belonen, een informatieve folder

Nieuwe dagritmekaarten voor o.a. naar bed gaan en avondeten

Er zijn weer heel wat nieuwe kaarten toegevoegd aan de website. Verschillende beloningskaarten, maar ook dagritmekaarten en pictogrammen. De onderwerpen zijn spelen en opruimen, naar bed gaan, avondeten en handen wassen nadat je naar de wc bent geweest. Veel plezier ermee!

 

Lees hier meer over dagritmekaarten: Wat zijn dagritmekaarten en wanneer en waarom kan je ze gebruiken?

Posted in NIEUWS | Tagged , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Nieuwe dagritmekaarten voor o.a. naar bed gaan en avondeten

Aansprekende discipline, snel reageren lukt niet altijd!

Een aansprekende discipline hanteren. Heldere instructies geven en snel reageren is belangrijk wanneer een kind zich niet goed gedraagt. Over dit onderwerp kan ik wel een boek vol schrijven. De hele dag door ben je bezig met snel reageren en instructies geven: “Fiets op de stoep, eet met je lepel, ruim de spullen op als je klaar bent met spelen, zet je schoenen in de kast enz… Het moeilijke met instructies geven is dat je zou willen dat je ze niet iedere dag een aantal keer moet herhalen. En soms heb je gewoon even geen zin of geen tijd om het weer te moeten zeggen. Dat overkomt ons nog weleens aan het einde van de dag, als er nog rommel ligt op de grond, maar het is eigenlijk ook al tijd om naar bed gaan. Dan sta ik vaak in af te wegen of ik ze gewoon naar bed breng en daarna snel even opruim of dat ik ze zelf op laat ruimen, maar dan wordt het weer zo laat. Meestal doen ze het dan maar even met z’n allen met als gevolg dat wij als ouders het meeste opruimen.

Als ik het bovenstaande uitgangspunt bekijk denk ik dat ik  niet snel genoeg gereageerd heb. Ik had ze meteen toen ze klaar waren met spelen moeten zeggen dat ze moesten opruimen. Maar ja ik zie ook niet alles op tijd helaas….

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Aansprekende discipline, snel reageren lukt niet altijd!

Nieuwe weekschema’s toegevoegd voor slapen, zindelijkheid en gedrag

Op de site zijn drie soorten weekschema’s toegevoegd. Die lijken mij handig om inzicht te krijgen in het slapenritme of de zindelijkheid van je kind. Als je ze een week lang bijhoudt zie je vanzelf hoe het gaat. Bijvoorbeeld voor het slapen, als je kind altijd erg lang wakker ligt en ’s ochtend toch vroeg wakker is kan het zijn dat je kind minder slaap nodig heeft. Eigenlijk zou je daarnaast nog moeten bijhouden of hij/zij fit is overdag, dan pas kan je echt zeggen of hij/zij genoeg heeft geslapen. Daarvoor heb ik meteen een andere kaart gemaakt waarin geef je het gedrag van je kind een cijfer van 0 tot 10 geeft. Zo kun je zien of je kind zich bij meer of minder slaap anders gedraagt. Ben benieuwd naar jullie ervaringen met de kaarten, het zou leuk zijn als jullie hierover een reactie op deze site kunnen plaatsen, dan kunnen we er allemaal van leren.

Posted in NIEUWS | Tagged , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Nieuwe weekschema’s toegevoegd voor slapen, zindelijkheid en gedrag

Pak melk op de grond gevallen en nu??

Afgelopen week wil mijn zoontje persé zelf melk inschenken, dus ik zeg “kijk uit, dat pak is best zwaar”, hij: “Nee hoor ik kan het met één hand tillen, kijk!” en op dat moment glijdt het pak uit zijn hand op de vloer en ligt er zeker een liter melk op de vloer. Die vloer had ik toevallig net de dag ervoor gedweild. Ik zal mijn reactie vertellen en daarna reflecteren of dat nou zo’n goede reactie was, past het binnen positief opvoeden? Ik riep: “oh nee, dat vind ik nou echt heel vervelend, moet ik alles weer opruimen terwijl ik net gisteren de vloer al had gedweild, dat was echt dom van je. Ik snap wel dat het per ongeluk is, maar ik baal er wel van.” Daarna heb ik het weer goedgemaakt met hem, hij zei sorry en kreeg een knuffel van mij.

Terwijl ik aan het schoonmaken was dacht ik eigenlijk moet hij zelf maar schoonmaken, daar leert hij meer van of niet? En ik dacht, hij deed het niet expres, misschien ben ik wel te boos geworden. Als ik de punten bij positief opvoeden bekijk, denk ik hier toch het meest aan het hebben van realistische verwachtingen. Hij is nog niet zo groot en wil het graag goed doen en laten zien wat hij allemaal al kan. Als het dan mis gaat vindt hij dat zelf ook al erg vervelend, dus het nog erger maken door hem zelf te laten poetsen vind ik niet nodig. En dat ik dan toch boos word, mag dat dan wel? Tsja, je eigen emoties zijn er ook en die mogen getoond worden, zolang je dan maar zegt dat je zijn gedrag vervelend/dom vindt op dat moment en niet dat je hem zelf vervelend vindt is dat prima denk ik. Als ik had gezegd: “Jij gooit ook altijd alles om, wat ben jij toch een onhandig kind!” was dat minder positief geweest. Hij kan dan immers zelf ook gaan denken dat hij inderdaad onhandig is en het misschien zelfs echt gaan worden. Daar bereik je dus juist het tegenovergestelde mee, of niet? Ik plaats een vraagteken omdat je het bij opvoeden nooit echt zeker weet, iedere ouder en ieder kind is anders en iedere situatie ook nog….

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Pak melk op de grond gevallen en nu??

Positief opvoeden

Positief opvoeden kent de volgende uitgangspunten:

  • Kinderen een veilige en stimulerende omgeving bieden. Kinderen die lekker spelen, vervelen zich niet en lopen minder kans gedragsproblemen te ontwikkelen. En wanneer je huis veilig is ingericht, hoef je minder te verbieden.
  • Kinderen laten leren door positieve ondersteuning. Positieve aandacht en aanmoediging door het geven van een complimentje motiveert een kind om nieuwe dingen te leren en zich te ontwikkelen. Als je kind uit zichzelf naar je toekomt en iets vraagt, stop waar je mee bezig bent en neem even de tijd.
  • Een aansprekende discipline hanteren.Heldere instructies geven en snel reageren is belangrijk wanneer een kind zich niet goed gedraagt.
  • Realistische verwachtingen hebben. Ieder kind is uniek en ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Een kind hoeft niet perfect te zijn; ieder kind maakt fouten en doet dat meestal niet met opzet.
  • Goed voor jezelf zorgen. Ouders mogen tijd voor zichzelf nemen en iets leuks doen voor zichzelf, zoals sporten of een middag met vrienden doorbrengen. Ouders die zich goed voelen hebben meer energie voor hun kinderen.
Meer hierover kunt u lezen op de site positiefopvoeden.
Als jeugdverpleegkundige ben ik geschoold in deze opvoedingsmethodiek. Het spreekt mij als moeder erg aan, maar ik merk dat het niet altijd makkelijk is om het toe te passen. Ik zal mijn eigen opvoedingsmethode af en toe afzetten tegen deze theorie. Gewoon om te kijken of de praktijk klopt met theorie. Kom geregeld langs op deze site als u hier meer over wilt lezen.
Posted in TIPS | Tagged , | Reacties staat uit voor Positief opvoeden

Zonder beloningskaart toch een rustige ochtend

Met dit onderwerp wil ik mijn blog beginnen. Het is namelijk zeker niet zo dat je alleen met een beloningskaart gewenst gedrag kunt stimuleren.

Ik zal de situatie bij ons thuis eens schetsen; ’s Ochtends staan we op tijd op 7:00, douchen en maken de kinderen wakker en kleden ze aan. Dan gaan we met z’n allen ontbijten, vaak zijn de kinderen op tijd klaar met eten 7:45 en mogen ze dan even televisie kijken terwijl ik de boel opruim en de haarborstel en tandenborstels ophaal. Om 8:00 begint het gedonder, ik wil dat ze gaan tandenpoetsen, haren kammen, schoenen aandoen, jassen aan…..zodat we om 8:15 naar school kunnen wandelen. Ze beginnen altijd lekker te mopperen, te duwen en te trekken en voordat we de deur uitgaan is er wel een aan het huilen. Onze kinderen zijn trouwens 3, 5 en 6 jaar oud. Hoe ik het nu heb opgelost is eigenlijk heel simpel: Ze gaan om 7:45 eerst hun tandenpoetsen, haren kammen en schoenen aantrekken. Pas als ze helemaal klaar zijn mogen ze, als er nog tijd is, even televisie kijken. Dit hebben we nu drie ochtenden zo gedaan en tot nu toe zijn ze erg gemotiveerd om vlot klaar te zijn. Zelfs het uitdoen van de televisie is geen probleem en we wandelen ontspannen de deur uit. Natuurlijk is televisie kijken voor het naar school gaan niet echt heel goed, maar die 10 minuten naar een verantwoord programma kijken is volgens mij ook niet zo heel erg en het zorgt er wel voor dat ik rustig even alles klaar kan maken. Een ontspannen moeder is tenslotte ook veel waard!!

Volgende keer meer, Hanne

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Zonder beloningskaart toch een rustige ochtend

Tips voor goede beloningen

Het uitkiezen en plakken van een sticker of het zetten van een kruisje is voor sommige kinderen al voldoende beloning. Eigenlijk is de beste beloning de trots die je kind voelt omdat het gelukt is om iets te veranderen en vol te houden. Je kind zal vooral trots zijn als het gedrag betreft dat hij/zij zelf graag wil leren.

Wanneer uw kind bij een volle kaart of een bepaald aantal punten een beloning heeft verdiend denk dan aan een leuke activiteit, zoals fietsen met het hele gezin, iets leuks doen met papa of mama, samen een taart bakken of gaan picknicken. Dit werkt vaak heel goed. Ook kleine verwennerijen, zoals grabbelen in een doos met hebbedingetjes, een DVD kijken (in de “ouderslaapkamer”), het avondeten kiezen, iets langer opblijven of extra lang voorlezen, zijn effectief. Bij oudere kinderen kun je samen overleggen wat een goede beloning is.

Persoonlijk kies ik ook vaak voor beloningen die ik anders ook wel gegeven zou hebben, bijvoorbeeld nieuwe onderbroeken als het plassen op de wc lukt. Of samen naar de winkel om een verfkleur uit te kiezen en een muurtje te verven, als je toch al van plan was om de kinderkamer op te knappen. In samenwerking met Studio Hipp heb ik een beloningsarmband met tekst of met bedels bedacht. De armband is een blijvende herinnering aan het aangeleerde gedrag.

Spelletjes en extra voorleesverhaaltjes zijn voorbeelden van sociale (niet materiële) beloningen, in de vorm van aandacht. Dat soort beloningen werkt aantoonbaar beter dan materiële beloningen (in de vorm van cadeaus), wanneer je een gedragsverandering nastreeft.

Geef liever geen lekkers omdat je je kind dan aanleert om zichzelf te belonen met eten, hetgeen ongezond eten en overgewicht tot gevolg kan hebben.

Lees meer in deze informatieve folder over straffen en belonen.

Posted in TIPS | Tagged , , , , , , , | Reacties staat uit voor Tips voor goede beloningen

Signalen dat een kind eraan toe is om zindelijk te worden

Er zijn verschillende signalen waaraan een ouder kan merken dat een kind eraan toe is om zindelijk te worden. Zo worden in het zeer informatieve boekje ‘Uit de luiers’ van het NIZW (2003) de volgende signalen genoemd:

  • het kind heeft steeds vaker een droge luier;
  • het is zichtbaar dat het kind merkt dat hij plast of poept;
  • het kind toont interesse voor wat er uit het eigen lichaam komt;
  • het kind begint zelf aan de luier te trekken om hem af te doen.

Als een ouder deze tekenen opmerkt, kan langzaamaan begonnen worden met de zindelijkheidstraining.

via Ouders Online – Opvoeding en gedrag – Alles over zindelijkheid.

Posted in TIPS | Tagged , , , , , | 2 Comments

Alles over zindelijkheid

Is zindelijkheid iets wat je kunt trainen? Nee. Het enige wat je kunt doen, is je kind begeleiden bij het zindelijk worden. Maar hoe moet dat dan? Wanneer kun je ermee beginnen? Wat doe je aan potjesangst en hoe reageer je op een terugval?In het onderstaande overzichtsartikel schetst Marloes van Beers de huidige stand van het onderzoek naar zindelijkheid. Met veel praktische tips.

via Ouders Online – Opvoeding en gedrag – Alles over zindelijkheid.

Posted in TIPS | Tagged , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Alles over zindelijkheid

Onze missie

Onze missie met deze website is om ouders en hulpverleners te ondersteunen bij de opvoeding van kinderen. De door ons verzamelde en ontwikkelde kaarten kunnen naar onze mening net dat zetje in de rug zijn dat je als ouder soms nodig hebt. Ik (Hanne) weet zelf als ouder maar al te goed dat je soms gek kan worden van bepaalde gedragingen van je kind. Om enkele voorbeelden te noemen: niet opruimen, eten op de grond gooien, niet zelf schoenen aantrekken, ruzie om een stuk speelgoed, ruzie om een kleur beker enz… Zelf ben ik van plan hier de dagritmekaarten in combinatie met de beloningskaarten voor te gaan gebruiken. Ik ben me ervan bewust dat voor de bovenstaande gedragingen nog niet allemaal dagritmekaarten en/of beloningssystemen te vinden zijn op onze site, maar die komen er zo snel mogelijk aan!!

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Onze missie

Werken met een beloningssysteem

Het Beloningssysteem

Als je nieuw gedrag wilt aanleren of vervelend gedrag wilt afleren bij kinderen kan het goed helpen om tijdelijk te werken met een beloningssysteem. Je zet dit dan in als hulpmiddel om het leerproces een extra stimulans te geven. Voor een kind is het werken voor stickers en een beloning (materieel of immaterieel) vaak een stuk aantrekkelijker dan een blije reactie van een ouder. Na een tijdje, als het gedrag vanzelfsprekender wordt voor het kind, kan de beloning afgebouwd worden en is de positieve reactie van de ouder vrijwel altijd voldoende. Bovendien gaat het spannende van het systeem er na een tijdje ook wel weer af. Een krachtig tijdelijk middel dus!

Hoe gebruik je zo’n systeem?

  1. Bepaal welk gedrag je graag wilt zien. Je kunt een bepaald thema nemen en hier verschillende gedragingen onder aanbrengen of een aantal concrete dingen door de dag heen. (zie voorbeelden)
  2. Maak zelf een schema of print een van de beloningskaarten op deze site. (het is handig om er plakplastic over te plakken zodat je niet elke week een nieuwe hoeft te knutselen)
  3. Koop samen met je kind leuke kleine stickertjes. Voor elk gedrag dat goed gegaan is mag je kind een stickertje plakken (of een smiley tekenen). Op een aantal schema’s is het mogelijk om aan het eind van de dag een grote sticker te plakken als het beoogde aantal goede gedragingen is gehaald (bv. 4 van de 5, hangt af van je kind en de moeilijkheidsgraad).
  4. Na een aantal (grote) stickers volgt een beloning. Wat je hierbij aanhoudt hangt af van de leeftijd en van het aan te leren gedrag. Maak het niet te zwaar maar ook niet te snel belonen. Wanneer het goed gaat kun je dit aanpassen en bv. meer dagen laten behalen maar dan ook de beloning wat vergroten.
  5. Hang het schema op een prominente plaats op in huis
  6. Laat je kind zelf plakken of kruisjes zetten
  7. Bespreek voor je begint goed met je kind door wat hij moet doen voor een sticker en wat de regels zijn. Uiteraard op het niveau van je kind!

Er kunnen oneindig veel gedragingen gekozen worden, zolang ze maar concreet zijn en helder geformuleerd. Zorg dat het er niet te veel zijn en dat er ook haalbare tussen zitten. Dit stimuleert je kind. Voorbeelden zijn:

  • Avondeten opeten
  • Aan tafel blijven zitten
  • Met je vork eten
  • Vragen of je van tafel mag
  • Klusje voor papa of mama doen
  • Aan tafel blijven zitten bij het eten
  • 1/2 uur zelf spelen
  • Niet meer uit bed komen

Ideeën voor beloningen:

 

  • Langer opblijven
  • Iets leuks doen met papa of mama
  • Met z’n allen een uitstapje
  • Een ijsje of lekker toetje
  • Kiezen wat te eten
  • Klein cadeautje
  • De beloningsarmband
  • Mama ruimt je kamer op
  • Een film kijken
  • Een feestmaal

Een paar dingen om te onthouden:

  • Zorg voor duidelijke, goed te scoren gewenst gedrag. Zo levert het geen discussie op!
  • Wees consequent en direct in het belonen. Laat zo snel mogelijk na het gewenste gedrag een sticker plakken of kruis zetten. Sjoemel niet en ga niet in onderhandeling
  • Doe een beloningssysteem nooit té lang. Het verliest dan zijn kracht. Wel kun je na een tijdje opnieuw met een systeem beginnen voor ander gedrag als deze methode aanslaat bij je kind
  • Zorg voor goede afwisseling in materiele en immateriële beloningen.
  • Je kunt ook een beloningssysteem maken voor bv twee kinderen die veel ruzie maken. Afgesproken periodes geen ruzie maar leuk samen of alleen spelen zorgt voor een sticker, en samen kan dan een beloning verdiend worden.
  • Je kunt voor kleine kinderen simpele versies maken, bv met alleen goed gaan slapen of eten. Het plakken van een sticker en na een paar keer een klein cadeautje is voor de kleintjes vaak al heel spannend.

Deze informatie komt van Tischa Neve, één van de psychologen uit het programma Schatjes.

via Werken met een beloningssysteem.


Posted in TIPS | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Werken met een beloningssysteem

Ervaring uit de praktijk

Via deze blog wil ik u op de hoogte houden en tips geven over het gebruik van beloningssystemen.

Het eerste voorbeeld dat ik met u wil delen is hoe ik mijn zonen heb geleerd om niet altijd ruzie te maken over wie van hun de voordeur mag openen als er wordt aangebeld. Ik heb een simpel A4-papier naast de deur gehangen. Wanneer er werd aangebeld konden ze kiezen, of de deur openen of een sticker op het papier plakken. Na twee dagen wilden ze liever een sticker plakken dat de voordeur openen.

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Ervaring uit de praktijk

Waarom een site met gratis opvoedkaarten??

We verbaasden ons erover dat er vaak wordt gesproken over beloningssystemen die je kan gebruiken voor de opvoeding van je kinderen, maar dat je hiervan maar weinig uitgewerkte voorbeelden kan vinden. Mijn persoonlijke ervaring als moeder en als professional is dat je vaak snel een papier pakt en daar een schema op tekent dat je vervolgens vol laat plakken met stickers als het kind het gewenste gedrag laat zien. Met zo’n zelfgemaakt schema is niks mis, maar het kost toch iedere keer weer tijd om te verzinnen wat je erop moet zetten en hoeveel rijen en kolommen je nodig hebt. Dus wij vroegen ons af of het niet handig zou zijn als er een website bestaat waar al schema’s op staan? Zo gezegd zo gedaan.

Deze website is het resultaat. We zijn net gestart en hebben daarom nu nog maar enkele voorbeelden op de site staan.

De bedoeling is om voor alle leeftijden gratis te downloaden kaarten te maken die u als ouder ondersteunen bij de opvoeding. De kaarten kunt u gebruiken om bij te houden hoe vaak u kind het door u gewenste gedrag laat zien, maar ook om inzicht te krijgen in bijvoorbeeld het eetgedrag of het plas- en ontlastingspatroon van uw kind.

Als uw een onderwerp heeft waarvoor u een schema zou willen hebben kunt u dat ook aangeven via de mail. Grote kans dat we dit schema binnen een paar dagen op de site kunnen plaatsen zodat ook anderen er gebruik van kunnen maken.

Posted in DAGBOEK | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties staat uit voor Waarom een site met gratis opvoedkaarten??